Friday, March 29, 2019

Satu hari bila orang pencen panik.


Saya di Mesyuarat Agung Persatuan Pesara Kerajaan Malaysia, Cawangan Jelebu dua minggu lepas.

Beberapa bulan dulu saya menerima panggilan dari seorang lelaki berbangsa Cina dari Puchong, Selangor. Isterinya, seorang pesara guru yang berumur 78 tahun tidak menerima pencen untuk beberapa bulan.

Katanya sebelum ini isterinya ada menerima satu surat dari Bahagian Pasca Perkhidmatan, Jabatan Perkhidmatan Awam, Putrajaya atau lebih senang dipanggil JPA Pencen. Tetapi isterinya telah mengabaikan surat itu dan mungkin inilah sebabnya pencen isterinya ditahan.

Walau pun saya berhak mengabaikan permintaan lelaki ini, kerana isterinya tidak menjadi ahli kepada persatuan saya, lebih-lebih lagi dia tinggal di luar Negeri Sembilan, saya tetap melayannya mungkin kerana sifat ingin tahu saya.

Lelaki ini mendapat nombor telefon saya dari internet. Memang ramai pesara dari seluruh Semenanjung Malaysia menalipon saya mengenai masalah persaraan setelah dapat nombor telefon saya dari internet dengan menaip 'pesara Malaysia' dan sebagainya.

Saya pun menalipon Kumpulan Wang Persaraan atau KWAP di Cyberjaya bertanyakan masalah pesara ini. Jawapannya pesara ini telah diminta mengemaskini maklumat peribadinya dalam bentuk borang yang dihantar oleh JPA Pencen, tetapi dia telah tidak berbuat demikian. Itu sebabnya pencennya diberhentikan sementara. Duit pencennya akan diteruskan jika maklumat yang mereka mahu itu dikemaskini.

Dipendekkan cerita, masalaah pesara 78 tahun dari Puchong, Selangor itu dapat diselesaikan setelah saya membuat beberapa panggilan talipon lagi dan menghantar email kepada seorang pegawai JPA Pencen yang saya kenal. Cuma bonus pencennya sebanyak RM250.00 untuk hujung tahun 2018 belum dibayar dan saya telah memberitahu hal ini kepada seorang pegawai JPA Pencen yang datang ke Mesyuarat Agung cawangan persatuan saya di Jelebu baru-baru ini.

Ekoran itu, bila di waktu Subuh semalam (28 Mac 2019) saya melihat satu mesej dari kawan sekolah saya yang juga seorang pesara kerajaan bertanyakan betulkah pesara berumur lebih 70 tahun dikehendaki oleh JPA Pencen untuk mengemaskini maklumat peribadi mereka, saya jawab betul.

Selepas itu saya pun menerima mesej dan panggilan telefon dari pesara-pesara lain bertanyakan kesahihan arahan itu. Perkara itu pula telah ditular di kumpulan-kumpulan Whatsapp di mana saya menjadi ahli. Saya telah menalipon KWAP beberapa kali tetapi tidak berjaya. Sudah tentu mereka menerima jumlah panggilan talipon yang memecahkan rekod semalam.

Ada yang bertanya saya adakah ini satu lagi 'fake news'. Saya jawab tidak kerana laluan untuk borang kemaskini maklumat peribadi itu berada di baris paling atas portal JPA Pencen. Lebih-lebih lagi saya baru sahaja menolong seorang pesara yang mengaku menerima arahan itu. Cuma saya hairan kenapa surat JPA Pencen yang bertarikh 2 Ogos 2018 hanya itu disebarkan semalam.  

Tengah hari semalam pejabat induk persatuan pesara saya di Kuala Lumpur mengeluarkan surat meminta semua pesara yang berumur lebih 70 tahun mengemaskini maklumat peribadi mereka. Betullah ini bukan kes 'fake news'. 

Pada petangnya barulah kami menerima cerita sebenar. Memang benar JPA Pencen ada mengeluarkan arahan itu, tetapi cuma kepada 218 orang pesara sahaja Tetapi setiap pesara lain dialu-alukan untuk mengemaskini maklumat peribadi mereka melalui borang di portal JPA Pencen. 

Saya berasa syukur kerana dua perkara. Pertama kerana saya telah mengemaskini maklumat peribadi saya sebaik saja saya berpindah ke rumah baru. Kedua kerana saya dapat menolong seorang dari 218 pesara itu.

Sekian.

1 comment:

MAHAGURU58 said...

Semoga Allah Subhanahu Wa Ta'ala membalas jasa jasa Abang Haji Maarof Kassim yang membantu para pesara lain mendapatkan hak mereka. Amin.