Nuffnang Ads

Wednesday 30 March 2016

Coretan Kenangan Bukit Bendera, 13 March 2016

Assalamualaikum w.b.t

Hari ini kita ke destinasi pelancongan yang terletak di Pulau Mutiara.

Setelah dua minggu berlalu, aku baru berkesempatan nak bercerita tentang pengalaman aku mengembara ke Bukit Bendera yang terletak di negeri Pulau Mutiara tu. Ni pengembaraan kedua aku ke sini ditemani dengan sahabat-sahabat dunia akhirat ku seramai 5 orang. Perjalanan dari USM Penang ke Bukit Bendera cuma megambil masa selama 15 minit dengan menaiki motorsikal. Sebenarnya tak dirancang pun nak ke Bukit Bendera pada hari tu cuma kebetulan jalan ke sana dah sehala, kami teruskan je la niat di hati.

Masa trip pertama dulu,
aku datang dengan budak-budak desa aku sebab kami join Program Nature Hill yang dianjurkan oleh pihak MPD Indah Kembara, USM. Tapi masa naik tu, kami hiking melalui trek tar. Uhh!! Apak penat, bukit dia curam gile kot. Sekali kau dah panjat tingi-tinggi, tetiba kau toleh belakang. Goyang kaki tengok ketinggian tu. Perjalanan hiking nak sampai ke puncak tu makan masa 3 jam jugak laa. Kami naik dari pukul 0730 sampai kat atas dalam pukul 0930. Penat dia berpeluh-peluh beb! Masa nak balik, kami turun dengan train tapi aku tak tahu pun berapa harga train sebab pihak MPDIK yang belikan terus tiket tu.

Haa! Tu cerita yang tahun 2014 dan yang aku nak cerita ni baru je berlaku 13 Mac 2016 hari tu.
Memandangkan kami sampai kat sana pun dah pukul 1000, jadi kami beli tiket 'naik turun' sekali gus sebab tak rancang pun nak datang hiking. Masa nak beli tiket tu, barisan orang yang nak beli tiket tu panjang gile! Berlingkar-lingkar macam ular. Ohh! patutlah ramai sebab kami gediks pi hari Ahad. Hari parents cuti dan hari bawak anak-anak berjalan-jalan. Haha. Tiket "naik turun' yang kami beli hari tu RM 5.00 je sebab kami guna 'student card'. Tak ape, ni aku sertakan list harga tiket untuk korang tengok,

Harga tiket train Bukit Bendera

Depa dah upgrade dah tiket train, dulu pakai kertas je dan kita boleh simpan sebagai kenangan, sekarang depa guna kad sebab lebih mudah mungkin, hanya masukkan kad dalam mesin, pagar tu akan automatik terbuka tapi sedihnya tak boleh nak simpan buat kenangan la. Tapi nasib baik aku sempat snap hari tu. Haha!

Style tiket DULU dan SEKARANG!

Sebenarnya kat Bukit Bendera atau nama famousnya orang panggil Penang Hill bukan ada apa pun. Cuma ada hot spot yang istimewa kat atas tu untuk pelancong-pelancong bergambar. Antara tempat yang menarik dan kebiasaannya jadi tarikan pelancong adalah,

'Love Lock'
yang warna pink depa sangkut keliling pagar-pagar kat tu
buatkan orang ramai terpesona. Memang nampak lawa.
Lock tu biasanya couple-couple yang dok sangkut.
Harga dia aku rasa delat RM30.00 kot.
Kalau gian sangat nak sangkut jugak,
ampa pi beli siap-siap kat kedai RM2. Haha!

'Kerusi Senget'
Kerusi ni dahla ada sebijik ja kat situ.
Tapi selalu susah nak bergambar kat sin sebab selalu penuh orang dok menunggu.
Biasanya budak-budak couple la dok bergambar kat sini berjam-jam.
Sweet katakan!

'ABC Special'
Harga RM5.00 jaa aku pergi dua minggu lepas.
Memang puas hati dan sedap sangat.
Dengan cuaca yang panas terik,
basah tekak dengan ABC. Puas hati gila.
Sape yang pi Penang Hill  tapi tak try ni memang rugi.
Aku sampai termimpi-mimpi nak lagi.

'LOVE'
tapi sekarang depa dah pagar keliling dah kat LOVE ni.
Kalau nak ambil gambar kena depa yang ambilkan tapi charge almost
RM40.00 rasanya sekali dengan print out gambar tu.
Mase aku mula-mula pergi dulu, free ja dan bebas bergambar kat sini!

'Bukit Bendera'
Pelancong yang datang mesti akan ambil gambar kat sini.

'Teropong'
Seronok tengok teropong ni sebab boleh nampak bandar
Pulau Pinang. HargaRM1.00 untuk 5 minit kalau tak
salah aku.

Dekat atas tu, banyak je kedai-kedai souvenir seperti baju, keychain, fridge magnet yang korang boleh beli sebagai tanda kenang-kenangan pernah datang sini. Harga cenderamata tu taklah mahal sangat aku rasa, range biasa je. Memang berbaloi la.

Dan satu lagi aku nak share, kemudahan yang diorang sediakan memang tiptop!
Bila korang naik atas tu, jangan risau nak solat macam mana dan kat mana sebab surau yang disediakan tersangatlah selesa pada pandangan aku. Memang cantik dan bersih. Tandas yang disediakan pun selesa.

Beginilah rupa train nye.
Bapak laju wei dan memang gayat tapi
pemandangan masa naik dan turun tu
'Subhanallah' memang lawa weh.

Akhir kata, berakhirlah pengembaraan kami ke Bukit Bendera yang hanya bermodalkan tidak lebih RM20.00 termasuk pengangkutan (motorsikal) , tiket train, dan makan. Sangat seronok. Cubalah pergi dan banyak lagi tempat menarik yang aku tak sebut dan cerita kat atas tu.