Tuesday 5 July 2011

15. Ujian hadiah utukku kali ini...

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihi....




Sendiri duduk termenung, terkadang ada kerinduan yang menatang penuh, minta disambut bahagia, menuntup air mata yang berkala musimnya. semusim telah pun berlalu, kenangan kita masih basah pada landainya bicara hati yang nanar. 


aku menoleh ke kiri, mencari suara-suara silam yang bisu seketika. aku menoleh kanan, aku terlihat ada cahaya yang menyapa damaiku.


berselirat urat otakku sesekala ini saat disapa UJIAN yang dingin. nafas terasa tersekat di kerongkong yang satu ini. sakit ini kembali menjerkah tubuh yang sebatang, namun harusku lalui detik ini walau payah menyorong tubuh. Allahurabbi..

"..dik, kuat ya..sakit ini Allah hadiahkan tnda dia sayang pada kita, utk kita sentiasa ingt pada-Nya...kepayahan ini adalah aksesori yang tiada tolok bandingnya utk kita hiaskan pada laman ujian ini..kuat ye sayang! akk tahu kamu mampu..yakin! Allah sentiasa bersama..."

ada tiupan semangat yang berjaya menombosi lorong telingaku yang kaku ini..aku masih mampu mendengar! Alhamdulillah..


"apa-apa pun, letakkan Allah pada keutamaan, kita cuba ikhtiar cari ubat ye.  kemudian kita bertawakal..." pesanan itu masih tersemat indah pada kamar akalku..syukran ya Allah kerana anugerahkan akau insan2 yang masih punya belas pada diri yang ;lemah ini. namun sakit ini masih memuncak, enggan mengalah..

"Argg!!! Allah andai sakit ini Kau dtgkan agar aku lebh mendekati-Mu, ku mohon agar kau kurangkan rasa sakit ini agar aku mampu melaksanakan tugas2ku pada -Mu semampu dan seyakinku...bantuku! sakit lekas la engkau lega..."


Surah Al-Baqarah ayat 286

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
ayat ini menjadi penenang bagi diri ini saat Ujian untukku dihadiahkan...


P/s: jadikan ujian yangh mendatang sebagai PERINGATAN untuk kita agar terus mendakap cinta Allah selamanya..ujian bukan sebgai bebanan namun hadiah yang akan roh kita rindukan saat jasad terleka...Renung-renungkan dan jagan pernah putus asa,,,


"...andai ujian itu mendatang, usah derita yang kau kembalikan pada hati, andai sesal itu bertandang, usah sengsara yang kau utuskan pada jiwa, andai hilang dari jalan, usah tunduk pada kegagalan, namun suluhkan dengan cahaya iman..ya Allah tunjukkan kami jalan2 kebenaran agar jiwa kami tidak timbul rasa derita sesal mahupun sengsara,,,"
sekian sahaja buat kali ini...insyaallah akan menyusul kemudian...wallahualam...ilalliqa...

No comments:

Post a Comment