,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Friday 15 May 2015

1 MDB - ANAK GOWA BUGIS YANG TERLENA DI PANGKUAN PUTERI MINANGKABAU


OLAK LEMPIT - Jumaat 26 Rejab 1436, sedang syok membelek kesah-kesah lama...terjumpa cerita Najib anak Raja Gowa dalam blog Generasi Pejuang Bangsa yang di keluarkan pada Friday, April 6, 2012. Meremang bulu roma penulis mengenangkan begitu hebat keturunan Pemimpin-pemimpin kita ini.

Berselang dua tahun, bini dia pulak di anugerahkan Pingat Tertinggi Minangkabau,  Rosmah menerima 'Darjah Kebesaran Kerabat Yang DiPertuan Gadih Minang' yang membawa gelaran Puan Puti Reno yang membawa maksud puteri tertinggi dalam kerabat Minangkabau yang penulis petik dari surat khabar MStar pada Rabu, 27 Ogos 2014. 




Penulis tersenyum sendirian bila di sebut Puan Puti "RENO" dan janganlah pembaca terfikirkan RENO di Gurun KALAHARI Afrika tu.....itu badak sumbu....ini bukan RENO yang itu. Ini RENO yang membawa maksud PUTERI TERTINGGI MINANGKABAU.



" Saya adalah Anak Gowa, Saya keturunan langsung Raja Gowa dan Hari ini saya Balik ke Gowa Bukan untuk Merampas Tahta Raja Gowa, Melainkan untuk menjalin semangat kekeluargaan yang sebenarnya tidak putus....,Saya adalah Anak Gowa yang merantau 11 (sebelas) Generasi lamanya" Najib.- Friday, April 6, 2012 by Generasi Pejuang Bangsa
Datin Seri Rosmah Mansor mendapat pengiktirafan apabila beliau dianugerah darjah tertinggi wanita suku Minangkabau . Rosmah menerima 'Darjah Kebesaran Kerabat Yang DiPertuan Gadih Minang' yang membawa gelaran Puan Puti Reno, membawa maksud puteri tertinggi dalam kerabat Minangkabau.- MStar Rabu, 27 Ogos 2014


 Dalam duk layan surat kabar lama tu.....laki Umi pulak potong stim....dia pi report POLIS pasae 1MDB. Apa benda Allah ni.....apa cer ni...sebelum itu .jom kita layan DAILOG dalam Film  MAN LAKSA ni....

"Mat Piah kata, Cha Parang Tumpoi yang Mat Stering bagi tau dia, Pak Lah kata Awang Kola sepupu pada Man Rongak beri tahu, dia dengaq Din Pelanduk beritahu Bakaq Tandop.....orang dah ramai duk becakap pasal IMDB ni.....dia kata lagi mungkin ada Penasihat Perdana Menteri yang kena siasat dengan SPRM dan ada jugak duk dengaq cerita ada yang nak lari keluar Negara".....

Langkah 'Abang K' bakal tumbangkan Najib pula?

Naib Ketua Umno Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan mencuri perhatian ramai apabila menjadi pemimpin Umno pertama yang secara terbuka menggesa pengurusan kewangan 1MDB disiasat perjalanannya.

Laporan polis yang dibuatnya terhadap 1MDB - satu projek cetusan ilham Datuk Seri Najib Razak - mengundang persoalan dari mereka yang mengamati perkembangan politik tanah air.

Namun buat penggemar gosip hiburan tanah air, Khairuddin bukan satu nama asing.

Beliau yang lebih dikenali sebagai 'Abang K' pada satu ketika menjadi buruan wartawan apabila diumumkan bertunang dengan dramatis Umie Aida.

Tidak cukup setakat itu, Khairuddin dan Umie Aida (yang kini memakai gelaran Datin) akhirnya melangsungkan pernikahan di hadapan Kaabah di kota suci Mekah.

Dalam wawancara eksklusif dengan Malaysiakini, Khairuddin berulang kali menegaskan yang beliau membuat laporan itu sebagai seorang “anggota kerdil" Umno semata-mata.

Namun, ini bukan kemunculan pertama Khairuddin dalam politik nasional negara.

Pada tahun 1998, Khairuddin mencuri perhatian sebagai penerbit buku 50 Dalil Mengapa Anwar Tidak Boleh Jadi PM.

Beliau turut mengaku sebagai orang pertama membuat laporan polis terhadap Anwar berdasarkan kandungan buku itu.

 


"Kalau kita ingat semula sejarah politik tanah air tahun 1998, sayalah orang yang menerbitkan buku 50 Dalil kenapa Anwar tidak boleh menjadi perdana menteri yang ditulis oleh sahabat karib saya Allahyarham Datuk Khalid Jafri.

"Saya orang pertama yang membuat tiga laporan polis terhadap timbalan presiden Umno, timbalan perdana menteri, menteri kewangan Malaysia pada tahun 1998.

"Pemimpin-pemimpin Umno pada masa itu masih cium tangan penyangak Anwar Ibrahim tetapi saya seorang bangun untuk melawan kemungkaran Anwar Ibrahim," katanya.

Buku tersebut akhirnya mencetuskan kejatuhan karier Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Umno.

Ironinya, Khairuddin dan Anwar adalah bersaudara - mereka merupakan sepupu generasi ketiga.

Proksi Mahathir? 

Pada tahun 1998, Khairuddin dilihat sebagai proksi Tun Dr Mahathir Mohamad dalam pemecatan dan kejatuhan Anwar.

Kini, antara persoalan yang timbul adalah sama ada laporan polis pada minggu lalu mempunyai kaitan dengan Mahathir, yang secara terbuka kelihatan menarik kembali sokongannya kepada Najib Razak.

Namun, Khairuddin yang menganggap Mahathir sebagai mentornya menegaskan negarawan itu tiada kena mengena dengan tindakannya.

Jelasnya, beliau sendiri sejak tiga bulan lalu sudah berusaha sebanyak sembilan kali untuk mendapatkan temujanji dengan bekas perdana menteri itu.

"Dia tak ada masa untuk orang-orang kerdil macam saya. Saya tak pernah bincang pun isu 1MDB dengannya.

"Tetapi masalahnya muka saya, imej saya, apa-apa sahaja yang saya buat saya perjuangkan orang akan tuduh beliau berdiri di belakang saya.

"Itu tidak benar sama sekali, itu tiada asas sama sekali. Tun tidak perlu orang-orang macam saya untuk berjuang," katanya.

Selain kejatuhan Anwar pada tahun 1998, desas-desus hubungan Khairuddin dan Mahathir boleh ditelusuri sejak tahun 1978 lagi.

Bapa saudara Khairuddin, allahyarham Sulaiman Palestin mencabar jawatan presiden Umno yang disandang perdana menteri pada masa itu, Tun Hussein Onn.

Walaupun Hussein Onn berjaya mempertahankan kerusinya, ia melemahkan pengaruh beliau dalam Umno dan beliau kemudian digantikan oleh Mahathir.

Menurut Khairuddin, walaupun Sulaiman Palestin adalah seorang kawan kepada Mahathir, tindakan Sulaiman mencabar Hussein Onn pada masa itu dimarahi oleh Mahathir.

"Beliau tegur Sulaiman Palestin kerana baginya tidak sesuai untuk Sulaiman Palestin mencabar presiden Umno pada masa itu.

"Tun Hussein Onn mendapat 750 undi - saya masih ingat kerana saya hadir persidangan Umno pada masa itu.

"Sulaiman Palestin tanpa berkempen mendapat 250 undi. Seperempat daripada undi presiden Umno dan perdana menteri Malaysia.

"Itu sekali lagi menyebabkan satu kejutan yang besar kepada ahli-ahli Umno dan juga masyarakat pada masa itu," katanya.

Mengulas laporan polisnya terhadap 1MDB, Khairuddin kini menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk menyiasatnya.

Namun, dengan penuh berteka-teki, Khairuddin menegaskan bahawa permainan di antaranya dan 1MDB 'belum lagi berakhir'.

"Kepada 1MDB, saya ingin terangkan secara jelas, permainan belum lagi berakhir, perjalanannya masih panjang.

"Jika benar ada unsur rasuah dalam 1MDB, saya berikrar kepada orang ramai, saya akan pikul tanggungjawab ini tanpa sebarang rasa takut - untuk melawan 1MDB sehingga ke penghujungnya," tegas beliau.

Kini, semua orang ternanti-nanti jika laporan polis Khairuddin yang menyebabkan sejarah kejatuhan ahli politik, bakal berulang dengan watak utama yang berbeza


1MDB: APA YANG TERSIRAT?





1. Belum sampai 6 bulan, 1MDB tiba-tiba menjadi hantu. Sebelum ini, tidak ramai rakyat Malaysia tahu berkaitan syarikat itu, walaupun telah wujud sejak Januari 2009, beberapa bulan sebelum Dato Seri Najib Razak dilantik sebagai Perdana Menteri.

2. Hujung tahu lalu, tiba-tiba sahaja syarikat pembangunan strategik itu menjadi tajuk berita, apabila satu portal yang didaftar di UK - Sarawak Reports (SR) menjadikannya isu. Kemudian, digunakan oleh pembangkang terutama oleh Tony Pua dan Rafizi Ramli.

3. Pokok pangkal, penyebab syarikat itu menjadi sensasi, apabila terlambat mengemukan laporan kepada bursa malaysia dan isu terlambatnya membayar hutang.

4. Oleh kerana isu disiarkan oleh Sarawak Report dan akhirnya menjadi berita antarabangsa, maka kemudian menjadi tajuk-tajuk utama portal-portal pembangang dan blog-blog pembangkang.

5. Sarawak Report mengetengahkan laporan kerjasama antara syarikat itu dengan PetroSaudi International (PSI), dengan berbagai laporan, seolah-olah berlaku penyelewengan berkaitan kerjasama tersebut.

6. Dengan keluarnya laporan tersebut, pada mulanya Perdana Menteri yang juga penasihat kepada 1MDB menafikan semua laporan Sarawak Reports tersebut.

7. Oleh kerana laporan-laporan Sarawak reports tersebut, selain ditokok tambah oleh pemimpin pembangkang, kemudian, mantan Perdana Menteri- Tun Dr Mahathir, juga memberi kritikan berkaitan syarikat itu, akhirnya isu 1MDB bukan sahaja menjadi toksik malah menjelma sebagai hantu yang menakutkan.

8. Berbagai pendedahan dirungkai, termasuk jumlah hutang terbaru yang berjumlah RM42 bilion, kemudian dibandingkan dengan aset syarikat itu bernilai RM58 bilion.

9. Keadaan yang menyelubungi syarikat itu, apabila timbulnya masalah membayar hutang, sehingga terpaksa meminjam daripada pihak ketiga sejumlah RM2bilion, permintaan suntikan modal daripada kerajaan yang berjumlah RM950 bilion, semata-mata untuk membayar hutang tertangguh sehinga Januari 2015.

10. Ekoran berbagai dakwaan, sehingga menjadikan syarikat itu sebagai hantu yang menakutkan, Perdana Menteri pada awal April meminta Ketua Audit Negara untuk mengaudit syarikat tersebut, dan kemudiannya laporan audit itu diserahkan kepada Jawatan kuasa-kuasa Kira-Kira Dewan Rakyat (PAC). Perdana Menteri juga menyatakan, jika sebarang salah laku berlaku, kerajaan tidak akan melindungi siapa-siapa.

11. Walaupun arahan mengaudit syarikat tersebut telah diberikan, namun rakyat Malaysia, tidak sabar-sabar menunggunya, malahan dimarakkan oleh desakan Tun Dr Mahathir yang bertali arus, agar dengan segera Perdana Menteri menjawab semua persoalan yang ditimbulkan.

12. Oleh kerana, desakan dan syarikat itu telah menjadi hantu yang menakutkan, sehingga memberi impak kepada perekonomian negara, malah ada yang mendakwa kemelut syarikat tersebut penyebab kepada jatuhnya nilai ringgit.

13. Cuba kita perhatikan, permulaan kepada penyebab 1MDB menjelma sebagai hantu, apabila Sarawak Reports membuat laporan yang membabitkan PSI dan 1MDB, kononnya sejumlah wang yang disalurkan kepada PSI oleh 1MDB sebagai obligasi kepada kerjasama, kononnya dialihkan kepada satu akaun yang dikawal oleh jutawan kontraversi Jho Low.

14. Cuba perhatikan tiga isu utama yang menjadi kemelut kepada 1MDB. Pertama- USD700juta yang kononnya dirompak Jho Low, kedua- Jho Low merupakan pemain dibelakang layar urusniga PSI dan 1MDB dan ketiga- 1MDB berbohong berkaitan wang yang disimpan di sebuah akaun di Singapura.

15. Sebelum membuat apa-apa kesimpulan atau anggapan buruk berkaitan 1MDB, elok kita melihat atau memeriksa, dokumen-dokumen yang disiarkan oleh Sarawak reports (di mana menurut portal tersebut, beribu-ribu lagi dokumen dalam simpanan portal), walaupun portal itu tidak pernah memberitahu sumber-sumber kepada dokumen-dokumen tersebut dan bagaimana dokumen-dokumen tersebut diperolehi. Sarawak Reports dikuasai oleh Rewcastle-Brown.

16. Bertolak belakang kepada laporan Sarawak reports tersebut, PSI telah membuat laporan kepada London police Action Fraud Unit at the National Fraud and Cyber Crime Reporting Centre kerana mendakwa server syarikat itu diceroboh.

17. Dakwaan PSI, bahawa server syarikat itu diceroboh, seolah-olah benar, apabila meneliti dokumen-dokumen yang disiarkan oleh Sarawak Reports (SR) seolah-olah berasal daripada PSI, atas sebab dokumen-dokumen tersebut merupakan dokumen asli. Oleh kerana urusniaga antara PSI dan 1MDB sungguh rumit, tidak perlulah mengetahui lebih detail berkaitan urusniaga itu, apa yang mustahak, adalah isu utama, iaitu, wang USD700juta, apakah benar wang tersebut dimasukkan ke akaun Jho Low di Swiss?

18. Mari periksa urusniaga antara PSI dan 1MDB. Mengikut TOA (Terma Perjanjian) 1MDB perlu menyalurkan dana tunai USD1bilion1. 1MDB menyalurkan tunai USD 700 juta kepada PSI, namun menurut SR, wang tersebut disalurkan akaun syarikat Good Star yang dikawal Jho Low. Bukti yang digunakan, sekali lagi SR satu surat kononnya daripada CEO PSI-Tarek Obaid. yang meminta agar wang tunai tersebut dimasukkan ke dalam satu akaun 11116073 di RBS Coutts Bank Ltd Zurich, Switzerland.

19. Menurut SR akaun tersebut bukan milik PSI, akan tetapi Good Star Ltd. Untuk membuktikan bahawa akaun tersebut kepunyaan Good Star, SR menyertakan tiga bukti- pertama email daripada Patrick Mahony kepada Tarek Obaid, dimana menurut surat tersebut, akaun tersebut kepunyaan Good Star Ltd.

Bukti kedua yang disertakan oleh SR bahawa Good Star Ltd beralamat PO Box 1239, Offshore Investment Centre, Mahe, Seychelles, di mana Seet Li Lun ada CIO, dan merupakan orang kanan Jho Low.

Bukti ketiga- SR mengepilkan email kononya berasal daripada CEO 1MDB Sharol Halmi yang telah mengarahkan pegawai Deutsche Bank Malaysia untuk menyalurkan dana tersebut kepada akaun yang dimaksudkan dengan alamat yang sama seperti bukti kedua.

20. Dengan merangkai tiga bukti tersebut, SR mendakwa Jho low menggunakan Good star Ltd untuk memesong USD700juta urusniaga 1MDB-PSI.

Analisis bukti #1- Bukti yang disertakan SR, seolah-olah asal atau asli, kerana ianya dicetak pada "letterhead" PSI yang ada tandatangan Tarek Obaid, di mana isi surat, tarikh, alamat dan tandatangan serupa salian asli. Dalam surat itu juga, dinyatakan wang USD700 dibayar kepada PSI dengan akaun, alamat yang sama dengan Good Star Ltd. Persoalnya, syarikat mana pemilik akaun tersebut? kerana mempunyai nombor yang sama, alamat yang sama dan bank yang sama.TIDAK mungkin, dua syarikat mempunyai akaun yang sama!!!.

Mari lihat, bagaimana SR menghubungkan akaun tersebut kepada Good Star Ltd. Amati bukti ke-2, Email Patrick Mahony kepada Tarek Obaid, di mana nombor akaun tersebut seolah-olah kepunyaan Good Star Ltd, akan tetapi email tersebut macam dipalsukan, kerana ianya seperti ditaip semula semacam berbentuk memo, selain "font" abjad yang berbeza, format juga berbeza,. selain tarikh. Email tersebut sangat mencurigakan. 

Bukti ke-3, semacam ditaip semula dimana alamat dan nombor akaun seolah kepunyaan Good Star Ltd.

Bukti ke-4 seolah-olah Sharol Halmi mengarahkan Deutsche Bank juga mencurigakan. Email tersebut mencurigakan, dan besar kemungkinan berlaku rekayasa dan pemalsuan. Dalam email tersebut tidak menunjukkan masa (GMT-4) yang menunjukkan Time Zone bahagian Timur Amerika yang juga termasuk wilayah timur caribbean (lokasi kewangan pesisir pantai). Email itu tersebut, berformat seperti berasal daripada format handphone blackBerry, dan berbeza dengan sekian banyak email yang biasa dilapor oleh SR. yang ada kaitan dengan Sharol.

21. Memandangkan beribu pejabat di Kuala Lumpur, janggal bagi CEO 1MDB menggunakan time zone pantai timur Amerika termasuk kepulauan Caribbean? Untuk mengetahui apa sebenarnya berlaku, didapati alamat yang digunakan pada email yang dikepilkan SR, iatu POBOX 1239, Offshore investment Centre, Mahe, Seychelles " ialah alamat sebenar PSI. kerana dicetak dikaki "letterhead" PSI, di sini lah boleh disimpulkan bahawa SR menipu, kerana hanya menyertakan letterhead PSI, tanpa catatan kaki (catatan kaki dipadam). Letterhead PSI dengan mudah dibuktikan melalui surat-surat yang dikeluarkan syarikat itu pada tahun 2010 semasa membeli saham UBG dan hingga kini boleh diperolehi melalui sesawang internet.

22. Apa yang menarik tidak berlakunya perpindahan USD700juta daripada akaun JV antara 1MDB dan PSI ke akaun Good Star Ltd. Apa yang berlaku adalah tindakan menipu yang sistematik untuk memburukan 1MDB. Apa kah Jho Low adalah dalang dibelakang JV PSI-1MDB? menurut SR, Jho Low adalah dalang utama. Menurut SR, orang kanan Jho Low Seet Li Lin adalah orang yang mengatur semua perancangan dalam PSI, tanpa pengetahuan 1MDB. Menurut SR, 1MDB hanya terlibat, apabila semua urusniaga selesai, dan 1MDB hanya diminta tandatangan pada perjanjian. Untuk membukti itu, SR mengemukan berbagai bukti email yang membabitkan Seet, Jho Low, Sharol dan Patrick Mahony.

23. Apabila meneliti semua email kononya daripada Jho low dan Seet yang mengguankan akaun gmail, amat meragukan, kerana tidak masuk akal menjalankan transaksi ratusan juta menggunakan email yang tidak selamat (insecure gmail accounts), kerana semua email itu menggunakan perkhidmatan telepon bimbit blackBerry. Adalah tidak masuk akal seorang billioner menggunakan BB dengan email yang mudah dipintas seperti gmail. Juga, time zone yang tertera pada email yang dikepilkan SR menunjukkan timezone yang berbeza, iaitu GMT+2 dan GMT+0, dimana email tersebut dihantar di kawasan Eropa, perbezaan timezone ini juga menimbulkan tanda tanya besar.

24. Sebagai tambahan email-email tersebut dihantar menggunakan T-Mobile, sedangkan hanya tahun 2009 perkhidmatan tersebut beroperasi di UK, German, Amerika dan beberapa negara Eropa, manakala perkhidmatan tersebut belum beroperasi di Asia. Oleh kerana Jho low dan Seet beroperasi di Hongkong, adalah mustahil mereka menggunakan perkhidmatan tersebut.

25. Didapati juga berlakunya penipuan, apabila Patrick menghantar email kepada dirinya. 

26. Berasas kepada analisa, adalah didapati email-email yang kononnya daripada PSI, sebenarnya direkayasa dan dipalsukan.

27. Benarkah 1MDB menipu berkaitan akaun di Singapura? . Menurut SR, 1MDB mengemukakan penyata akaun palsu pada sebuah bank di singapura-BSI Bank Ltd Singapore dan kononya satu laporan diberikan oleh bank tersebut ke pihak berkuasa Singapura. Dakwaan ini, sebenarnya tidak masuk akal, kerana sebagai bank niaga, BSI sangat ketat berhubungan dengan profile pelanggannya.

28. BSI merupakan private bank dan salah satu keistimewaannya adalah kerahsian. Tidak mungkin, sebuah bank seperti BSI dengan mudah mengemukan penyata akaun pelanggannya, tanpa perintah mahkamah, lagi pun pihak Malaysia tiada locus standi untuk meminta bank tersebut mengeluarkan penyata akaun, walaupun pelanggannya adalah syarikat Malaysia. Berasaskan kepada keadaan ini, dakwaan SR tersebut, sebenarnya hanya dakwaan dan tidak berasas.

29. Adalah jelas, keseluruhan laporan SR berkaitan 1MDB, sebenarnya satu rekayasa yang tersusun untuk menjadikan 1MDB sebagai HANTU, khususnya kepada Perdana Menteri- DS Najib Tun Razak.

30. Sungguh malang, ada rakyat Malaysia termasuk Tun Dr Mahathir termakan pemalsuan yang sistematik yang dilakukan SR. Sungguh pelik, bagaimana Tun boleh percaya SR, sedangkan sebelum ini, beliau mengutuk protal itu sebagai portal sampah.


Pesan kami sempena hari Jumaat ini agar kita bersihkan diri jernihkan jiwa dengan memperbanyakkan zikir dan istighfar. Jangan diri dirosakkan oleh fitnah-fitnah yang melata. Ingatlah Firman Allah;

"Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu". (Hujurat 6)

Kita serahkan pada Allah segala kekusutan yang timbul akibat sesuatu masalah. Ingatlah;

"Maka (teguhkan kepercayaanmu) sesungguhnya setiap kesukaran disertai kemudahan, Bahawa sesungguhnya setiap kesukaran disertai kemudahan. Maka apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain), dan kepada Tuhanmu jualah hendaklah engkau memohon (apa yang engkau suka dan inginkan)". (Al Insyirah 5-8)

Wallahualam...kepada Allah jua kita serahkan.

Penulis amat BERSIMPATI dengan RTM dan BERNAMA kerana keKURANGan MAKLUMAT daripada PIHAK 1MDB sendiri untuk meng'COVER-Line' mereka.. Itu belum lagi diTAMBAH dengan bab keKURANGan PERUNTUKAN untuk kedua-dua AGENSI ini kerana RAMAInya 'PENYAMUN' dan 'PERAMPOK' yang turut memBUAT DUIT ATAS ANGIN menerusi PROJEK-PROJEK di dalamnya.. Nak EFEKTIF macam mana kalau asyik dok LETAK orang POLITIK dalam pengURUSan untuk SAPU setiap PERUNTUKAN yang diBERIkan oleh kerajaan?
Bagi RAKYAT pulak, mereka lebih NAMPAK keBURUKkan 1MDB itu sendiri kerana RAKYAT langsung TIDAK meRASAi sebarang MANFAAT daripada keWUJUDannya! Kenapa agaknya RAKYAT di NEGARA ini perlu kepada ENTITI macam 1MDB? 
  • Nak suruh RAKYAT meLABUR, dah ada PNB dan Tabung Haji? 
  • Nak SIMPAN DUIT untuk PENCEN, dah ada BSN, KWSP, KWAP dan LTAT? 
  • Nak BANTU KAUM Melayu/BUMIPUTRA, dah ada MARA dan UDA?
  • Nak BANTU kerajaan dari segi pengURUSan UTILITI, dah ada TNB, TM dan lain-lain GLC?

Jadik? Apa perlunya 1MDB ini? Hanya Najib sahaja yang boleh menJAWABnya.. Kalau TANYA kat Timbalan MENTERI yang ada CGPA 3.85 kang, lagi HURU-HARA jadiknya.. Secara JUJURnya, keWUJUDan 1MDB ini lebih memBANTU pihak-pihak yang ingin menJATUHkan kerajaan menDAPATkan MAKLUMAT untuk memBURUKkan kerajaan itu sendiri.. Tengok GELAGAT mereka yang diKAITkan dengan 1MDB ini aje dah CUKUP.. Ini pun BUKTI Najib GAGAL mengawal 1MDB..
Jangan SALAHkan sesiapa selain Najib kerana segala URUSan dalaman 1MDB ini walaupun terLETAK di bawah MoF, RAMAI anggota KABINET sendiri TIDAK mengTAHUinya.. TIDAK pernah jugak WUJUD dalam SEJARAH NEGARA ini untuk sebuah ENTITI seperti 1MDB mampu berHUTANG seBANYAK RM42 BILION untuk sesuatu yang TIDAK pasti? Jelas sekali 1MDB lebih diSAYANGi Najib walaupun TIDAK ada siapa pun TAHU apa sebabnya.. Itu yang menyebabkan beBERAPA PEMIMPIN seperti TUN DR. Mahathir, TUN Daim, TENGKU Razaleigh dan RAMAI lagi memperSOALkan keWUJUDan 1MDB tanpa perlu BACA Sarawak Report pun!
 Kini ADIK Najib sendiri yang jugak anak ALLAHYARHAM TUN Razak jugak dah mula PANDAI memPERTIKAIkan 1MDB dalam URUSan penJUALan TANAH TRX kepada TH.. Ada jugak LOGIKnya pasal apa yang dia KATA seperti berikut..
"The immediate check for a responsible board is to appoint an independent (auditor) now … otherwise the board and management, in my view, should resign. It is your basic responsibility. There’s a complete mistrust in your financial situation. You have to responsibly deal with that. But instead you sit there and wait for AG. To me that’s irresponsible. If you do that then it’s better for you to step down and let someone else come in and take over," ->KLIK<-

Surat Terbuka Anak Tok Mat

Nur Jazlan
Datuk Nur Jazlan Mohamed adalah Ahli Parlimen Pulai (Johor) selama tiga penggal, Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara, Ketua Bahagian Umno Pulai dan antara pemimpin pelapis Umno. 

Kata Nur Jazlan,

"Dua projek utama Najib yang mulanya dicanang akan membawa Malaysia kepada tahap ekonomi yang lebih baik iaitu 1MDB dan penubuhan Felda Global Venture (FGV) Bhd kini seakan menjadi api dalam sekam kepada pentadbiran beliau dan pasti akan bertukar menjadi isu politik kepada Umno.

Ramai pihak sudah mula mempertikaikan kewibawaan dua projek ini terutama sekali 1MDB dan jika selama ini, pucuk pimpinan kerajaan dan parti menyatakan serangan itu bermotif politik daripada pembangkang tetapi kini ia datang daripada Tun Dr Mahathir sendiri selain Tun Daim Zainuddin.

Kedua-dua tokoh ini walaupun sudah bersara daripada kerajaan dan politik hampir 15 tahun lalu, tetapi masih berpengaruh besar memandangkan mereka mempunyai rekod sejarah yang dibanggakan rakyat Malaysia sehingga kini.

Di sinilah letaknya perbezaan utama Mahathir dan Najib sebagai Presiden Umno dan Perdana Menteri kerana pada zaman Najib, beliau tidak mempunyai barisan menteri Kabinet yang berpengaruh terhadap rakyat.

Najib dikelilingi penasihat ‘pandai memandai’ yang sebenarnya lebih banyak mementingkan perut masing-masing untuk mendapatkan projek daripada bermatian mempertahankan beliau dengan apa cara sekalipun daripada serangan-serangan ini.

Lebih menyeksakan Najib lagi, pemimpin yang lantang bersuara mempertahankan beliau tidak mempunyai kredibiliti dan pengalaman sehingga segala hujah mudah dipatahkan bukan sahaja di kalangan pemimpin pembangkang malahan di kalangan rakyat biasa sahaja.

Sama ada Najib masih boleh bertahan sehingga tempoh akhir Parlimen pada 2018 dengan segala serangan ini atau tidak, wallahhuallam…tetapi yang pasti lakon layar Umno ini bukan sesuatu yang memelikkan atau mustahil kerana tiada perkara yang pelik atau mustahil dalam parti ini."

Jeng...jengggggggg.....

Well Nazir, That's Because The Whole Damned Lot Are Bodek Parasites




Nazir Razak skewers ‘irresponsible’ 1MDB board, says directors should quit

Friday May 15, 2015

(1MDB) directors were remiss in not proactively seeking to answer allegations against the firm and should resign for the omission, said Datuk Seri Nazir Razak.

The chairman of CIMB group said a conscientious board of directors would have swiftly hired independent auditors to vet its accounts to answer the growing suspicions over the state-owned investment firm’s finances, according to a report by The Star yesterday.

Instead, he said they chose to do nothing other than wait for the government-ordered audit on 1MDB to dispel the allegations against the firm.

“It is your basic responsibility. There’s a complete mistrust in your financial situation. You have to responsibly deal with that. But instead you sit there and wait for AG,” 


“To me that’s irresponsible. If you do that then it’s better for you to step down and let someone else come in and take over,” Nazir said 


Already facing liquidity issues, 1MDB under added pressure 


lenders considering early settlement of a US$975-million (RM3.6 billion) loan 

More worrying is Deutsche Bank could trigger cascading defaults on 1MDB’s RM42 billion debt 


My comments :  I think Nazir Razak is hinting that the Advisor of 1MDB should also resign and go. The Board of Directors of 1MDB are  just spineless parasites - living off their perks. 


It is very easy for them - they will just say the "Advisor" is also the PM, how can we refuse the PM?

Then why remain as Directors? Just to warm the seats and collect your allowances? Typical  'tongkat'ism. 

Well obviously Nazir Razak's statement reflects deep dissatisfaction from within Najib's siblings about how Najib and wife are doing things. The family released a statement denying that their father left behind any great wealth. Drama TV type things.


1MDB Dianaya SARAWAK REPORT? Analisa Kebenaran Tuduhan Sarawak Report Melalu Bukti Yang DIbentangkan

1MDB DIANAYA SARAWAK REPORT? ANALISA KEBENARAN TUDUHAN SARAWAK REPORT MELALU BUKTI YANG DIBENTANGKAN

Tidak ramai rakyat Malaysia pernah dengar 1Malaysia Development Berhad (1MDB) enam bulan lalu walaupun ia telah ditubuhkan pada tahun 2009.

Namun hanya apabila laman web Sarawak Report (SR) menerbitkan laporan “The Heist daripada Century”, barulah 1MDB menjadi tajuk berita utama dan menjadi terkenal di peringkat nasional dan antarabangsa. Dalam laporan itu, SR membuat dakwaan serius tentang salah laku dan penipuan oleh 1MDB dalam usaha sama singkat dengan PetroSaudi International (PSI). SR susuli dengan cerita dan beberapa lagi laporan yang siap memperincikan contoh dakwaan salah laku dan urusniaga yang diragui.

Tujuan artikel ini adalah untuk menganalisa kebenaran tuduhan SR berdasarkan kebenaran bukti yang ditampilkan. Khususnya saya bercadang untuk mengkaji tiga dakwaan paling serius, (1) USD700 juta telah disalurkan kepada Jho Low, (2) Jho Low merupakan arkitek utama di sebalik perjanjian Petro Saudi, dan (3) 1MDB berbohong tentang wang yang dipegang dalam akaun bank di Singapura.

Sebelum kita menjalankan analisis, mari kita buat meneroka dan mengkaji bukti yang dibentangkan oleh Clare Rewcastle Brown, pengasas / editor SR. Claire telah mendakwa mempunyai “beribu-ribu dokumen” walaupun dia enggan mendedahkan sumber atau kaedah dokumen diperolehi.
Menurut laporan media, PSI telah membuat aduan kepada London Police Action Fraud Unit di National Fraud and Cyber Crime Reporting Centre mendakwa server mereka telah “digodam”. Pemeriksaan dokumen yang dikemukakan di laman web SR juga menunjukkan bahawa sumber mungkin datang dari PSI. Khususnya, Ketua Pegawai Pelaburan (CFO) Patrick Mahony kelihatan sebagai sasaran.

E-mel yang disiarkan oleh SR kelihatan sahih dan tidak ada bukti jelas pemalsuan dari segi tempoh masa, setem masa, kandungan, bahasa, dan lain-lain. Dokumen yang dimuat naik ke dalam laman web itu juga kelihatan seperti tulen. Oleh itu, kita boleh teruskan memeriksa setiap tuduhan dengan lebih mendalam.

Nasib baik, walaupun mekanik daripada usaha sama 1MDB-PSI adalah kompleks, tidak ada keperluan untuk kita memahami transaksi kewangan yang rumit untuk mencari jawapan kepada tiga persoalan di atas.

*bersambung..
Oleh Calvin Sankaran,

HUBUNGAN MALAYSIA & ARAB SAUDI BERTAMBAH BAIK DENGAN KERJASAMA MALAYSIA-PETROSAUDI

Sarawak Report menunjukkan bukti bahawa PetroSaudi adalah milik keluarga diraja Arab Saudi dan bagaimana hubungan Arab Saudi dan Malaysia bertambah baik kerana urusan Malaysia dengan PetroSaudi.

http://www.sarawakreport.org/2015/02/managing-the-media-and-then-foreign-policy-how-jho-low-took-over/

Ini termasuk peningkatan kuota haji 10,000 jemaah haji Malaysia dan juga kenyataan akhbar bersama.

“Naturally, Tarek’s well-connected friend, the founder of PetroSaudi, son of the then King of Saudi Arabia was also there,”

Yang bermaksud PetroSaudi diasaskan oleh keluarga Diraja Arab Saudi.
Dan juga kenyataan akhbar bersama yang menunjukkan hubungan dengan keluarga Diraja Arab itu.
Adalah penting juga untuk diambil perhatian bahawa 1MDB menerima USD2.33 bilion kembali dari PetroSaudi apabila ia telah melabur dalam jumlah total USD1.5 bilion.

Adakah ini bermakna “Royal Scammers” mencuri USD1.5 bilion dari 1MDB dan Malaysia tetapi membayar kembali USD2.33 bilion? Apa jenis penipuan ini?

Saya difahamkan bahawa 1MDB berhasrat menggunakan sesi pendengaran Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) untuk menunjukkan bukti penerimaan USD2.33 bilion atau boleh melepaskan bukti ini lebih awal jika mereka boleh mendapatkan kelulusan daripada pihak-pihak yang terlibat.
Dokumen ini akan mengesahkan bahawa ini adalah satu perjanjian G2G dimeterai oleh Jho Low yang menggunakan hubungan timur tengah untuk membantu Malaysia dan Arab Saudi melabur bersama antara satu sama lain dan juga membantu 1MDB membuat wang dari perjanjian itu.

Bagaimanapun, dengan andaian jika semua maklumat dari Sarawak Report adalah benar, 1MDB harus melakukan ini:

1) Tunjukkan bukti yang pasti penerimaan USD2.32 bilion hasil dari perjanjian USD1.5 bilion yang mereka lakukan dengan PetroSaudi.

Jika kita dapat kembali lebih banyak wang dari kita labur, bagaimana ini boleh menjadi satu penipuan?
2) Tunjukkan bahawa PetroSaudi adalah keluarga diraja Arab Saudi (banyak yang disahkan oleh Sarawak Report) dan ini adalah perjanjian G2G untuk pelaburan dua hala.

3) 1MDB dan kerajaan harus mengakui peranan Jho Low untuk merapatkan kerajaan Arab Saudi dan Malaysia bersama-sama menggunakan hubungan timur tengah beliau dan jika dia telah diberikan pampasan – sama ada dari sebelah PetroSaudi (seperti apa dokumen-dokumen tersebut) atau dari pihak 1MDB.

p/s: Sarawak Report juga memetik satu laporan penilaian aset yang dimiliki atau tidak lama lagi akan dimiliki (melalui pilihan) oleh PetroSaudi bernilai USD3 bilion ke USD4 bilion (lebih jauh dari nilai minimum USD2.7 bilion) sebelum 1MDB mengambil keputusan untuk membuat pelaburan USD1 bilion dalam usaha sama PetroSaudi -1MDB di mana USD700 juta kemudiannya dibayar balik kepada PetroSaudi.

Oleh Lim Sian See,

04_03_15_02_pembayaran_dana_antara_1mdb_petrosaudi_adalah_bersih_dan_telus

PEMBAYARAN DANA ANTARA 1MDB – PETROSAUDI ADALAH BERSIH DAN TELUS

PetroSaudi International (PetroSaudi) hari ini menafikan laporan yang dana daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) disalurkan kepada pihak ketiga, sambil menambah yang anak syarikatnya menerima keseluruhan wang tunai itu bagi sebuah syarikat usaha sama, sementara 1MDB mengesahkan ia menerima balik pelaburannya sepenuhnya dan juga membuat keuntungan.
PetroSaudi International adalah sebuah eksplorasi minyak dan pengeluaran syarikat milik persendirian yang diasaskan pada tahun 2005.

Ia telah dimulakan bersama oleh ahli perniagaan Arab Saudi Tarek Obaid dan Putera Turki bin Abdullah Al Saud, seorang putera raja Arab Saudi, Raja Abdullah.

Syarikat eksplorasi dan pengeluaran minyak swasta itu, dalam satu kenyataan berkata, sebaik 1MDB keluar daripada usaha sama itu, PetroSaudi membayar dana pelaburan strategik Malaysia itu sepenuhnya dan kedua-dua pihak tidak lagi ada sebarang hubungan kewangan atau perundangan.
“Kami ingin menyatakan secara mutlak yang semua dana dari 1MDB disalurkan ke entiti milik PetroSaudi, sebarang kesimpulan lain adalah palsu,” kata syarikat itu dalam satu kenyataan sebagai respons kepada pendedahan terdahulu dibuat portal Sarawak Report.

PetroSaudi berkata ia akan mendapatkan nasihat undang-undang mengenai tindakan undang-undang yang sesuai untuk diambil terhadap “tuduhan berniat jahat dan fitnah” itu.

p/s: Adakah anda benar-benar berfikir Putera Turki dari keluarga diraja Arab Saudi dan anak Raja Abdullah mahu mencuri USD700 juta wang Malaysia?
Oleh Lim Sian See,

1MDB RAIH UNTUNG 488 JUTA USD!

1Malaysia Development Bhd (1MDB) menerima balik pelaburan penuh dengan keuntungan sebanyak US$488 juta (US$1=RM3.603) daripada rakan kongsinya PetroSaudi International.
“Fakta ini dan semua butiran berkaitan transaksi tersebut boleh disahkan dengan merujuk akaun kami yang sudah diaudit, yang boleh diperoleh di laman web Suruhanjaya Syarikat Malaysia,” kata Presiden dan Pengarah Eksekutif 1MDB Arul Kanda menerusi satu kenyataan hari ini.
1MDB menamatkan hubungan usaha sama itu pada 2012.

Arul Kanda berkata 1MDB, maklum terhadap dakwaan tertentu yang dilaporkan oleh portal media dalam talian membabitkan aturan perniagaan yang disertai 1MDB dengan PetroSaudi International.
1MDB, syarikat pembangunan strategik milik penuh kerajaan, memacu inisiatif pasaran bagi membantu mentransformasi Malaysia sebagai ekonomi yang berkembang maju – sangat kompetitif, terangkum dan mampan.

1MDB menjalin usaha sama antarabangsa menerusi rakan kongsi bersama yang memberi tumpuan ke atas projek berimpak tinggi

05_03_15_01_sudah_berapa_bilion_pelaburan_yang_rafizi_tony_pua_bawak_masuk_ke_malaysia

SUDAH BERAPA BILION PELABURAN YANG RAFIZI & TONY PUA BAWAK MASUK KE MALAYSIA?

Sebelum Julai 2009 – pelaburan dari Arab Saudi sangat terhad di Malaysia selain daripada melebarkan bank Arab Saudi, Al Rahji ke Malaysia.
Julai 2009 – PM Najib mengadakan lawatan 5 hari ke Arab Saudi dan bertemu dengan Raja Abdullah.http://tinyurl.com/pygb5ee
  • Arab Saudi akan meningkatkan kerjasama ekonomi dengan Malaysia
  • Najib mengatakan bahawa Raja Abdullah telah menyatakan kemungkinan Arab Saudi akan mengambil bahagian secara aktif di Malaysia dan dan meningkatkan ekuiti di negara ini juga
  • Arab Saudi meningkatkan kuota haji kepada 20,000 jemaah


September 2009 – PetroSaudi menubuhkan usaha sama dengan 1MDB dengan pelaburan oleh 1MDB sebanyak USD1 bilion, pengerusi dan pengasas bersama PetroSaudi adalah Gabenor Riyadh dan putera Raja Abdullah. USD700 juta (daripada USD1 bilion) dipindahkan atas permintaan bertulis PetroSaudi kepada Good Star Limited.


Disember 2009 – Menteri Luar Malaysia Anifah Aman http://tinyurl.com/pwy6kv3
  • Anifah dan Menteri Kewangan Arab Saudi menyatakan komitmen mereka untuk mengukuhkan kerjasama dalam bidang lain dan yang kemudian menyatakan bahawa Arab Saudi menganggap Malaysia sebagai model negara membangun.


Januari 2010 – PM Najib melawat Arab Saudi selama 4 hari dan bertemu dengan Raja Abuddlah –http://tinyurl.com/ordj63q
  • Najib Tun Razak telah dianugerahkan penghormatan tertinggi Arab Saudi, King Abdul Aziz Order of Merit (Kelas Pertama) oleh Raja Abdullah
  • “Kami juga menghargai bahawa beberapa pihak di Arab Saudi berminat untuk melabur di Malaysia, seperti PetroSaudi International Ltd yang telah menubuhkan usaha sama dengan 1MDB,” kata Najib


Januari 2010 – PetroSaudi membuat tawaran awam untuk membeli kumpulan perbankan tersenarai di Malaysia iaitu UBG untuk RM1.5 bilion termasuk syarikat yang disenaraikan Loh & Loh dan Putrajaya Perdana. (pembelian telah berjaya)


Januari 2010 – PetroSaudi, sebuah syarikat pelaburan swasta global yang dimiliki oleh keluarga diraja Arab Saudi, dijangka melabur berbilion ringgit di Malaysia. Syarikat cari gali minyak dan pengeluaran antarabangsa telah menyatakan minat untuk melabur lebih USD2 bilion (RM6.2 bilion) dalam sektor infrastruktur dan tenaga. “Akhirnya, sebahagian besar daripada modal dan pulangan akan dilaburkan semula di Malaysia,” kata sumber-sumber perbankan.


Pada masa yang sama, PetroSaudi juga memajak platform bernilai USD2.5 bilion (RM7.7 bilion) untuk syarikat minyak milik Venezuela, Petroleos de Venezuela SA seperti yang diumumkan oleh Menteri Tenaga Venezuela.http://tinyurl.com/np8mtfs


Mac 2010 – 1MDB menukarkan pegangan dalam usaha sama dengan nota pinjaman yang dijamin oleh syarikat induk PetroSaudi
2010 – 1MDB pinjamkan USD200 juta kepada syarikat usaha sama PetroSaudi
2011 – 1 MDB pinjamkan USD500 juta kepada syarikat usahasama PetroSaudi


Julai 2011 – PetroSaudi membayar keuntungan tunai tambahan sebanyak USD81.50 juta kepada 1MDB serentak dengan lawatan putera Arab Saudi, Putera Bandar ke Malaysia.http://tinyurl.com/p97smcf


Mac 2012 – 1MDB mengumumkan yang ia telah menerima balik sejumlah USD2.32 bilion daripada pelaburan USD1.7 bilion dalam PetroSaudi dan dana tersebut akan ditempatkan di sebuah syarikat dana Hong Kong dengan akaun di Kepulauan Cayman.


Mac 2012 – KPMG mengesahkan aset (bermaksud pembayaran balik PetroSaudi) tetapi menyenaraikan ia sebagai aset Tahap 3 (aset sukar dinilai kerana ia bukan cair dan di dalam dana Cayman)


Mac 2013 – Deloitte mengesahkan aset Cayman (bermaksud pembayaran balik PetroSaudi)


April 2013 – Pengurusan Projek & Pembangunan Syarikat Co Ltd (PMD) milik Arab Saudi akan membangunkan kilang pembuatan polisilikon bernilai USD1.6 bilion di Sarawakhttp://tinyurl.com/lxyfqh6


Mac 2014 – Deloitte mengesahkan aset Cayman (bermaksud pembayaran balik PetroSaudi) dan berkata sebahagian daripada dana Cayman telah digunakan untuk pembayaran balik hutang dan modal kerja


Jadi, berapa banyak wang telah Tony Pua, Sarawak Report dan Rafizi jana untuk Malaysia? Berapa bilion pelaburan mereka telah mereka bawa balik dari Arab Saudi?
Oleh Lim Sian See
TEMPO - Malaysia Masyhur Di Mata Dunia








Petikan artikel majalah Tempo dari rakan wartawan di Jakarta dari Edisi Khas Majalah Tempo yang diterbitkan menjelang Ulangtahun ke-60 Persidangan Asia-Afrika yang  diadakan diBandung.

Jika apa yang dikepilkan ini benar diterbitkan dalam EDISI KHAS Majalah Tempo, nyata agenda transformasi yang dilaungkan Perdana Menteri kita telah berjaya. 

Malaysia kini masyhur di-mata dunia. 

Jangan tanya kenapa dan mengapa kita masyhur, tetapi kita nyata mashyur. 

Penduduk Indonesia berjumlah lebih kurang 300 juta orang. Jika hanya 10% yang tahu membaca pun, angkanya agak besar. Jangan risau, kita masyhur. 

Minggu ini pula ramai pemimpin dunia yang sedang berkumpul di-Bandung menghadiri Ulangtahun ke-60 Persidangan Asia-Afrika. Kita pasti lebih masyhur.

Katanya Edisi Khas ini akan tiba di-Malaysia dalam masa sehari dua ini. Jika ada percubaan untuk menghalang kemasukan atau gam majalah ini, kita akan bertambah masyhur. 

Kalau saman majalah Tempo dari Indonesia ini, maka akan bertambah-tambahlah kemasyhuran kita. 

Terima kasih Datuk Seri Najib Tun Razak. 

p/s Buatlah apa saja yang difikirkan betul. Tiada siapa yang mampu menghalang mereka yang begitu masyhur dimerata dunia.  


Pak Lah Minta Najib Jawab Tun Dr Mahathir


1. Kini giliran Tun Abdullah Ahmad Badawi meminta DS Najib jawab kritikan Tun Dr Mahathir. 


2. Menurut Tun Abdullah, Najib tidak boleh berdiam diri, beliau perlu membertahu rakyat apa kah kritikan dan dakwaan Tun Mahathir itu berasas atau bukan.

3. Tun Mahathir, dalam beberapa tulisan, sidang akhbar dan terakhir pada hujung minggu lalu, dalam siri jelajah pertama beliau turun padang, sekali lagi mendesak Najib meletakkan jawatan. Alasan mantan PM itu, Najib tidak lagi kompiten sebagai Perdana Menteri.

4. Desakan Tun Mahathir, diasaskan kepada masalah yang berlaku dalam 1MDB, selain keputusan beliau membina landasan keretaapi daripada Ipoh ke Padang Besar yang berkos RM12bilion  berbanding double tracking daripada Johor Baharu ke Padang Besar yang berkos RM14bilion.

5. Juga keputusan Najib menjual tanah milik kerajaan di TRX dan bekas lapangan terbang sungai besi di bawah harga pasaran yang menyebabkan negara rugi hampir RM25bilion.

6. Selain masalah  1MDB, jalan keretaapi, penjualan tanah kerajaan, Tun Dr Mahathir ikut mengritik lifestyle keluarga DS Najib, termasuk, bagaimana anak tiri Najib Reza Aziz mampu membeli rumah kediaman beratus juta dollar Amerika di New York.

7. Apa yang membimbangkan mantan Perdana Menteri ke-4 itu, jika DS Najib meneruskan jawatan sebagai Perdana Menteri, Umno dan Bn akan kehilangan kuasa pada PRU-14

Bagaimana Wang 1MDB Lesap- Menurut Tun M

Tun Dr Mahathir menghuraikan mengenai hutang firma 1Malaysia Development Bhd (1MDB) berjumlah RM42 bilion kini “hilang” dan ketidakmampuan Perdana Menteri Datuk Seri Najib menerangkan perkara itu membuatkan beliau tidak layak menerajui negara, 

Menulis lagi di blognya dalam usaha menyeru Najib meletak jawatan, bekas perdana menteri itu juga membayangkan wujud unsur rasuah dan kecurian dalam dana 1MDB, mengatakan duit yang hilang itu “tidak sama dengan kerugian yang dialami”.

Oleh Tun Dr Mahathir Bin Mohamad

1MDB

1. Pengurusan kewangan Kerajaan ditadbir oleh undang-undang, kaedah-kaedah, peraturan-peraturan dan amalan. Syarikat-syarikat juga mempunyai sistem yang sama tetapi Kerajaan menguruskan sejumlah besar wang, pada dasarnya wang rakyat dan ia adalah penting bahawa pengurus mematuhi undang-undang, kaedah-kaedah dan peraturan-peraturan.

2. Rasuah wujud dalam hampir semua Kerajaan. Tetapi biasanya ia melibatkan jumlah wang yang agak kecil. Kerja-kerja juruaudit ditambah oleh pihak berkuasa anti-rasuah khas untuk memastikan bahawa seboleh-bolehnya sedikit wang Kerajaan disalahgunakan, disalahguna atau pada dasarnya dicuri oleh orang yang diberi kuasa untuk menguruskannya.

3. Kerajaan boleh kehilangan wang melalui pelaburan yang buruk. Kita akan tahu di mana wang itu hilang. Tetapi apabila jumlah wang yang besar hilang, maka orang-orang yang diamanahkan dengan pengurusan mesti menjawab bagi kehilangan. Lesap adalah berbeza daripada hanya kehilangan. Hitungan kira-kira wang yang hilang tidak dapat dikesan. Ini boleh jadi kerana rasuah atau kecurian.

4. Di Malaysia PM dan TPM biasanya memegang satu portfolio tambahan. Biasanya Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Pertahanan berganti antara kedua-dua. Kadang-kadang sementara menunggu calon sesuai, Kementerian Kewangan dipegang oleh PM.Dato Sri Najib bagaimanapun lebih suka untuk menjaga Kementerian Kewangan di bawah dia sepanjang masa.Beliau telah melantik Menteri Kewangan Kedua. Ini adalah hak beliau sudah tentu, tetapi dia akhirnya harus bertanggungjawab untuk apa yang berlaku kepada kewangan negara.

5. Syarat pertama bagi pengurusan wang Kerajaan adalah bajet tahunan. Disediakan oleh Kementerian Kewangan dari maklum balas oleh semua kementerian dan jabatan, bajet itu mula-mula dikemukakan kepada Kabinet. Jika diluluskan ia kemudiannya dibentangkan di Parlimen.

6. Kerajaan dijangka membelanjakan wang mengikut bajet. Jika bajet tahunan tidak dapat memenuhi keperluan mendesak Kerajaan, belanjawan tambahan boleh disampaikan oleh Kabinet untuk Parlimen. Draf belanjawan disediakan oleh pegawai-pegawai Kementerian. Kerajaan menimbulkan wang melalui cukai dan yuran semua jenis. Kerajaan boleh memiliki perniagaan khas seperti Petronas, yang boleh menyumbang kepada bajet.

7. Di Malaysia terdapat juga bajet diluar dana yang tidak boleh dikemukakan kepada Parlimen tetapi masih tertakluk kepada penelitian dan kelulusan Kabinet.

8. Kertas Kabinet adalah rahsia sudah tentu. Tetapi dalam kes 1MDB pembentangan kepada Kabinet dan diluluskan oleh ia seolah-olah menjadi tidak jelas. Nampaknya ada percubaan untuk bersembunyi di sebalik rahsia rasmi.

9. Apa yang kami tahu ialah 1MDB mempunyai sebagai penasihatnya Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Ia adalah dimaafkan bahawa pengurusan yang dilantik oleh PM akan menolak nasihatnya. Jadi seperti Penasihat British dahulu, nasihat Penasihat adalah dianggap arahan.

10. Sejak itu tiga CEO 1MDB telah meletak jawatan tanpa penjelasan. Apakah mungkin kerana mereka tidak dapat menerima nasihat!

11. Kerajaan melabur satu juta ringgit dalam 1MDB. Menurut catatan diketahui 1MDB kemudian meminjam dari pelbagai sumber 42 bilion Ringgit.

12. Sebuah syarikat dengan modal 1 juta Ringgit tanpa aset tidak boleh meminjam 42,000 kali modal tanpa cagaran. Bahawa 1MDB mampu untuk berbuat demikian adalah kerana jaminan Kerajaan.

13. Dalam erti kata lain, ia adalah kerajaan yang meminjam wang. Jika 1MDB kehilangan wang, Kerajaan akan menanggung kerugian. Namun operasi 1MDB tidak diawasi oleh pegawai-pegawai Kerajaan yang bertanggungjawab terhadap pengurusan dana Kerajaan.

14. Mengapakah 1MDB menjadi kontroversi? Apa yang salah dengan 1MDB?

15. Dari awal ia adalah salah. Ia bermula sebagai satu dana off-budget dan ia tidak dibentangkan di Parlimen.

16. Wang itu dipinjam. Ia bukan kekayaan negara tetapi hutang kerajaan.

17. Kaitan yang dibangkitkan oleh Goldman Sachs kos lebih daripada yang biasa bagi pinjaman Kerajaan. Kadar faedah pada 5.9% adalah terlalu tinggi. Pinjaman kerajaan biasanya menarik kadar faedah kira-kira 3% atau bawah.

18. Selain komisen 10% pergi ke Goldman Sachs yang bermaksud bahawa 1MDB hanya mendapat 90% daripada wang yang dipinjam lagi telah membayar faedah ke atas 100% pinjaman, menaikkan kadar faedah kepada 6.6%. Pada purata 6%, faedah setiap tahun pada 42 bilion Ringgit adalah kira-kira RM 2.5 bilion. Sejak 2009 tidak ada pendapatan daripada semua aset. Dan 1MDB terpaksa meminjam RM2 bilion untuk membayar faedah. Pinjaman kini RM42 bilion.

19. Jumlah pinjaman awal berjumlah 42,000,000,000 (42 bilion Ringgit). Setakat yang dapat dipastikan pelaburan adalah seperti berikut:

a. Pembelian Tanjong Energy (kini dikenali sebagai Tenaga Powertek Sdn Bhd) daripada Ananda Krishnan untuk RM 8.5 bilion. Ini adalah lebih tinggi daripada harga pasaran. Lesen ini adalah kira-kira untuk tamat.

b. Pembelian Genting Sanyen Power Sdn Bhd (kini dikenali sebagai Loji Kuala Langat Kuasa) untuk RM 2.3 bilion. Sekali lagi tinggi di atas harga pasaran. Lesen ini adalah bersempadan tamat tempohnya.

c. Pembelian Jimah Energy untuk RM 1.2 bilion.

d. Pembelian 70 ekar tanah di Jalan Tun Razak untuk RM320 juta iaitu: RM64.00 skp. Tanah lalu dijual di kawasan itu pada RM7,000 kaki persegi.

e. Pembelian 495 ekar tanah di bekas lapangan terbang Sungai Besi TUDM (kini dikenali sebagai Bandar Malaysia) kira-kira RM 363,5 juta iaitu: RM 91.00 setiap kaki persegi. Anggaran nilai RM1,000 sekaki persegi.

f. Pembelian 234 ekar tanah di Air Itam di Pulau Pinang RM 1.38 bilion iaitu: pada RM135.00 skp.

20. Perlu diingatkan bahawa tanah TRX terletak berhampiran dengan tanah baru-baru ini dijual di RM7000.00 skp. Dengan andaian harga pasaran adalah RM3000.00 skp nilai sebenar tanah ini adalah 6 bilion Ringgit. Oleh itu, Kerajaan telah kehilangan RM5,000,000,000 (RM5bilion) ditambah kerana 1MDB dibayar hanya RM320 juta.


21. Berhubung dengan tanah Lapangan Terbang Sungai Besi, 1MDB dibayar 363,500,000 Ringgit untuk 495 ekar – iaitu pada RM91 setiap kaki persegi. Dengan andaian harga pasaran untuk tanah ini adalah RM1000 setiap kaki persegi. Kerajaan kehilangan kira-kira 20 bilion Ringgit.

22. Tanah di Pulau Pinang adalah berkualiti rendah dan mempunyai lebih daripada 1000 setinggan. Namun 1MDB membayar RM1.3 bilion iaitu pada RM 135 kaki persegi.

23. Ini semua adalah pembelian yang diketahui. Mereka semua menambah sehingga RM14.7 bilion. Jadi ada kira-kira 27 bilion kiri Ringgit.

24. Lebih daripada 1 bilion Dolar AS dikatakan dibayar kepada Petro Saudi tanpa pengesahan tentang nilai syarikat ini atau asetnya.

25. Di manakah perginya wang selebihnya?

26. Sejumlah tertentu telah didaftarkan di Kepulauan Cayman. Wang itu digunakan untuk apa? Apa yang dibawa balik ke Malaysia. Apa yang dikembalikan dan disimpan di sebuah bank Switzerland di Singapura. Mengapa? Di manakah wang itu dibawa balik dari? Mengapa wang ini tidak digunakan untuk membayar RM 2 bilion faedah. Mengapa Bank Negara membenarkan pemindahan pertama yang akan dihantar pulang ke Malaysia dan tidak pemindahan kedua. Sekarang bank Swiss telah memberitahu pihak berkuasa Singapura bahawa dokumen itu tidak berasal dari mereka dan tidak mewakili akaun sebenar aset 1MDB. Di manakah wang yang didaftarkan di Kepulauan Cayman dan bila ia dikembalikan?

27. Jelas 1MDB tidak mendapat apa-apa pulangan daripada pelaburannya. Bukan sahaja ia kehilangan wang tetapi Kerajaan telah kehilangan wang apabila 1MDB dibayar hanya RM683 juta untuk TRX dan Sungai Besi. Jumlah kerugian yang ditanggung oleh Kerajaan adalah lebih kurang 25 bilion Ringgit.

28. 1MDB menilai semula semua asetnya pada 52 bilion Ringgit. Ini kerana tanah Kerajaan telah dibawa di jauh di bawah harga pasaran. Ia hanya boleh menggunakan wang ini untuk membayar balik pinjaman sekiranya ia berjaya dalam menjual sebagai tanah atau selepas pembangunan. Kemajuan TRX adalah sangat perlahan dan tidak ada kerja di atas tanah Sungai Besi. Tiada wang akan dijana semasa pembangunan; hanya aliran keluar.

29. Ia adalah kehilangan ini sejumlah besar wang yang dipinjam oleh 1MDB dan ketidakupayaan untuk menjawab soalan mengenai apa yang berlaku kepada wang yang menyebabkan Najib hilang kelayakan daripada menjadi Perdana Menteri Malaysia. Chedet.cc

Penyata Akuan 1MDB di Singapura- Palsu?

1. Kini timbul dakwaan bahawa penyata akaun 1MDB kononnya dikeluarkan oleh BSI Singapura adalah palsu. BSI Singapura menafikan, bahawa penyata akaun yang diedarkan oleh CEO baru 1MDB Arul Kandasamy bukan dikeluarkan oleh bank Swiss cawangan Singapura itu.

2. Jika dakwaan ini benar, apa motif CEO 1MDB itu? Apa kah ianya untuk memalukan kerajaan? 

3. Pada 11 Mac, DS Najib Razak memberitahu Parlimen, bahawa wang daripada Pulau Cayman sudah disimpan di BSI Singapura, susulan kenyataan itu pada 13 Mac, Arul mengedarkan penyata akaun Bank bagi menyokong kenyataan PM itu, malangnya penyata itu, dinafikan oleh BSI Singapura.

4. Kini timbul lagi banyak persoalan, sudahlah pada 9 April, DS Najib mengatakan tiada wang 1MDB disimpan di Pulau Cayman, di mana kenyataan itu bercanggah dengan jawapan beliau di dewan rakyat.

5.Harap-harap dakwaan-dakwaan yang beredar kini, tidak benar, kerana untuk mengetahui kedudukan sebenar kewangan atau penyata kewangan 1MDB yang disimpan di BSI, bila-bila masa, pihak Kementerian Kewangan boleh sahaja menulis surat kepada bank tersebut.

6. Sebelum ini dalam satu kenyataan sebaik sahaja Arul dilantik sebagi CEO baru 1MDB, beliau menyatakan bahawa pada September 2014, sebanyak USD1.22 bilion wang 1MDB di Cayman sudah dicairkan, dan wang itu digunapakai untuk membayar hutang tertunggak syarikat. Pada 15 Januari 2015 sebanyak USD1.103 bilion telah dicairkan dan disimpan di BSI Singapura- dana inilah yang dinafikan oleh bank Swiss tersebut.

7. Kemelut yang melanda 1MDB adalah berkaitan USD700 juta yang dipindahkan ke dalam akaun bank di Swiss yang diurus oleh Jho Low, di mana wang tersebut sebahagian daripada pelaburan 1MDB melalui JV dengan Petrosaudi LTD pada tahun 2009. Jawapan pihak 1MDB berhubungan dengan JV itu, kononnya syarikat mendapat keuntungan USD488 juta, melalui pengembalian wang pelaburan termasuk faedah berjumlah USD2.3 bilion.

Why still no Jho Loh lawsuit against NYT?

Interesting quote from Jho Loh in SCMP here

The last time this blog wrote on Taek Jho Loh or Jho Loh was on February 12th here.

It wasn't about Jho Loh and his lifestyle or business network. It is widely available out there but make sure to read the first publicity of Jho Loh by New York Post [read here].

It was about the exposure by the New York Times. The article [read here] was a blatant spin to smear him. Separated and disjointed events were written in one story telling style article to mislead the readers into believing it is all linked together.

A similar style of propaganda and news spin in Sarawak Report that was used by other pro-opposition sites as reference. In fact, there is another well coordinated propaganda method. One party create the slanderous report. Other friendly media and online news portal use and quote them as though it is a reliable reference from legitimate source.
 
Jho Loh was urged to sue NYT and by right, should sue Sarawak Report too. Till today, no news of any lawsuit by Jho Joh. It is just like 1MDB's silence to the public enquiry but something should be coming out soon. For Jho Loh, he should sue to clean his "good" name.

Didn't he say "I've never done anything illegal"?


Jho Loh have since gave an interview with Euromoney and The Edge but that is self serving.

He is not a politician and uninterested to be a winnable candidate but only wants to clean his name and remain as a "bankable" businessman.

To get public attention and support, he picked on a Pemuda UMNO leader and painted them as racist and spinners. How convenient?

The Pemuda UMNO leader is voicing public concernand it is only logical to demand answers. Jho Loh should be picking on The Edge, TMI, MMO, Kinibiz, The Star, NYT and Sarawak Report for making unsubstantiated allegations based on anonymous sources.


The above network was established by all these efforts.

Sarawak Report (SR)'s Clare Rewcastle is flowing with creative juice as she claimed that USD500 million was transferred from 1MDB directly to Jho Loh's company [read here]. Later she claimed another USD300 million was channeled too [read here].

No self respecting graduate of a Wharton School of Finance, University of Pennsylvania would do such a thing. Not even a local Malaysian graduate or a humble unschooled Penang Chinese businessman would do such a thing. 

Maybe it is done in such a complicated and sophisticated manner.

SR alleged in February that some USD700 million was diverted out of the IMDB-Petrosaudi deal [read here], presumably into Jho Loh's account. His foreigner collaborator has a Hollywood lifestyle with Lindsay Lohan as girlfriend [read here]. Sensational!

It seemed Jho Loh's international clientele is losing faith with him as Jho Loh's contact man was removed [read here]. Without divulging much, there could be some truth here as Arul was sent by tem to 1MDB to clean-up.  

SR and Rewcastle have been silence on Sarawak issues and more focus on Malaysian national issues such as 1MDB, Dato Najib, Datin Rosmah, PMO's Tom Staedlen etc.

Maybe she have not been getting the information that was allegedly leaked by a group of pro-BN bloggers in Sarawak. Since they were responsible for the leak, they discouraged attempts to debunk SR.

However she did try to put Jho Loh at loggerhead with Pehin Sri Taib Mahmud's family. [read here and here]. TMI also have one here. That could possibly be the reason Jho Loh is being targetted.

The fact that Jho Loh said he had not done anything illegal implies it does not mean he is innocent and a sincere businesman with such yearning to help the country by sponsoring Gangnam concert in Penang.

Maybe he can tell us something of his relation with the following person's husband:


Tengku Dato Rahimah Puteri Binti Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah is the younger sister to Tuanku Mizan Zainal Abidin, the former Yang Dipertuan Agong and now back as Sultan Terengganu, 

Tengku Rahimah is one of the early Director of Terengganu Investment Agency that was the predecessor to 1MDB.

She lives in Ampang, Kuala Lumpur and used to work for HSBC London and Esso Malaysia. Currently, she sits on the Board of Puncak Niaga Berhad [see here] and involves with cultural work [read here].

The husband is said to have fled for Australia. Why?

Jho Loh can also answer what happened at TIA then. That is the reason why this blog believed Jho Loh is a question that needs answer. Tun Mahathir also spoken about him.

Till he sue NYT and SR, the public will judge him for his involvement in 1MDB as guilty until proven innocent. To clean up 1MDB, the long arms of the law should do the necessary of Jho Loh.


AMUKANMelayu - Mat Piah kata, Cha Parang Tumpoi yang Mat Stering bagi tau dia, Pak Lah kata Awang Kola sepupu pada Man Rongak beri tahu.....orang dah ramai duk becakap pasal IMDB ni.....dia kata lagi mungkin ada Menteri yang kena siasat dengan SPRM dan ada jugak duk dengaq cerita ada yang nak lari keluar Negara.....