,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Tuesday 17 March 2015

ANGKUT IA BUKAN ANGKUT-ANGKUT


Angkut-angkut


Dulu aku pernah merasa hairan dengan kejadian Allah yg satu ni iaitu sejenis serangga yang suka buat sarang dalam rumah. Sarangnya pulak berupa tanah yang rapuh. Sekali penyek, mesti hancur luluh. Diriku yang pada ketika itu merupakan seorang budak kecil dan innocent yang ingin tahu serba-serbi mengenai perkara yang menjadi persoalan di benakku telah mengajukan soalan ini kepada ibu bapaku;

Image result for angkut-angkut
"Binatang apa yang duduk dalam sarang camtu?"

Ibuku menjawab;

"Angkut-angkut."
Hah? Menatang hape pulak angkut-angkut? Nama pun pelik. Tak pernah kudengar. Dan yang paling aneh, sebab tak pernah jumpa spesis sebegitu dalam mana-mana buku teks sekolah rendah hatta menengah sekalipun. Spesis barukah? Ibuku menyambung,

Image result for angkut-angkut
"Angkut-angkut ni spesis tebuan."

"Hah? Tebuan? Tak sengat orang ke?"

Aku menggaru kepala. Aku ingat lagi zaman aku kecik-kecik dulu mana nak kenal internet. Kalau ada internet, mungkin lagi senang nak rujuk apa-apa yang aku nak tahu. Tadi je aku surf kejap dalam internet pasal serangga nie sebab tiba-tiba rasa nak tahu. Angkut-angkut (nama lainnya Potter wasps atau Mason wasps) merupakan spesis tebuan yang jarang menyengat. Patutlah sepanjang hidup aku, memang tak pernah kene sengat pun dengan serangga nie.

Sudah berapa kali aku meminta ayahku membuang sarang angkut-angkut yang menempel di beberapa bahagian rumah kami ni. Kau tahu apa jawapan power ayah aku bagi? 

Image result for nurul izzah anwar semasa kecil
"Ala, dia bukan kacau orang pun," 

Lol. 

Ye, aku tau angkut-angkut memang tak kacau orang. Tapi aku ni spesis yang cepat geli kat serangga yang terbang. Lagipun, bagi aku, sakit mata tengok species tebuan ni buat sarang merata-rata. Aku dalam hati mengomel, ape agaknya fungsi makhluk Allah yang satu nie ye? Pada masa tu aku punya persepsi tentang angkut-angkut ni ialah serangga ni kerja dia hanyalah menyemak kat rumah orang sebab dia buat sarang sesuka hati je tanpa mengambil kira tentang aspek aesthetic value rumah orang. Cruel gile judgment itu (sila maafkan judgment seorang budak kecik yang hanya tahu makan minum tido)

Image result for nurul izzah anwar semasa kecil
Sampai suatu hari tu, apabila aku menginjak usia dewasa, aku sekali lagi mengajukan soalan yang sama kepada ibuku.

Image result for nurul izzah anwar semasa kecil
"Ma, amenda la fungsi angkut-angkut nie eh? Dahla buat sarang merata-rata. Serabut mata ni tengok. Hish!"

Ibuku pun jawab;

Image result for nurul izzah anwar semasa kecil
"Jangan kata gitu. Angkut-angkut nie, sarang dia boleh buat ubat KANSER tau."

What?????!!!

It was so shocking. Rupanya sarang angkut-angkut yang aku anggap menyemak di celah tingkap dinding rumah tu ada fungsi besar. Ubat kanser pulak tu. Subhanallah!!
Image result for nurul di bersih
Benar apa yang kudengar itu. Dikatakan bahawa serangga angkut-angkut buat sarang menggunakan tanah yang terpilih. Khasiat pada sarangnya sangatlah baik untuk merawat beberapa jenis penyakit. Kalau seseorang dikatakan menghidap kanser, baiklah diambil sarang angkut-angkut daripada rumahnya sendiri untuk rawatan kansernya itu. Dengan campuran beberapa jenis bahan lagi, in sha Allah akan sembuhlah penyakit yang dihidapi. Ameen.


You can see the wasp nest perching precariously on the slim wire of my house


This one is pretty big.


Benarlah setiap ciptaan Allah itu tidak sia-sia....


Angkut Segera Bangsat Ni..!


Bangsat ni dah melampau..! negara akan kucar kacir kalau kita benarkan komunis bangsat macam ni berkeliaran di luar menghasut rakyat..! tangkap..!

Macam anak Aljub sekor ni...


Tak payah terpengaruh dengan mainan air mata dan lakonan murahan mereka..! Masa kau bercakap..! masa kau menyalak..! menjejeh jejeh air liur tak pulak guna akal memikirkan kesan dari apa yang diungkapkan..! Kan dah kena tidur lokap..! Berani buat..! berani tanggung ler..!

Syabas PDRM..!


HABITAT ANGKUT2 - Bila di Panggil dan tangkap, ia aat takut dan suka menangis..!