Wednesday, June 30, 2010

macam2..


hurm..dari mana nak mula ye..perasaan yang tak stabil (bkn mereng ye..) masih sama..entahlah, simtom2 nak angkat bendera kot..hehe..tak pe la, malas nak cite panjang pasal orang2 yang telah menjadi mangsa perangai burukku itu..baiklah kita alih sikit perhatian pada cite2 lain yang boleh dikongsi..biar terlerai sket perasaan yang serba tak kena tu..
Tak banyak cite menarik pun. Cuma last Friday gi jenguk2 adik suri kat Matrikulasi Kedah, kat Changlun..sj je..dah dia dok telefon hantarkan charger handphone..smbil tu sempat gak suri menunjuk2 dgn my gudfren yang terbaru..miss camera..huhu..Apalagi, my sis pun posing sakan la walaupun di dalam kereta cuma..

Tihah..havoc gurl..
Pastu masa nak balik Tihah belanja suri roti kebab..not bad..makan dlm kete je terus masa on d way nak balik umah tu..huhu..selesai la dinner ku pada hari itu..

Hari Sabtunya pulak, ada pendaftaran pelajar baru kat kampus tempat suri keje..alamatnya, jem la bandaraya arau hari tu..jenuh gak la suri dok membosankan kat dalam kereta..sempat gak posing sementara tunggu turn..hehe..
peace..

Hari Isnin ada slot untuk suri bagi taklimat pada pelajar2 baru untuk Kokurikulum..huhu..haru gak la..2-3 hari dok prepare, walaupun banyak kali berlaku perubahan tempat di saat akhir. Mentang2lah kita baru, sukahati diorang je ek..Next time, you all siap ok.. Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar..and rasanya plan yang kita guna kali ni akan lebih memudahkan pelajar untuk membuat pendaftaran dan tak  terkeliru di kemudian hari..Harap2nya tak banyak problem yang timbul di penghujung semester nanti..

Aduh..banyak betul keje2 nak kena conduct minggu ni..Selasa plak adalah hari untuk temuduga..Rupanya bukan senang ye nak pilih orang2 yang sesuai ni..Nasib baik gak ada basic masa study HR dulu..ble la guna sket2..

siapakah calon2nya??jeng..jeng..jeng..
dan keputusannya adalah......hehe...

pada hari Rabu lak, agak free la sket sementara nak tunggu untuk bagi kursus untuk jurulatih baru nanti..Sempat gak suri menjenguk jiran2 bloggers..mengintai cerita2 baru..suri ada satu perangai..Kalau satu hari tu start bukak blog pasal babies, peralatan and pakaian baby, so kebanyakan blog yang suri jenguk mesti berkaiatan dengan itu..macam beberapa minggu lepas dok tengok2 blog pasal breastfeeding..syok je dok mentelaah..dlm 5-6 blog yang suri cari pasal tu..seronok..ada gak baca pasal "cloth diapers" (CD)..seharian dok baca pasal tu je la..
So, nak dijadikan cerita, suri bukak blog kak rinn, yang dah lama suri jadi peminat setianya..terjumpa resepi untuk wat chezzy wedges tu..jeng3..terus semangat nak try, sbb suri ada beli wedges tu baru ni..lepas balik keje tu, terus berenti kat supermarket cari chess, fresh milk and yogurt..meh kita share sama2..

CHEZZY WEDGES
1 sudu besar butter / mentega
1 sudu besar tepung gandum
200g shredded cheddar cheese (tp kat cni mana nak jumpa..so,suri ikut kak rinn, guna slice cheese tu je..)
1/2 cawan fresh milk
2 sudu besar sour cream (suri tiru kak rinn gak, guna je yogurt perisa original)

CARA-CARANYA
Panaskan non stick pan..masukkan batter
Pastu masukkan tepung gandum..gaul sebati..
Kemudian, masukkan susu segar tu, kacau smpai pekat.Suri guna api yang sederhana kecil sebab takut terhangit lak.
Masukkan cheese adan kacau sampai cheese tu mencair
And lastly, masukkan sour cream / yogurt tadi..
Kacau sampai berpuas hati dengan kesebatian dan kepekatannya..
Senang kan??

ni la bahan2 nya..
mentega + tepung
masa masukkan susu..susu ni jugak suri tambah2 kan bila nampak terlalu pekat..sebab suri terlebih dos cheese..huahua..
nyam3..sebenarnya 200g cheddar cheese tu = 10 keping slice cheese ni..tapi masa suri buat tu, terlebih pekat plak..so, untuk yang nak cuba mungkin boleh kurangkan kepada 5-7 keping cheese shj..kalau tak jadi terlalu pekat..
kalau ikut resepi asal, cheddar cheese tu akan menjadikan warna kuning oren..tp sbb suri dah substitute dgn slice cheese, suri pun taruk la pewarna kuning sket..huhu..rahsiaku terbongkar sudah..
last part, yogurt...
and...ni la hasilnya..suri panaskan sosej dlm microwave, goreng ayam jugak..
puas jugak untuk suri meng'adjust' kepekatan chezzy nih..sebab mcm main silap mata..masa pns kat atas dapur, mmg cair..tp bila dah sejuk, bukan main liat plak dia..

Tapi,usahaku tidak terhenti setakat itu shj..Oleh kerana masih ada fresh milk and yogurt yang berlebihan..ditambah plak ada stok ice cream vanilla choc..suri reka2..campur adukkan..sampai jadi....
ais krim..
susu+ais+yogurt+ice cream
yeay..suri namakan sbg vanilla-choc smoothies..wakaka..
slllrrpp...makan hati suamiku menengokkan menu ku ptg semalam..kui3..

Walaupun tak seberapa, for me it's a good try..hehe...belajar masak western plak la..