Sunday, March 16, 2014

Good Governance




1.Dalam tadbir urus yang baik (good governance) terdapat beberapa prinsip telah digunakan dalam pentadbiran kerajaan bagi mencapai Perkhidmatan Cemerlang. Bincangkan.
Tadbir urus merupakan sesuatu yang senonim dan penting dalam pentadbiran dan pengurusan di sesebuah negara sama ada sektor awam atau sektor swasta. Pembangunan sesebuah jabatan, organisasi dan negara akan lebih menonjol apabila ianya di tadbir urus dengan baik. Bertitik tolak daripada itu, Malaysia telah membuat beberapa penambahbaikan dengan memperkasakan tadbir urus di sesebuah organisasi khasnya pentadbiran kerajaan bagi mencapai status Perkhidmatan Cemerlang.
            Peranannya dilaksanakan oleh golongan yang mempunyai kuasa daripada pelbagai peringkat pengurusan sama ada untuk mencapai kecemerlangan, kecekapan, persamaan, penglibatan yang menyeluruh, ketelusan dan akauntabiliti dalam pengurusan dan pentadbiran. Tadbir urus baik merujuk kepada bagaimana melaksanakan tanggungjawab secara terus, berakauntabiliti dan berhemat dari segi pengambilan keputusan dan penyampaian hasil. Ianya meliputi tatacara, struktur dan proses berurusan dengan pelbagai pihak yang berkepentingan (stakeholders).
            Terdapat beberapa prinsip dalam tadbir urus yang baik seperti prestasi, pematuhan terhadap undang-undang, akauntabiliti, integriti dan profesionalisme.
            Prinsip pertama dalam memastikan sesebuah jabatan, organisasi atau sektor di sesebuah negara mengadaptasikan prinsip tadbir urus yang baik ialah prestasi. Pengurusan penyampaian sememangnya sesuatu yang mustahak dalam suatu proses penyampaian perkhidmatan yang efektif dan efisien. Ianya juga amat diharapkan oleh pihak-pihak berkepentingan (stakeholders) di samping memastikan perkhidmatan yang ditawarkan mempunyai “value for money” dan dapat mengurangkan pembaziran sumber dan dana sesebuah sektor awam. Misalnya, dalam keghairahan kita untuk muncul sebagai negara maju maka banyak pembangunan infrastruktur dan dan prasarana namun sekiranya ianya dibuat melebihi tempoh masa yang ditetapkan atau kontraktor yang terlibat melakukan penyelewengan. Justeru, usaha kerajaan hanya retorik semata-mata kerana ia menyusahkan banyak pihak khasnya masyarakat umum.
            Pematuhan terhadap undang-undang. Dimana sesebuah agensi kerajaan perlu mematuhi segala prosedur, peraturan, undang-undang dan piawaian yang digunapakai. Dengan kata lain, setiap agensi kerajaan perlu mematuhi Standard Operation Prosedure (SOP) dalam menjalankan tugas harian mereka. Pematuhan terhadap undang-undang juga mencakupi harapan masyarakat terhadap prinsip-prinsip lain dalam tadbir urus baik.
Prinsip berikutnya dalam tadbir urus baik (good governance) ialah akauntabiliti. Di mana seseorang yang diamanahkan untuk melaksanakan dengan sesuatu tugas perlu bertanggungjawab terhadap tugas tersebut. Dalam konteks Perkhidmatan Kerajaan, akauntabiliti bermakna seseorang pegawai atau kakitangan kerajaan mesti bertanggungjawab menjayakan sebarang arahan dan tugasan yang telah diberikan kepada mereka. Contohnya, seseorang pegawai di sesebuah agensi awam yang mempunyai tadbir baik akan menjalankan tugas hakiki mereka dengan sebaik mungkin sebaliknya pegawai yang tidak mempunyai tadbir urus yang baik pula selalu ponteng dalam menjalankan tugas.
Prinsip yang seterusnya adalah integriti. Kamus Dewan Edisi Keempat (2007) mentakrifkan intergriti sebagai kejujuran atau keutuhan. Manakala dalam aspek pengurusan dan perkhidmatan awam mendefinisikan intergriti sebagai amanah, jujur, kebolehpercayaan dan sentiasa memelihara kepentingan awam tanpa mengambil kesempatan untuk kepentingan diri sendiri. Contohnya seorang pegawai di Pejabat Kebajikan Masyarakat yang ditugaskan untuk menyampaikan wang bantuan kepada warga tua perlu mempunyai intergriti yang tinggi tanpa berlaku sebarang bias atau penyelewengan dalam pemberian wang bantuan tersebut.
Selain daripada itu, profesionalisme ketika menjalankan tugas juga adalah sebahagian daripad prinsip tadbir urus yang baik. Di mana ianya merupakan elemen penting dalam melaksanakan tugas harian dan yang diamanahkan secara efisien dan berkesan. Untuk melahirkan kakitangan awam yang profesional maka setiap kakitangan awam mesti memiliki ilmu pengetahuan dan kemahiran yang tinggi. Dalam merealisasikan aspirasi tersebut maka sektor awam di Malaysia telah mewujudkan pusat latihan dan pembelajaran mereka sendiri disamping mengadakan siri latihan tahunan secara konsisten. Misalnya terdapat Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN), Pusat Latihan 1 Malaysia (1MTC) dan terdapat 321 Institut latihan Awam Kementerian dan agensi kerajaan yang terletak di bawah Unit Permodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU). Di samping itu, kakitangan awam juga digalakkan melanjutkan pembelajaran mereka ke peringkat yang lebih tinggi seperti di Institutsi Pengajian Tinggi Awam. Langkah proaktif itu dibuat sejajar dengan misi negara untuk menjadikan negara sebagai sebuah negara maju yang berpendapatan tinggi menjelang 2020.
Kesimpulannya, tumpuan utama kerajaan pada masa kini adalah untuk meningkatkan keberkesanan penyampian perkhidmatan awam. Sehubungan itu, tadbir urus baik adalah penting bagi memastikan sistem penyampaian perkhidmatan awam yang cemerlang dapat dicapai. Ia dilihat sebagai satu wadah untuk mempertingkatkan lagi kecekapan dan menambah baik prestasi sistem penyampaian perkhidmatan sektor awam. Amalan tadbir urus yang terbaik akan memudahkan agenda pembangunan nasional serta menjadikan Malaysia sebuah negara yang berdaya saing di agenda global.      

2.Huraikan pengertian Badan Berkanun dan Agensi Pusat.
Badan berkanun merupakan sebuah agensi perbadanan awam separuh kerajaan yang diwujudkan di bawah peruntukan Akta Parlimen atau Enakmen Dewan Undangan Negeri. Tujuan penubuhannya adalah untuk membantu membangunkan sosioekonomi negara, melibatkan diri dalam bidang-bidang yang tidak diceburi oleh pihak swasta kerana perbelanjaan yang besar atau kurang keuntungan. Selain itu, matlamat penubuhan Badan Berkanun juga ialah untuk membolehkan kerajaan menyediakan perkhidmatan awam, membolehkan kerajaan menyediakan perkhidmatan awam, membolehkan penglibatan bumiputra dalam bidang ekonomi dan akhir sekali adalah Badan Berkanun sangat sesuai dilaksanakan oleh perbadanan supaya tidak terikat kepada peraturan pentadbiran kerajaan.
            Manakala agensi pusat pula berteranan untuk membantu perlaksanaan tugas-tugas di semua kementerian, jabatan dan perbadanan awam. Tugas utama agensi pusat ialah untuk membantu, menyelaraskan dan mengawal ketiga-tiga badan kerajaan tersebut. terdapat enam (6) buah agensi pusat di bawah Jabatan Perdana Menteri, iaitu Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Unit Perancang Ekonomi (EPU), Unit Penyelaras Perlaksanaan (ICU), Unit Penyelidikan Sosioekonomi (SERU) dan Unit Permodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) serta Perbendaharaan Malaysia yang terletak di bawah Kementerian Kewangan.


No comments:

Post a Comment