Friday 15 March 2013

10. Sikap tolak ansur dan saling menghormati


Dalam kehidupan seharian, kita tidak boleh lari daripada melakukan kesalahan dan kesilapan sama ada secara sedar ataupun tidak. Sikap tolak ansur dan saling menghormati mampu untuk mengelakkan diri kita daripada melakukan kesalahan ini secara berterusan. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), tolak ansur bermaksud saling memberi dan menerima. Sikap ini lahir dalam diri setiap individu untuk mengawal diri dan tingkah laku masing-masing. Kita tidak boleh bersikap pentingkan diri sendiri tanpa memikirkan kesannya terhadap orang lain, keluarga, masyarakat dan negara. 

         Tadi, saya dan rakan-rakan telah menghadiri satu taklimat khas berkaitan dengan persediaan latihan mengajar. Kami perlu memilih sekolah untuk membuat praktikal pada pertengahan bulan Julai nanti. Senarai nama semua sekolah telah disediakan oleh pihak universiti. Oleh itu, kami hanya perlu mencari pasangan dan memilih sebuah sekolah yang disukai berdasarkan senarai nama sekolah yang diberi. Arahan ini senang didengar, tetapi sukar untuk dilaksanakan.

          Apabila berlaku persamaan dalam pemilihan nama sekolah, pelajar-pelajar yang terlibat diminta untuk berbincang dan mendapat kata sepakat untuk memilih sekolah yang berbeza. Mereka perlu bertolak ansur dan menghormati keputusan antara satu sama lain. Keputusan yang dibuat mestilah mendapat persetujuan antara kedua-dua belah pihak. Mereka telah menggunakan bahasa yang lembut dan sopan supaya keputusan yang dibuat dalam perbincangan tidak menyinggung perasaan kedua-dua belah pihak. Oleh itu, jelas kita dapat lihat bahawa sikap tolah ansur ini penting untuk membuat keputusan yang adil dan saksama.

Laman sesawang yang membuktikan kepentingan sikap tolak ansur dan saling menghormati :

Sekadar selingan untuk rakan-rakan dan pembaca :
"Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat" - Kata sepakat yang diperoleh dalam sesuatu perbincangan.

No comments:

Post a Comment