Jumaat, Disember 29, 2023

TANAMAN SYURGA

 An-Nur Ayat 36

فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ

36. Bertasbih kepada Allah di masjid-masjid yang telah diperintahkan untuk dimuliakan dan disebut nama-Nya di dalamnya, pada waktu pagi dan waktu petang,

Allah SWT berfirman dalam ayat tersebut:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا، وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya.”[5]

An-Nur Ayat 41

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ ۖ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ

41. Tidaklah kamu tahu bahwasanya Allah: kepada-Nya bertasbih apa yang di langit dan di bumi dan (juga) burung dengan mengembangkan sayapnya. Masing-masing telah mengetahui (cara) sembahyang dan tasbihnya, dan Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan

Surat An-Nur Ayat 37

رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ۙ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ

37. laki-laki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan tidak (pula) oleh jual beli dari mengingati Allah, dan (dari) mendirikan sembahyang, dan (dari) membayarkan zakat. Mereka takut kepada suatu hari yang (di hari itu) hati dan penglihatan menjadi goncang

Ketika Nabi s.a.w. bertemu dengan Nabi Ibrahim a.s. pada malam Mi’raj, Nabi Ibrahim berkata:

يا محمد، مر أمتك يكثرؤا من غراس الجنة، فإن تريتها طيبة، وأرضها واسعة. قال محمد صلى الله عليه وسلم. وما غراس الجنة؟ قال: لاحول ولا قوة إلا بالله.

Maksudnya: “Wahai Muhammad! Suruhlah umatmu memperbanyakkan tanaman syurga. Kerana tanahnya baik dan buminya luas”. Nabi s.a.w bertanya: “Apa itu tanaman syurga?”. Jawab Nabi Ibrahim: “(Ucapan)

 لا حول ولا قوة إلا بالله “. 

(Hadith riwayat Ahmad, Ibnu Hibbaan, at-Thabaraani dan Baihaqi di dalam “Syu’abul Iman)”.

Daripada Ibnu Mas'ud r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda,

"Aku bertemu dengan Nabi Ibrahim pada malam aku diangkat ke langit, Ibrahim berkata kepadaku, ya Muhammad sampaikanlah Salamku kepada umatmu dan beritahukan kepada mereka sesungguhnya Syurga itu tanahnya bagus, buminya subur, airnya jernih dan sesungguhnya ia adalah tanah datar yang luas dan tanamannya ialah Subhanallah Walhamdulillah Wala Ilaha Illallah Wallahu Akbar".

Riwayat Tirmidzi, status hadis - Hasan (baik)

Al-Hafiz Ibn Abi al-Dunya menriwayatkan daripada Hakim al-Ahmasi:-

“Aku mendengar bahawa syurga dibangunkan dengan zikir. Apabila zikir itu terhenti, maka berhenti juga malaikat yang bekerja membangunkannya. 

Apabila mereka ditanyakan:-

‘Mengapa kamu berhenti bekerja?’

Mereka menjawab:-

‘Kami sedang menunggu bahan-bahannya.’”

Pada saat ini, semua para pekerja binaan itu sedang giat bekerja. Apabila telah selesai semua yang hendak disiapkan, pemilik rumah pun dijemput untuk mendiaminya.

Ibn Rajab al-Hambali bercerita, suatu hari seseorang yang soleh berjumpa malaikat dalam mimpinya. 

Malaikat itu berkata:-

 “Kami diperintahkan untuk menyelesaikan rumahmu di syurga. Rumah itu diberi nama ‘Villa Kebahagiaan’ (Dar al-Surur). Kami telah membina dan menghiasinya dengan sangat indah. Khabar gembira untukmu, setelah tujuh hari nanti rumah itu akan sempurna dibina.”

Tujuh hari kemudian, orang yang soleh itu meninggal dunia.

Zikir Dan Pohon Syurga

Hadith ini dan beberapa hadith yang lain mengatakan bahawa pokok-pokok yang menghiasi taman-taman syurga dibuat daripada zikir-zikir yang dibaca oleh manusia. 

At-Tirmidzi dan an-Nasa'i meriwayatkan daripada Jabir, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:-

 “Sesiapa yang membaca ‘سُبْحَانَ اللّهِ وَ بِحَمْدِهِ’, maka akan ditanamkan baginya pokok kurma di syurga.”

Begitu juga riwayat Ibn Majah daripada Abu Hurairah R.A, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:-

 “Sesiapa yang membaca 

‘سُبْحَانَ اللّهِ 

، والْحَمْدُللّهِ ، وَ لا اِلهَ اِلَّا اللّهُ ، وَ اللّهُ اَكْبَرُ’ 

akan ditanamkan baginya sebatang pokok di syurga.”

Menurut ramai ulama', makna zikir di sini bukanlah terbatas pada aktiviti lisan sahaja. Namun ia meliputi pelbagai ibadah yang dilakukan manusia termasuk aktiviti menuntut ilmu.

Berkata Said bin Jubair, seorang pakar tafsir dalam kalangan tabi'in di Makkah:-

 “Zikir adalah dengan mentaati segala perintah Allah. Sesiapa yang tidak taat kepada Allah, maka ia tidak dikira berzikir meskipun ia memperbanyak tasbih, tahlil dan bacaan al-Quran.”

Tokoh tabi'in yang lain, bernama 'Ata' bin Abi Rabahberkata:-

 “Majlis zikir ialah majlis halal dan haram, bagaimana berjual beli, solat, puasa, kahwin, cerai, haji dan yang seumpamanya.”

Wangian Daripada Pelbagai Minyak Wangi

Abu Hazim Salah bin Dinar berkata:-

 “Barang-barang akhirat pada saat ini sedang murah. Pada suatu hari nanti, barang-barang ini akan menjadi sangat mahal dan tidak mampu dibeli.”

Benar ucapan beliau. 

Selama mana nyawa masih dikandung badan, sungguh mudah membangunkan rumah idaman anda di syurga. Ia tidak memerlukan pembiayaan yang banyak. Dengan hanya mengucap tasbih dan tahlil. Kita telah menanam pokok di taman-taman syurga abadi.

Oleh sebab itu, orang yang berakal tidak akan melepaskan kesempatan yang sangat besar ini. Mereka akan berusaha untuk membangunkan kediaman mereka di syurga dengan seindah-indahnya. 

Yakni, dengan memperbanyak melakukan ibadah sunnah dan zikir setiap masa.

Salah seorang tokoh tabi'in yang memiliki kisah yang sangat indah dengan zikir ialah Abdullah bin Ghalib di Kufah. Imam Ahmad meriwayatkan dalam kitab al-Zuhd bahawa Abdullah tidak pernah berhenti menyebut nama Allah SWT dalam setiap keadaan.

Walaupun sedang dalam perbincangan dengan seseorang, beliau tetap tidak menghentikan zikirnya.

Said bin Zaid berkata:-

 Ketika Abdullah bin Ghalib terbunuh, kami meletakkannya di dalam kubur lalu menanamnya. Tiba-tiba keluar dari tanah kuburannya wangian daripada pelbagai minyak wangi.”

Malik bin Dinar berkata:-

 “Aku pergi mengambil sebahagian daripada tanah itu lalu meletakka

nnya di dalam kantung. Aku terus-menerus mencium bau wangi tersebut meskipun selepas beberapa hari



Sabtu, Mei 13, 2023

3 Kejayaan Dalam Quran

 Terdapat perbezaan ketara di antara 3 KEMENANGAN yang terdapat Dalam Al Quran

ما الفرق بين أنواع الفوز يوم القيامة ؟
١- الفوز المبين .
٢- الفوز الكبير .
٣- الفوز العظيم .

١- *الفوز المبين* : هو مجرد النجاة من النار .
قال تعالى :
(*قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ .مَنْ يُصْرَفْ عَنْهُ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ ۚ وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ*)

Apakah perbezaan antara jenis kemenangan pada hari kiamat?
1- Kemenangan yang jelas.
2- Kemenangan besar.
3- Kemenangan yang hebat.

1- * Kemenangan YG JELAS *: Ia hanyalah keselamatan dari api Neraka.
Allah berfirman:

إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ


(*Katakanlah: Sesungguhnya aku takut jika aku mendurhakai Tuhanku, akan ditimpa azab hari yang besar. yen*)
يونس ١٥

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

2. KEMENANGAN BESAR
٢- *الفوز الكبير* : هو مجرد دخولك الجنة .
قال تعالى :
(*إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ*) البروج ١١
Kemenangan besar*: baru masuk syurga.
Allah berfirman:
(*Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh mendapat syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Itulah kemenangan yang besar*)

٣- *الفوز العظيم* : هو الفوز برضوان الله سبحانه وتعالى .
قال تعالى :
*(وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي* *مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ* *طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ*)
التوبة ٧٢

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
3- * Kemenangan HEBAT *: Ia adalah memenangi keredhaan Tuhan Yang Maha Esa.
Allah berfirman:
*(Allah telah menjanjikan kepada orang-orang mukmin lelaki dan perempuan dengan syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, kekal mereka di dalamnya, dan tempat kediaman yang baik di dalam syurga itu keredhaan Allah lebih besar. Itulah kemenangan yang besar*)

أسأل الله  الفوز العظيم لي ولكم ولوالدينا وذرياتنا وجميع المسلمين و المسلمات الأحياء منهم والأموات .
اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا
Saya memohon kepada Tuhan kemenangan yang besar untuk anda, saya, ibu bapa kami, keturunan kami, dan semua orang Islam, lelaki dan wanita, hidup dan mati.
Ya Allah Engkau Maha Pengasih lagi Maha Pengampun, Engkau suka memaafkan maka ampunilah kami🌹
🌹🌹🌹🌹

Sabtu, Disember 11, 2021

Kisah Pelakon Filem Ar Risalah - Bilal

 علي أحمد سالم

Jika anda pernah menonton filem Ar-Risalah tahun 1976 tentu anda kenal watak ini. Beliau yang membawa watak Saidina Bilal.

Pakcik Ali berasal dari Libya, beliau seorang yang cukup merendah diri dan sentiasa berbahasa Arab fushah. 

Selepas melakonkan watak Bilal, beliau mendapat pelawaan untuk membawa watak lakonan hebat lain. Tapi semuanya di tolak kerana beliau mengatakan tidak ada watak yang boleh menandingi watak sahabat besar Nabi

صلى الله عليه وسلم

iaitu Saidina Bilal.

Malah seorang pengarah filem dari Perancis pernah cuba memberikan watak sebuah filem kepada beliau, tawaran itu tetap di tolak.

Filem Ar-Risalah di taja oleh beberapa negara, antaranya Libya dan Kuwait.

Pada peringkat awal, nama filem itu di beri judul Muhammad Rasulullah. Namun di tentang hebat oleh warga Amerika hingga beberapa pawagam di bakar dan premis filem turut di serang. Akhirnya ia di tukar kepada Ar-Risalah dan ia mula di tayang di negara Uncle Sam itu.

Filem itu juga mendapat tentangan hebat dari beberapa negara dan ulamak Islam kerana mereka menentang watak sahabat Nabi

صلى الله عليه وسلم

di filemkan walau pun telah mendapat persetujuan daripada Al-Azhar.

Hari ini negara Islam yang menentang filem tersebut telah pun memmbenarkan penayangannya kepada umum.

Mengikut cerita pakcik Ali, pemegang watak Saidina Wahsy yang membunuh Saidina Hamzah beliau bukanlah seorang pelakon. Tapi hanya pekerja syarikat tenaga eletrik Libya.

Pengarah Ar-Risalah, Mustafa el-Aqqad berkeras mahu mengambil pemegang watak Saidina Wahsy itu berlakon kerana mahu pemegang watak itu kekal sebagai seorang yang seolahnya tidak ada apa-apa perasaan waktu melontarkan tombak ke arah Saidina Hamzah.


Pakcik Ali bercerita lagi, ibu kepada pemegang watak Saidina Wahsy pernah menghalau anaknya keluar dari rumah kerana marah anaknya memegang watak itu hingga ketua-ketua kabilah terpaksa datang memujuk dan menerangkan bahawa itu hanya lakonan filem. Dan anaknya tidaklah sejahat seperti "pelakon itu".


Pakcik Ali mengakhiri ucapan jika ada lagi pelawaan lakonan filem dengan berkata

رُبّ خيرٍ لم تنلْهُ كان شراً لو أتاكَ

bahawa beliau tidak sekali-kali akan berlakon lagi selepas watak Saidina Bilal

Khamis, Oktober 21, 2021

KISAH DI SEBALIK KALUNG BERWARNA MERAH


Ia berkata: ‘ambillah dinar-dinar ini’. Namun aku menolaknya.

Kemudian aku berangkat menuju Syâm. Aku singgah di al-Quds (Palestina) untuk menuju Baghdâd. (Dalam perjalanan), aku bernaung di sebuah masjid di kota Halab (Aleppo, Syria) dalam keadaan dingin dan lapar. Para jama’ah masjid tersebut menghampiriku, maka aku pun mengimami shalat mereka. Makanan, lantas mereka suguhkan untukku.

Saat itu, Ramadhân baru menghampiri. Mereka berkata padaku:

‘Imam kami telah wafat, mohon kiranya engkau bisa mengimami shalat bersama kami bulan ini’. Aku mengiyakan permintaan mereka.

Kembali mereka berkata padaku: ‘Imam kami punya seorang putri’. Aku pun dinikahkan dengannya. Setahun lamanya aku tinggal bersamanya, dan aku memberinya seorang putra. Saat menjalani masa nifas, ia ditimpa oleh sakit.

Suatu hari aku melihat istriku. Di lehernya ada seuntai kalung—yang dulu pernah aku temukan dan aku kembalikan pada pemiliknya, seorang Syaikh yang tua lagi buta—masih dengan benangnya yang berwarna merah.

Aku lantas bertutur pada istriku: ‘Pada kalung ini, ada sebuah kisah’. Kemudian aku menceritakan padanya kejadianku bersama Syaikh kala itu.

Iapun menangis, seraya berkata: ‘Engkau…, engkaulah orangnya, demi Allâh. Dulu ayahku pernah menangis, dalam munajatnya ia berkata: ‘Yâ Allâh…!! Karuniakanlah putriku seorang suami semisal laki-laki yang telah mengembalikan kalung ini padaku’. Sungguh Allâh telah mengabulkan do’anya”. Istriku lantas wafat menyambut ajalnya.

Kisah ini yang indah lagi ajaib ini termaktub dalam Mirâtu az-Zamân hal. 8/52-53. Saya menukilnya dari Siyar A’lâmin Nubalâ’: 14/332-333 (cet. Dârulhadïts-Kairo, 1427-H), karya Imam adz-Dzahabi rahimahullâh (wafat: 748-H)

Sabtu, Jun 05, 2021

Kelebihan Surah Al Mulk

Daripada Ibn Abbas RA, beliau berkata, beberapa orang sahabat Nabi menggali tanah tanpa menyangka itu adalah kubur. Lalu didapati di dalamnya ada seorang lelaki yang membaca Surah al-Mulk hingga tamat. Lantas beliau menemui Nabi SAW lalu berkata: 

يَا رَسُولَ اللهِ إِنِّي ضَرَبْتُ خِبَائِي عَلَى قَبْرٍ وَأَنَا لاَ أَحْسِبُ أَنَّهُ قَبْرٌ ، فَإِذَا فِيهِ إِنْسَانٌ يَقْرَأُ سُورَةَ تَبَارَكَ الْمُلْكِ حَتَّى خَتَمَهَا. فَقَالَ رَسُولُ الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : هِيَ الْمَانِعَةُ ، هِيَ الْمُنْجِيَةُ ، تُنْجِيهِ مِنْ عَذَابِ القَبْرِ. 

Maksudnya: Ya Rasulullah, sesungguhnya aku menggali tanah tanpa aku menyangka itu adalah kubur, dan aku dapati seorang lelaki membaca surah al-Mulk sehingga khatam. Maka jawab Baginda SAW, surah tersebut adalah penegah, penyelamat yang menyelamatkan tuannya daripada azab kubur. Hadith riwayat al-Tirmidzi : 2890

Selasa, Januari 05, 2021

Sai'd Bin Musayyap Tolak Pinangan Anak Raja Kerana Bimbang Puterinya Tergoda Dgn Dunia

Suatu hari, Amirul Mukminin Abdul Malik bin Marwan tiba-tiba terbangun dari tidur siangnya dan tergesa. Ia segera memanggil penjaga, “Wahai Maisarah.


Penjaga sultan yang tegap dan gagah pun segera datang, “Ada apa Amirul mukminin?” tanyanya.

“Pergilah ke Masjid Nabawi dan undanglah kemari salah seorang ulama di sana untuk memberikan peringatan di istana,” pinta Ibn Marwan.

Maisarah pun segera ke masjid. Namun di sana hanya ada seorang syekh yang usianya telah sepuh. Namun auranya penuh wibawa dan karismatik. Orang-orang menghormatinya karena ilmunya yang tinggi.

Melihatnya, Maisarah pun mendekat majelis sang syekh. Ia menunjukkan jarinya memberikan tanda kepada syekh. Namun Syekh tak menghiraukannya. Karena tak dipedulikan, Maisarah akhirnya menghampiri sang syekh. “Tidakkah Anda melihat saya menunjuk kepada Anda?” ujarnya.

Sang syekh pun menjawab, “Anda menunjuk saya?”

Maisarah berkata, “Ya”

Syekh pun kembali bertanya, “Apa keperluan Anda?”

Maisarah menjawab, “Amirul mukminin memintaku untuk pergi ke Masjid Nabawi dan membawa seorang ulama untuk mengajarkan hadis untuknya.”

Syekh itu menjawab ringan, “Bukan saya orang yang beliau maksud.”

“Tapi amirul mukminin menginginkan seorang ulama untuk berbincang dengannya,” kata Maisarah.

Namun syekh hanya menjawab, “Barangsiapa yang menghendaki sesuatu, maka seharusnya dialah yang datang. Masjid ini memiliki ruangan yang luas. Jika beliau iingin, datanglah. Selain itu, hadts lebih layak untuk didatangi, namun beliau enggan mendatanginya,” kata syekh.

Maisarah pun kembali ke istana tanpa membawa seorang ulama. Ia menemui amirull mukminin dan mengisahkan pertemuannya dengan seorang syaikh sepuh tadi. Mendengar kisah Maisarah, Ibn Marwan pun menebak, “Pasti dia adalah Syekh Sa’id bin Musayyab,” tebakan sutan benar. Amirul mukminin pun meninggalkan tempatnya dan kembali ke kamar.

Ketika sang sultan telah masuk, anak-anaknya pun saling membicarakan kisah Maisarah yang mereka pun mendengarnya. Putra bungsu sultan pun geram. “Siapakah orang yang berani menentang Amirul Mukminin dan menolaknya. Padahal dunia tunduk padanya, raja-raja Romawi pun gentar karena wibawanya?” ujar si bungsu heran.

Kakaknya pun menimpali, “Dia adalah syekh yang putrinya pernah dipinang oleh ayah untuk saudara kita, Al Walid. Namun syekh menolak pinangan itu,” ujarnya.

Si bungsu makin terheran-heran. “Benarkah itu? Dia menolak menikahkan putrinya dengan putra mahkota?” ujarnya.

Nmaun sang kakak tak tahu bagaimana peristiwa penolakan itu terjadi. Lalu seorang pengasuh putra sultan pun berkata bahwa ia mengetahui kisah itu. “Sekiranya diizinkan, saya akan menceritakan seluruh kisah itu,” ujarnya. Ia pun kemudian mengisahkannya kepada kedua putra sultan.

“Gadis putri sang syekh telah menikah dengan seorang pemuda di kampung saya bernama Abu Wada’ah. Kebetulan dia adalah tetangga dekat saya.  Pernikahannya menjadi suatu kisah yang sangat romantis seperti yang diceritakan Abu Wada’ah sendiri kepada saya,” ujar sang pengasuh.

Abu Wa’dah merupakan salah seorang murid Syekh Sa’id bin Musayyab. Ia tak pernah absen di setiap majelis beliau. Hingga suatu hari, ia tak menghadiri majelis selama beberapa hari. Tak ada kabar datang darinya.

Lalu ketika Abu Wa’dah telah mendatangi majelis, ia segera mendapat sapaan dari syekh. “Kemana saja kau wahai Abu Wada’ah?” tanya syaikh.

“Saya sibuk mengurus jenazah istri saya yang meninggal,” jawabnya.

Syekh pun berkata, “Jika kau memberi kabar, pastilah aku akan takziyah dan membantu kesulitamu,” kata syaikh.

Abu Wada’ah pun merasa berterima kasih atas kebaikan syaikh. Saat majelis telah usai, syaikh kembali menyapanya. Ia meminta Abu Wada’ah duduk sejenak untuk berbincang.

“Apa kau tak berfikir untuk menikah lagi?” tanya syaikh.

Mendengarnya tentu Abu Wada’ah terkejut. ‘Semoga Allah merahmati Anda wahai syaikh. Siapa yang mau menikahkan putrinya dengan saya sementara saya ini hanyalah pemuda yatim dan hidup dalam kondisi fakir. Aku hanya memiliki harta dua atau tiga dirham,” ujarnya.

Namun jawaban syaikh sangat mengejutkan, “Aku akan menikahkanmu dengan putriku,” ujarnya.

Abu Wada’ah tentu saja heran bukan kepalang. Ia sangat kaget mendengarnya. “Anda wahai syaikh? Anda berkenan menikahkan putri anda denga saya sementara anda tahu betul kondisi saya?” tanyanya tak percaya.

Namun syekh menjawab santai, “Ya benar. Jika ada seorang datang dan saya menyukai agama dan akhlaknya, maka saya akan menikahkan putri saya dengannya. Dan kau adalah orangyang saya sukai agama dan akhlaknya,’ jawab syekh.

Putri syekh pun kemudian menikah dengan Abu Wada’ah. Dalam membangun rumah tangga, syaikh selalu siap membantu rumah tangga putri dan murid kesayangannya.

Mendengar kisah Abu Wada’ah itu, para putra sultan pun terkejut. “Orang itu sungguh mengherankan,” ujar si bungsu, tak habis pikir dengan sikap syekh Sa’id.

Namun si pengasuh yang bercerita menimpali, “Apa yang mengherankan wahai tuan? Syekh memang manusia yang menjadikan dunia hanya sebagai kendaraan dan perbekalan untuk akhirat. Demi Allah, bukan karena beliau tak suka putra Amirul Mukminin. Hanya saja, syekh memandang A Walid tak sebandign dengan putrinya. Syekh hanya khawatir putrinya akan tergoda dengan fitnah dunia,” ujarnya.

Si pengasuh pun melanjutan kisahnya, bahwa syekh pernah ditanya mengapa menolak pinangan amirul mukminin dan justru memilih menikahkan putri dengan seorang awam yang miskin.

Dengan mantap syekh menjawab, “Putriku adalah amanat di leherku, maka kupilihkan apa yang sesuai untuk kebaikan dan keselamatan dirinya. Bagaimana pendapat kalian jika ia pindah ke istana Bani Umayyah lalu bergelimang harta? Bagaimana keteguhan agamanya nanti?” jawab Syekh

Rabu, November 04, 2020

Penyakit Yang Tidak Kelihatan

Penyakit Yang Tidak Terlihat.. Ia membunuh kerehatan menghalang kebahagiaan..Ada 4 tanda..berwaspadalah.. Sheikh Dr. Muhammad Ratib an-Nabulsi mengatakan bahawa terdapat penyakit senyap tidak terlihat tergolong di antara penyakit sangat berbahaya.

Anda tidak perasan akan tanda-tandanya..anda tidak merasakan apa-apa mengenainya.. Namun apabila ia menguasai diri anda maka ia pasti akan mengakibatkan kemudaratan yang amat dahsyat. Penyakit berbahaya yang dimaksudkan ialah 'Merasakan nikmat yang diperoleh hanya satu kebiasaan sekadar lumrah semata-mata '. 

Penyakit ini ada 4 situasi untuk dinilai setiap diri kita sama ada ia ada pada diri kita atau pun tidak.. 

Situasi 1 - Nikmat

Anda merasa biasa sahaja akan segala nikmat dari Allah ke atas diri anda..seolah-olah ia bukan dari Allah..anda seakan hilang deria dan rasa bahawa nikmat itu datang dariNya...seolah-olah semua nikmat itu merupakan hak anda dan terhasil dari usaha dan upaya diri anda semata-mata.

Situasi 2 - Ahli Keluarga Dalam Keadaan Baik

Anda biasa pulang ke rumah dan ahli keluarga anda..anda dapati mereka semua dalam keadaan baik..dalam situasi yang elok..anda tidak pun memanjatkan puji dan syukur kepada Allah atas segala perkara ini.. 

 Situasi 3 - Selesa Membeli Belah

Anda pergi membeli belah di pasar juga kedai..anda memasukkan segala keperluan dan barangan anda ke dalam troli..anda melangsaikan bayarannya..lalu anda melangkah pulang ke rumah..tanpa anda memuji dan mensyukuri kepada yang memberikan semua itu kepada anda..lantaran segala hal ini telah menjadi kebiasaan dan menjadi satu hak kepada anda di dalam kehidupan.. 

Situasi 4 - Bangun Tidur Tanpa Ada Masalah

Anda bangkit daripada tidur saban hari..dalam keadaan aman tenteram..kesihatan yang baik..tanpa anda mengadu sebarang rasa sakit..tapi anda tidak pun memuji dan mensyukuri kepada Allah.. 

Awaslah..anda sebenarnya di jurang kebahayaan yang jelas nyata.. - apabila anda merasakan nikmat itu terbiasa..anda makan sedangkan di luar sana masih ramai terlantar kelaparan..atau ada yang punya makanan tapi tidak boleh memakannya..maka oleh itu pujilah Allah dan bersyukurlah sebanyaknya. 

Anda memasuki rumah sedangkan Allah ingin menganugerahkan nikmat ke atas diri anda dengan menutup aib anda dan menganugerahkan kasih dan sayang dengan kehadiran bonda ayahanda, pasangan hidup juga anak-anak..dengan kesihatan yang baik dan keadaan hidup yang selesa bahagia..maka puji dan syukurilah sebanyaknya kepada Allah.

Jangan jadikan hidup anda membuatkan anda menyangka bahawa nikmat itu satu perkara lumrah bahkan hendaklah anda membiasakan dalam hidup anda memuji dan mensyukuri nikmat Allah..Tuhan Yang Maha Agung.. Tiada Yang Baru? Jika sekiranya ditanya pada diri anda akan keadaan diri anda jangan sekali-kali mengatakan biasa saja..tiada apa yang baru.. 

Sebenarnya anda berada di dalam nikmat yang sangat banyak tidak mampu anda menghitungnya pun.. Sesungguhnya Allah sentiasa memperbaharui nikmatNya ke atas diri anda pada hari ini dan pada setiap hari..maka wajiblah anda memuji Allah dan bersyukur padaNya..kerana orang lain berkemungkinan diharamkan segala nikmat yang anda miliki pada saat dan tika ini.. 

Maka perhatikan betapa ramai manusia dulunya aman sentosa namun sekarang ketakutan.. * betapa ramai manusia dulunya sihat namun sekarang kesakitan.. * betapa ramai manusia dulunya bekerja namun sekarang menganggur.. * betapa ramai manusia dulunya kuat namun sekarang menjadi lemah tidak berdaya.. Sedangkan anda sentiasa diperbaharui nikmat ke atas diri anda...

 -Sheikh Dr.Muhammad Ratib an-Nabulsi

Isnin, Oktober 26, 2020

41 PERKARA YG KHUSUS EKSKLUSIF BAGI NABI MUHAMMAD SAW

  أبواب الشمول في أربعين خصائص الرسول لسلمان الجاوي 

 Pintu2 syumul (merangkumi) pada 40 perkara yg eksklusif bagi Nabi saw oleh pu salman Sempena kedatangan Rabiul Anwar dan sempena 40 tahun hijrah umur yg Allahberikan pada al-faqir. Lahir pada pkl 2.30pm 4 rabiul awwal tahun 1402 hijrah. malam ni 4 rabiul awwal 1442h. 

 1. wajib korban.

 2. wajib witir . 

 3. wajib 2 rakaat duha.

 Utk 3 perkara diatas hadis : ثلاث هن علي فرائض ولكم تطوع النحر والوتر وركعتا الضحى “ 

tiga perkara wajib bagi ku dan sunat utk kamu semua: korban, solat witir dan 2 rakaat duha. “ Hr Ahmad 4. wajib tahajjud.

 وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَىٰ أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا (79) Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah "sembahyang tahajjud" padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji.al-Israa 

 5. wajib siwak. ثلاث هن علي فرائض وهن لكم سنة (منها) السواك “ 

tiga perkara wajib bagi ku dan sunat utk kamu semua (antaranya) siwak.” Hr al-Baihaqi 6. haram zakat. إن الصدقة لا تحل لنا 

Sesungguhnya zakat tidak halal bg kami. Hr ahmad. 

 7. haram makan bawang. Ini pendapat Mawardi berdasarkan hadis Nabi saw enggan memakannya.

 8. haram duduk bersandar. Ini pendapat ibnul Qas berdasarkan Hadis: 

“Aku tidak makan bersandar.” Hr Baihaqi 

 9. haram tanggal pakaian perang bila dah pakai hingga berperang. Nabi saw bersabda: “ tidak patut bagi Nabi bila sudah pakai pakaian perang dan diizinkan perang utk balik sehinggalah selesai perang.” Hr Baihaqi 

 10. haram meneruskan perkahwinan dgn wanita yg tidak suka baginda. Bila Nabi saw menikahi anak wanita Jun , wanita itu berkata “ Aku berlindung kpd tuhan dari mu.” Nabi saw bersabda : الحقي بأهلك 

“Pergi ke rumah orang tua mu (cerai).” Hr Bukhari

 11. harus puasa wisal (puasa siang sambung ke malam). Haram bagi Umatnya. Sahabat berkata “kenapa engkau boleh puasa wisal” Nabi saw menjawab: إني لست مثلكم Sesungguhnya aku tidak seperti kamu . Hr Bukhari Muslim 

 12. harus pilih dari harta ghanimah. Ia dipanggil safaya , antaranya ialah safiah bin huyayy yg dipilih oleh Nabi saw. 

 13. harus masuk Mekkah tanpa ihram. Nabi saw masuk ke Makkah tanpa ihram dgn serban hitam.(hr Muslim) 

 14. harus bunuh di tanah haram. Seperti Nabi saw membunuh ibnu Khatal yg telah menghina Nabi saw. 15. hartanya tidak diwarisi. Nabi saw bersabda : لا نورث ما تركناه صدقة “

 Kami tidak mewarisi harta, apa yg tinggal adalah sedekah.” Hr Bukhari 

 16. harus menghukum dlm perbicaraan dgn ilmunya (tanpa saksi dan pengakuan) seperti Nabi saw memberi izin hindun mengambil harta suaminya abu sufian tanpa memanggilnya. 

 17. harus ambik makanan dan minuman yg diperlukan tanpa izin tuannya. Firman Allah swt: النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ Nabi itu lebih utama dari orang-orang yang beriman daripada diri mereka sendiri; 6 : al-Ahzab. 

 18.wajib ummatnya mengasihiNya dgn kasih yg tinggi. Nabi saw bersabda: “ Tidak beriman seorang kamu sehingga aku lebih dicintai dari keluarganya hartanya ayahnya anaknya dan seluruh manusia.” Bukhari Muslim 

 19. boleh solat selepas bangun tidur (khilaf). kerana Hadis Nabi “Mataku tidur tetapi tidak hatiku.” Hr Bukhari 

 20. menyentuh bukan mahram tidak batal wuduk , kerana Nabi saw menyentuh aisyah Ketika solat malam. Ini pendapat Imam Nawawi dlm kitab Majmuk. 

 21. boleh masuk masjid dlm keadaan berjunub. Ini pendapat ibnu Qass dlm kitab talkhis berdasarkan hadis Ali yg diperdebatkan sanadnya. 

 22. kahwin lebih dari 4. Nabi saw wafat meninggalkan 9 isteri. 

 23. kahwin dgn lafaz hibah. Ini pendapat Imam Ghazali berdasarkan ayat 50 : al-Ahzab 

 24. boleh nikah waktu ihram (khilaf). Berdasarkan Hadis Nabi saw bernikah dgn Maimunah Ketika sedang berihram (hr Bukhari). 

 25. boleh berkahwin dgn dikahwinkan oleh Allah. Berdasarkan ayat 37 : al-Ahzab : …Kemudian setelah Zaid selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (dengan menceraikannya), Kami kahwinkan engkau dengannya… 

 26. boleh melihat belakang seperti melihat depan. فإني أراكم من أمامي ومن خلفي

 Sesungguhnya aku melihat kamu dari depan dan dari belakang. Hr Muslim 

 27. balu2nya tidak boleh dinikahi. Firman Allah : وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ 

 Dan isteri2 Rasul adalah ibu2 mereka. (6 : al-Ahzab) 

 28. penyudah segala Nabi. Firman Allah : …tetapi ia adalah Rasul Allah dan kesudahan segala Nabi-nabi… (40 : al-Ahzab) 

 29. ummatnya sebaik2 ummat. نحن آخرها وخيرها Kami umat akhir zaman tetapi yg terbaik. Hr Tirmizi 

 30. wajib menyahut panggilan Nabi saw walaupun dalam solat berdasarkan Nabi saw menegur Abi Said bin Mua’lla yg tidak menyahut seruan Nabi Ketika beliau solat. 

 31. haram menggunakan gelaran kunyahnya iaitu Abu Qasim (Hr Bukhari Muslim) . Imam Nawawi mentarjikh ianya khas masa hayat Nabi saw sahaja

. 32. musuhnya takut padanya sebelum sampai sebulan. 

33. risalahnya utk semua (semua manusia dan jin).

 34. bumi ini semuanya tempat solat. 

35. tanah ini bahan bersuci (tayammum). 

36. halal harta rampasan perang utknya. Kelima perkara diatas terkandung dlm hadis Nabi saw: أعطيت خمسا ، لم يعطهن أحد من الأنبياء قبلي : نصرت بالرعب مسيرة شهر ، وجعلت لي الأرض مسجدا وطهورا ، فأيما رجل من أمتي أدركته الصلاة فليصل ، وأحلت لي المغانم ، ولم تحل لأحد قبلي ، وأعطيت الشفاعة وكان النبي يبعث إلى قومه خاصة ، وبعثت إلى الناس خاصة “Aku diberi lima (keistimewaan) yang tidak diberikan kepada seorang nabi pun sebelum: 

1. Aku ditolong dengan rasa takut (yang diharamkan Allah di hati para musuh) sejauh perjalanan sebulan, 

2. Bumi dijadikan masjid dan suci untukku, maka dimana pun seseorang di antara umatku yang menjumpai (waktu) shalat, maka shalatlah, 

3. Harta rampasan perang dihalalkan untukku dan tidak dihalalkan untuk seorang pun sebelumnya, 

4. aku diberi syafaat,

5. Dan Setiap nabi diutus khusus kepada kaumnya, sedangkan aku diutus untu seluruh manusia.” Hr Bukhari Muslim 

 37. sof ummatnya seperti sof para malaikat. Hadis : Kami diberi kelebihan 3 perkara (antaranya) Dijadikan saf2 solat kami seperti sof2 para malaikat. Hr Muslim 

 38. empunya syafaat uzma pada hari kiamat. Syafaat mempercepatkan hisab pada hari kiamat di saat Nabi2 lain tidak sanggup meminta pada tuhan utk mempercepatkan hisab. (Hr Bukhari Muslim)

 39. penghulu anak adam. Nabi saw bersabda : “ Akulah penghulu anak adam pada hari kiamat.” Hr Muslim 

 40. Paling ramai Ummat. Hadis : 

أنا أكثر تبعا يوم القيامة “ 

Aku orang yg paling banyak pengikut hari kiamat.” HR Muslim. 41. Manusia pertama masuk syuga. Hadis :

 أنا أول من يقرع باب الجنة 

Akulah orang yg pertama mengetuk pintu syurga . Hr Muslim PERHATIAN: 1. INSYAALLAH AKAN DIDISKUSIKAN RISALAH INI PADA HARI KELAHIRAN NABI SAW JAM 10 PAGI KHAMIS 29 OKTOBER VIA ZOOM. HUBUNGI 2. RISALAH INI AKAN DIHURAIKAN LEBIH PANJANG DAN DIBUKUKAN INSYAALLAH. INI HANYALAH RANGKA BAGI BUKU ITU. Assalamualaikum KELAS ONLINE (zoom) BERKITAB Kelas adalah seperti berikut: 1. Umdatus Salik (fekah mazhab Syafie) dan matan waraqat (usul fekah) 9.15pm SELASA 2. Riyadus solihin (hadis bersanad) Dan matan Baiquniah (ulum hadis) 9.15pm RABU 3. Jauharah tauhid (ilmu tauhid) dan tafsir ayat hukum 9.15pm KHAMIS 4. Matan Ajurrumiah (nahu bersanad ) Matan Izzi (sorof) 9.15pm AHAD . peserta yg berdaftar dikalangan public figure seperti Pelakon ashraf muslim, Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah IMAM MUDA Asyraf dan Ustaz Don Daniyal Don Biyajid : Solat & Selawat Tour agamawan seperti pu hafiz , dai fuad , us halim din , dai wan , pu yop , ahli akademi seperti dato Awang Sariyan Kembara Bahasa, Dr Azli Masrop, Dr Syarbaini Ahmad dll dan juga pelbagai profesyen sperti engineer , pharmachist dan lain2. Kelas dirakam utk kemudahan yg terlepas. Ada juga nota dan ulangkaji. Sila wasap wa.me/60133533248

Khamis, Ogos 27, 2020

An Nawawi Dengan Ayat 49 - 50 Al Hijr

 Al-Imam an-Nawawi suatu ketika sedang memberi kuliah kepada para anak muridnya..dan tiba pada ayat al-Quran surah al-Hijr ayat 49-50 


۞ نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ


49. Kabarkanlah kepada hamba-hamba-Ku, bahwa sesungguhnya Aku-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang,

وَأَنَّ عَذَابِي هُوَ الْعَذَابُ الْأَلِيمُ


50. dan bahwa sesungguhnya azab-Ku adalah azab yang sangat pedih.

Tak semena2 maka menangislah Imam Nawawi teresak2...lalu anak2 muridnya bertanya:"..apakah yang membuat tuan Imam menangis..?" Jawab Imam Nawawi:"..apakah kamu tidak memerhatikan bahawa rahmat dan keampunan Allah itu Allah nisbahkan kepada diriNya sendiri..maka Allah berkata bahawa "(..Akulah tuhan maha pengampun dan maha pengasih).. sedangkan Allah tidak pernah menisbahkan diriNya dengan azab siksa..sebagaimana Dia berfirman"( bahawa sesungguhnya azab siksaKu maha menyakitkan)"dan tidak menyifatkan bahawa Akulah Tuhan Yang Maha Menyiksakan..bahkan Allah menjadikan azab siksa itu sebagai milikNya sahaja.. ..lalu aku teringatkan kata-kata Abdullah bin Abbas yang menyebut bahawa Allah menurunkan segala rahmatNya pada hari Qiamat sehinggakan Iblis sendiri menyangka bahawa Allah akan memberi keampunan kepadanya.." Wahai Allah kami memohon rahmatMu yang meliputi segala sesuatu agar Engkau mengasihi kami dengan kasih sayangMu yang mana kami cukup dengannya daripada sesuatu yang lain selain daripada kasih sayangMu..

Isnin, Ogos 24, 2020

Kitab At Tanbih Sebuah Karya Imam Syafie

 AL-TANBIH al-Tanbih merupakan sebuah rujukan fiqh utama dalam Mazhab al-Syafi’i. Ia merupakan sebuah karya al-Imam Abu Ishaq Ibrahim al-Syairazi al-al-Fairuzabadi (393-476H). 


 Kitab al-Tanbih disusun sebagai ringkasan kitab al-Ta’liqat karya al-Qadhi Abu Hamid al-Isfirayini (344-406H). Di mana kitab al-Ta'liqat pula merupakan huraian bagi kitab al-Mukhtashar karya al-Imam al-Muzani (246H) Di samping kitab al-Tanbih, beliau juga mempunyai sebuah kitab lagi yang masyhur menjadi rujukan utama dalam Mazhab al-Syafi’i, iaitu Kitab al-Muhazzab. 


 Imam al-Nawawi r.h telah mengkategorikan Kitab al-Tanbih dalam lima kitab rujukan utama mazhab al-Syafi’i, iaitu; Mukhtashar al-Muzani, karya Abu Ibrahim al-Muzani, al-Muhazzab, karya Abu Ishaq al-Syairazi al-Tanbih, karya Abu Ishaq al-Syairazi, al-Wasith, karya Abu Hamid al-Ghazali, al-Wajiz, karya Abu Hamid al-Ghazali. Manhaj Penyusunan Kitab al-Tanbih Kitab al-Tanbih disusun dalam bentuk matan yang ringkas, tetapi meliputi berbagai tajuk penting dalam ilmu fiqh. 


Secara umumnya Abu Ishaq al-Syirazi telah membahagikan Matan al-Tanbih kepada beberapa kitab dan bab dalam menghuraikan isi kandungannya. Berikut antara manhaj penyusunan kitab al-Tanbih; Kandungan al-Tanbih dibahagi kepada 14 Kitab: iaitu al-Thaharah, al-Shalah, al-Jana-iz, al-Zakat, al-Shiyam, al-Haj, al-Buyu’, al-Fara-idh, al-Nikah, al-Aiman, al-Nafaqat, al-Jinayat, al-Aqdhiyah, dan al-Syahadat. Setiap kitab pula mengandungi beberapa buah bab. 


Manakala setiap bab pula mengandungi beberapa masalah yang berkaitan dibincangkan. Kandungan al-Tanbih disusun dalam bentuk ringkasan terhadap beberapa masalah utama dalam bab fiqh. Beliau telah menerangkan metod penyusunan al-Tanbih dalam muqaddimahnya: “ Kitab ini merupakan sebuah ringkasan (mukhtashar) dalam usul Mazhab al-Syafi’i r.’a ”. Setiap perbahasan kandungan al-Tanbih tidak disertakan dengan dalil. Ini merupakan kaedah biasa bagi setiap kitab yang disusun dalam bentuk matan ringkas. 


 Tidak disebutkan pengertian setiap bab dengan pengertian dari sudut istilahnya. Dalam beberapa masalah yang dibincangkan, penyusun kadangkala menyebutkan beberapa pendapat ulama, namun beliau tidak menyebutkan nama ulama tersebut. Penyusun ada menshahihkan beberapa pendapat ulama dalam beberapa masalah, namun ia sangat sedikit sahaja. Berminat PM

Selasa, Ogos 04, 2020

Wanita Solehah Yg Sgt Jujur

Suatu hari Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah dikunjungi seorang wanita yang ingin bertanya. “lmam, saya adalah seorang perempuan yang sudah lama kematian suami. Saya ini sangat miskin, sehingga untuk membesarkan anak-anak saya, saya mengait benang di malam hari, sementara siang hari saya gunakan untuk mengurus anak-anak saya dan bekerja sebagai buruh kasar dikesempatan masa yg ada. Karena saya tak mampu membeli lampu, maka pekerjaan mengait benang itu saya lakukan apabila bulan terang.” Imam Ahmad rahimahullah mendengar dengan serius percakapan perempuan tadi.

 Perasaannya tersentuh mendengar ceritanya yang menyayatkan hati. Beliau yang memiliki kekayaan lagi dermawann sebenarnya telah tergerak hati untuk memberi bantuan sedekah kepada wanita itu, namun ia tangguhkan dahulu hasratnya karena ingin mendengar semua ucapan si ibu tadi. Si ibu tadi meneruskan cerita katanya...

“Pada suatu hari, ada satu rombongan kerajaan telah berkemah di depan rumah saya. Mereka menyalakan lampu yang jumlah yang amat banyak sehingga sinarnya terang benderang. Tanpa pengetahuan mereka, saya segera mengait benang dengan memanfaatkan cahaya lampu-lampu itu.

 Tetapi setelah selesai saya sulam, saya bimbang, apakah hasilnya halal atau haram kalau saya jual? Bolehkah saya makan dari hasil penjualan itu? Sebab, saya melakukan pekerjaan itu dengan diterangi lampu yang minyaknya dibeli dengan wang negara, dan tentu ianya adalah wang rakyat.” Imam Ahmad rahimahullah terpesona dengan kemuliaan jiwa wanita itu.

Ia begitu jujur, di tengah masyarakat yang rosak akhlaknya dan hanya memikirkan kesenangan sendiri, tanpa peduli halal haram lagi. Padahal jelas, wanita ini begitu miskin lagi fakir. Maka dengan penuh rasa ingin tahu, Imam Ahmad rahimahullah bertanya, “Ibu, sebenarnya engkau ini siapa?” Dengan suara serak karena penderitaannya yang berkepanjangan, wanita ini mengaku, “Saya ini adik perempuan Basyar Al-Hafi.” Imam Ahmad rahimahullah makin terkejut.

 Basyar Al-Hafi rahimahullah adalah Gabenor yang terkenal sangat adil dan dihormati rakyatnya semasa hidupnya. Rupanya, jawatannya yg tinggi tidak disalahgunakannya untuk kepentingan keluarga dan kerabatnya. Sehingga adik kandungnya sendiri pun hidup dalam keadaan miskin.

 Dengan menghela nafas berat, Imam Ahmad rahimahullah berkata, “Pada masa kini, ketika orang-orang sibuk mengumpul kekayaan dengan berbagai cara, bahkan dengan menyalahguna wang negara serta menyusahkan rakyat yang sudah miskin, ternyata masih ada wanita terhormat seperti engkau, lbu. sungguh, sehelai rambutmu yang terurai dari celahan jilbabmu jauh lebih mulia jika dibanding dengan berlapis-lapis serban yang kupakai dan berlembar-lembar jubah yang dikenakan para ulama. Subhanallah, sungguh mulianya engkau, hasil sulaman itu engkau haramkan?

Padahal bagi kami itu tidak apa-apa, sebab yang engkau lakukan itu tidak merugikan kewangan negara…” Kemudian Imam Ahmad rahimahullah melanjutkan, “Ibu, izinkan aku memberi penghormatan untukmu. Silakan engkau meminta apa saja dariku, bahkan sebagian besar hartaku, nescaya akan kuberikan kepada wanita semulia engkau…”. Diriwayatkan dari Abu Bakr Ash-Shiddiq, dari Rasulullah, beliau bersabda: لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ جَسَدٌ غُذِيَ بِحَرَامٍ “Tidak akan masuk ke dalam surga sebuah jasad yang diberi makan dengan yang haram.” (Shahih Lighairihi, HR. Abu Ya’la, Al-Bazzar, Ath-Thabarani dalam kitab Al-Ausath dan Al-Baihaqi, dan sebagian sanadnya hasan. Shahih At-Targhib 2/150 no. 1730) Ya Allah jauhi kami dari rezeki yg membawa kami kebinasaan.

Ahad, Mei 10, 2020

Ustaz Dituduh Mencuri Duit 1000


 Seorang ustaz diundang makan malam oleh sepasang suami isteri di rumah mereka . Setelah Ustaz itu pergi, si isteri berkata kepada suaminya, “Wang kita hilang, saya fikir ustaz yang ambil wang RM1,000 di meja itu.” . "Padahal wang itu kita akan berikan kepadanya." . Dengan marahnya si suami berkata, "Jika begitu dia pencuri. Jadi kita tidak perlu datang ke pengajiannya lagi!” .

Dua bulan kemudian si isteri terserempak dengan ustaz itu. Dengan terpaksa, si isteri menyapa sang ustaz. . "Assalamualaikum ustaz. Mesti ustaz perasan yang kami sudah lama tidak hadir ke pengajian.

Sebenarnya ustaz, kami suami isteri marah pada ustaz.” . “Ketika ustaz makan malam di rumah kami, wang RM1,000 yang kami letak di meja, hilang setelah ustaz pulang. Dan ustazlah satu-satunya orang yang datang ke rumah kami hari itu." .

Ustaz tersenyum menjawab, “Ya benar. Sayalah yang mengambil wang itu dan meletakkannya dalam al-Quran di rak buku rumah puan, agar tidak terkena tumpahan gulai." . “Maafkan saya kerana tidak memberitahu puan atau suami puan.

Saya fikir kalian pasti membuka al-Quran setiap hari,” jelas sang ustaz. . Wanita itu berasa amat malu dan meminta maaf kepada ustaz. .

Sekembali ke rumah, dia mengambil al-Quran dan menemukan RM1,000 terselit di celah lembarannya.

Sudah dua bulan si isteri dan suami tidak membuka dan membaca al-Quran. . Selama dua bulan mereka menuduh ustaz itu mencuri wang mereka.

Sahabat... semoga kita tidak seperti kisah suami dan isteri itu. Jarang membaca al-Quran, berprasangka buruk dan menghakimi orang lain yang belum tentu bersalah. Selamat memperingati Malam Nuzul Quran Tiada hari tanpa membaca al-Quran . #nuzulQuran #ustirwanzahuri

Sabtu, April 25, 2020

Kisah Wanita Yg Bijaksana Di hadapan Hajjaj

Diceritakan AlHajjaj pernah menangkap dan memenjarakan 3 org penjenayah. Lalu dijatuhkan hukuman bunuh ke atas mereka bertiga.

Sebaik-sahaja ketiga2 penjenayah itu dibawa ke hadapan tukang pancung, alHajjaj terlihat seorang wanita cantik menangis teresak-esak. Kata alHajjaj: "Bawakan wanita itu ke mari." Wanita itupun dibawa ke hadapan alHajjaj. Kata alHajjaj: "Apa yg menyebabkan kamu menangis?" Jawab wanita itu: "mereka bertiga yg engkau telah jatuhkan hukuman pancung itu, salah seorgnya adalah suamiku, seorg lagi saudara kandungku dan seorg lagi adalah anak, buah hatiku, bagaimana aku tidak menangis?"

Simpati dgn wanita tersebut, alHajjaj bersetuju utk memberi kemaafan kpd salah seorg dr mereka bertiga yg lebih disayangi olehnya. Kata alHajjaj: "pilihlah mana2 salah seorg dr mereka bertiga utk diberikan kemaafan." alHajjaj menyangka sudah tentu wanita tersebut akan memilih anaknya.

Suasana menjadi senyap seketika. Semua penglihatan tertumpu kpd wanita tersebut, siapakah yg akan dipilihnya utk mendapat keampunan dan bebas dr hukuman pancung? Tiba2 wanita itu bersuara memecahkan kesunyian, kata beliau: "AKU MEMILIH SAUDARA KANDUNGKU."

Terpanjat alHajjaj... dgn segera beliau bertanya kenapa kamu memilih saudaramu? Tidak yang lain? Jawab wanita itu dgn bijaksana: "Adapun suami itu masih ada." iaitulah suami boleh sahaja diperolehi dgn mengahwini lelaki yang lain. Adapun anak, boleh sahaja dilahirkan lagi. Manakala saudara kandung adalah suatu yg tidak mungkin diperolehi lagi, kerana mustahil utk aku menghidupkan semula bapa dan ibuku."

AlHajjaj berasa kagum dgn wanita tersebut lalu diberikan kemaafan kepada ketiga2 pesalah.

Pengajaran:

Saudara kandung tiada gantinya. Biasanya kita tidak merasai nilai saudara kandung melainkan setelah mereka tiada. Justeru jagalah hubungan dgn mereka kerana ketiadaan mereka tiada gantinya lagi.

Ahad, Mac 29, 2020

BEZA ISTIGHFAR DENGAN TAUBAT


Article ini adalah article copy n paste, semoga Allah memberikan pahala yang banyak kepada penulisnya. Saya baiki sedikit mengikut kemampuan.

Seringkali kita mendengar orang menyebut beristighfar, kadang-kadang juga disebut bertaubat. Adakah di sana perbedaan antara istighfar dan taubat? Apakah ketika seseorang itu beristighfar serta merta dianggap juga sebagai sedang bertaubat?

Dua istilah yang tampak sama ini, ternyata pada hakikatnya terdapat perbedaan. Berikut perbedaannya :

Pertama :

Taubat ada batas waktunya, sementara istighfar tidak ada batas waktunya.

Oleh karenanya sampai orang yang sudah meninggal masih boleh dimohonkan ampunan. Adapun taubat tak diterima ketika nyawa seorang sampai pada kerongkongan. Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam bersabda seperti berikut :

إِنَّ اللهَ يَقْبَلُ تَوْبَةَ الْعَبْدِ مَا لَمْ يُغَرْغِرْ.

“Sesungguhnya Allah menerima taubat seorang hamba, selama (ruh) belum sampai di tenggorokan” (HR. Tirmidzi, dari Ibnu Umar Radhiyallahu’anhuma).

Oleh karenanya seorang yang telah meninggal dunia tidak ditaubatkan, namun mungkin baginya untuk dimohonkan ampunan atau didoakan istighfar. Sebagaimana firman Allah ‘azza wa jalla,

وَالَّذِينَ جَاءُوا مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ

“Dan orang-orang yang datang sesudah mereka (Muhajirin dan Anshor), mereka berdoa: “Ya Rabb kami, beri ampunlah kami dan saudara-saudara kami yang telah beriman lebih dulu dari kami, dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman; Ya Rabb kami, Sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang” (QS. Al-Hashr :10).

Kedua :

Taubat hanya boleh dilakukan oleh pelaku dosa itu sendiri, adapaun istighfar boleh dipohon oleh pelaku dosa serta juga orang lain untuknya.

Oleh karenanya seorang anak boleh mendoakan isighfar untuk ayahnya, atau seorang sahabat kepada sahabatnya yang lain, namun tidak boleh dikatakan seorang anak men-taubatkan bapaknya atau seorang rakan mentaubatkan kawannya.

Ketiga :

Taubat memiliki syarat harus berhenti dari dosa yang ditaubati. Adapun istighfar tidak disyaratkan demikian.

Oleh karenanya ada suatu masalah penting yang dikaji oleh para ulama berkaitan hal ini, yakni apakah istighfar bermanfaat tanpa taubat?

Maksudanya apabila seorang beristighfar sementara ia masih terus melakukan maksiat, apakah istighfar itu bermanfat? Misalnya seorang merokok dan ia mengakui bahwa rokok itu haram, kemudian beristighfar, namun tidak berhenti dari merokok, apakah istighfarnya tersebut dapat menghapus dosa merokok yang ia lakukan? Mengingat salah satu syarat taubat adalah berlepas diri dari dosa yang ditaubati.

Para ulama berselisih pendapat dalam hal ini :

Pendapat 1:

Istighfar tidak bermanfaat tanpa taubat. Karena istighfar adalah jalan menuju taubat. Sehingga apabila maksud tidak tercapai maka istighfar yang dilakukan menjadi sia-sia. Maka menurut ulama yang memegang pendapat ini, istighfar yang dilakukan oleh perokok pada isu di atas tidak bermanfaat.

Pendapat 2:

Istighfar bermanfaat meski pelaku belum bertaubat. Karena dalam hadis-hadis Nabi Shallallahu alaihi wa sallam dibedakan antara istighfar dan taubat. Seperti hadis berikut,

وَاللَّهِ إِنِّي لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ فِي الْيَوْمِ أَكْثَرَ مِنْ سَبْعِينَ مَرَّةً

“Demi Allah, sungguh diriku beristighfar dan bertaubat dalam sehari lebih dari 70 kali” (Muttafaqun’alaih).

Dalam riwayat Muslim disebutkan, “… 100 kali“.

Pada hadis di atas istighfar dan taubat disebutkan secara terpisah. Menunjukkan bahwa istighfar dapat bermanfaat dengan sendirinya, meski tidak diiringi taubat.

Maka, menurut para ulama yang memegang pendapat ini, istighfar yang dilakukan oleh perokok pada isu di atas bermanfaat. Boleh jadi Allah mengijabahi permohonan ampunnya meskipun ia belum bertaubat.

Keadaan Istighfar

Namun ada kesimpulan yang sangat baik dari guru kami; Syaikh Sulaiman Ar Ruhaili -hafidzohullah- ketika mengkompromikan dua pendapat di atas. Beliau menjelaskan bahwa istighfar ada dua keadaan :

Pertama :

Istighfar / permohonan ampun untuk pelaku dosa yang dilakukan oleh orang lain.

Seperti istighfarnya Malaikat untuk orang yang duduk di tempat sholat selama wudhunya tidak batal, para Malaikat mendoakannya,

اللهم اغفرله اللهم ارحمه

“Ya Allah ampunilah dan rahmatilah dia..” (HR. Bukhori dan Muslim, dari Abu Hurairah –radhiyallahu’anhu-).

Atau istighfar anak untuk orang tuanya,

رب اغفر لي ولوالدي وارحمهما كما ربياني صغيرا

“Ya Tuhanku ampunilah aku dan kedua orangtuaku, sayangilah keduanya sebagaimana mereka telah menyayangiku di waktu kecil“.

Nabi juga pernah memerintahkan para sahabat beliau ketika raja Najasi meninggal dunia, untuk mendoakan ampunan untuknya,

استغفروا لأخيكم

“Doakanlah istighfar untuk saudara kalian..” (HR. Bukhori dan Muslim).

Beliau juga bersabda sesuai menguburkan salah seorang sahabat beliau,

استغفروا لأخيكم واسألوا له التثبيت فإنه الآن يسأل

“Doakan istighfar untuk saudara kalian. Dan mohonkan untuknya ketetapan hati, karena dia sekarang sedang ditanya” (HR. Abu Dawud, dishahihkan oleh Al Hakim).

Maka Nabi shallallahu’alaihi wasallam memerintahkan istighfar untuk mayit bukan taubat untuk mayit. Mengingat perbuatan ini diperintahkan oleh syariat, menunjukkan bahwa istighfar untuk mayit dapat bermanfaat. Karena Allah tidaklah memerintahkan sesuatu kecuali perbuatan yang bermanfaat. Ini adalah kaedah yang sangat penting dalam agama kita.

Kedua :

Istighfar pelaku dosa untuk darinya sendiri.

Yang tepat, istighfar seperti ini dapat bermanfaat untuk pelakunya mesti ia belum bertaubat, namun, dengan syarat, istighfar tersebut muncul karena rasa takutnya kepada Allah ‘azza wa jalla yang sebenarnya dan jujur. Maka orang seperti ini berada pada dua situasi : antara takut kepada Allah dan kalah oleh hawa nafsu. Saat rasa takut muncul ia beristighfar dan saat ia dikalahkan oleh syahwatnya ia terjerumus dalam dosa, dan ia menyedari bahwa yang dilakukan adalah dosa. Istighfar untuk orang seperti ini kita katakana bermanfaat untuknya.

Adapun istighfar yang hanya di lisan, bukan karena takut kepada Allah, maka ini istighfar yang dusta. Seorang mengatakan astaghfirullah, akan tetapi dalam hatinya tidak ada rasa bersalah, takut kepada Allah dan kesadaran bahwa yang dilakukan adalah dosa. Maka istighfar seperti ini tidak bermanfaat sama sekali.

Oleh karenanya Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah –rahimahullah– ketika menjawab permohonan Abul Qosim al Maghribi –rahimahullah-, untuk menuliskan wasiat untuknya yang kemudian tulisan tersebut dikenal dengan Al Wasiyyah As Sughro, menyatakan,

فإن الله قد يغفر له إجابة عن دعائه، وإن لم يتب، فإذا اجتمعت الاستغفار و التوبة فهو الكمال

“Allah boleh jadi mengampuninya sebagai pengabulan atas doanya, meski ia belum bertaubat. Namun bila berkumpul antara istighfar dan taubat maka itulah yang sempurna” (Al Wasiyyah As Sughro, hal. 31. Tahqiq Sobri bin Salamah Sāhin).

Bila seorang dapat mengumpulkan istighfar dan taubat, maka itulah yang sempurna dan diharapkan. Sebagaimana Allah mengumpulkan kedua hal ini dalam firmanNya,

وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ

“Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat Allah. Lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka (beristighfar), siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah?! Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu (bertaubat), sedang mereka mengetahui” (QS. Ali Imron : 135).

Seperti yang dilakukan Nabi kita shallallahu’alaihi wasallam, “Demi Allah, sungguh diriku beristighfar dan bertaubat dalam sehari lebih dari 70 kali” (Muttafaqun’alaih).