Tuesday, October 01, 2013

Pesanan Nabi Adam



Tika memandu ke ofis saban pagi, saya jarang gagal untuk mendengar slot motivasi pagi di radio Ikim yang disiarkan jam 7:30am sekadar 10 minit itu. Ustaz atau pakar motivasi yang dijemput selalunya diberi slot ini selama 7-10 hari sebelum diganti dengan Ustaz yang lain pula. Alhamdulillah, ini adalah antara program yang saya rasa sangat boleh mendatangkan manfaat kepada para pendengar sekelian. 

Cukuplah kita di sogokkan dengan program2 hiburan dan nyanyian, lawak bodoh, dan celoteh DJ yang tiada manfaat apa pun untuk meningkatkan iman seseorang atau mengajak manusia taat pada Allah yang memonopoli puluhan stesen radio di negara ini. Berapa banyak masa siaran (airtime) yang dibazirkan pada setiap detik. Sesungguhnya dihadapan Allah besok semua ini akan di persoal dan dipertanggung jawabkan. Para pendengar juga akan dipertanggung jawabkan.

Ustaz pagi ini mengutarakan tazkirah ringkas bertajuk Pesanan Nabi Adam AS iaitu kumpulan lima mesej penting untuk dapat kita renung dan fikir bersama.



1. Janganlah kamu berpuas hati dengan dunia

Aku telah berpuas hati dengan syurga yang di dalamnya terdapat kehidupan yang kekal, akan tetapi ALLAH SWT tidak menyukainya, maka aku telah dikeluarkan dari dalamnya. 

2. Janganlah kamu berbuat sesuatu atas kehendak isterimu semata-mata
Aku telah menuruti keinginan isteriku, iaitu makan buah khuldi dan sebab itu aku menderhakai ALLAH SWT.

3. Berfikirlah dahulu sebelum kamu berbuat sesuatu
Jika dahulu aku memikirkan tentang akibat perbuatanku (makan buah kuldi), tentu aku tidak akan menyesal di hari kemudian.

4. Janganlah kamu melakukan sesuatu perbuatan yang kamu merasa ragu atasnya
Ketika aku makan buah khuldi, aku pun berasa sangat ragu. Namun kerana tidak berhati-hati, maka aku telah menyesal.

5. Bermusyawarahlah mengenai hal-hal yang penting
Jika dahulu aku bermusyawarah dengan para Malaikat, tentu aku tidak mengalami kesulitan.

Subhanallah, sebuah pesanan yang hebat dari arwah datok kita kepada sekelian zuriat keturunannya termasuk kita untuk sama2 ambil pengajarannya. Lima pesanan yang hebat yang sangat sering kita terlepas pandang dalam kehidupan ini. Inilah ilmu bermanfaat yang saya dapat pagi ini pada slot motivasi pagi di radio Ikim. 

Maka sangat benarlah tidak sama antara orang yang ada ilmu dengan orang yang tiada ilmu iaitu orang yang jahil. Wajarlah hukum menuntut ilmu itu wajib di dalam Islam. Tuntutan menuntut ilmu ini berlaku sepanjang masa untuk setiap individu iaitu bermula dari hari pertama kelahirannya ke muka dunia ini hingglah ke akhir hayatnya. Jangan jemu untuk mencari ilmu. Ilmu bukan sekadar untuk pas periksa semata. Ilmu yang lebih utama ialah untuk memandu kehidupan di jalan yang lurus menuju redha Allah.

Dalam kehidupan ini, jangan terlalu merasa selesa berada dalam 'confort zone' iaitu suasana hidup yang penuh kenikmatan seolah-olahnya aku ini selamat hingga tidak memikir langsung segala pancaroba yang bakal mendatang. Hidup umpama dunia ini aku yang punya. Sedangkan hari pembalasan menanti di mana setiap sesuatu yang dilakukan di dunia ini akan di nilai dan di beri pembalasannya. Ketahuilah azab siksa neraka teramatlah sakit, siksa, sengsara  dan pedih. Lakukan setiap sesuatu dengan kesedaran bahawa 'Allah is watching'. Semoga pahala yang di raih bukan dosa yang di cari. Janganlah kamu berpuas hati dengan dunia. Akhirat itu matlamat kita sebagai seorang muslim.

Janganlah tertipu dengan muslihat wanita. Berfikirlah dengan rasional. Jangan mudah mengikuti segala kehendaknya. Ditakuti timbul musibah akibat perbuatan kita itu dibelakang hari nanti. Sebab itulah sangat utama seorang yang bergelar suami untuk melengkapkan diri dengan ilmu agama supaya dapat membimbing isteri dan anak2 ke jalan yang benar bagi mencari redha Allah, bukan redha makhluk. Setiap permasalahan atau keinginan yang berdasar kepada panduan akal atau nafsu semata bisa menjerumus diri dan ahli keluarga ke lembah derita. Janganlah kamu berbuat sesuatu atas kehendak isterimu semata-mata.

Sesuatu perbuatan yang berdasarkan kepada keputusan yang dibuat secara tergesa-gesa boleh mengundang masalah. Justru buatlah pertimbangan sewajarnya dengan berfikir dan melihat kepada pelbagai sudut dan perpektif supaya kesan dari perbuatan kita itu tidak pula mendatangkan mudarat. Sebelum buat sesuatu fikir dulu akan akibatnya.

Dalam diri manusia ada seketul daging yang jika baik ia maka baiklah manusia itu. Itulah hati, iaitu naluri perasaan manusia. Uniknya hati ialah ia punyai rasa yang bukan berbentuk fisikal tapi lebih menyentuh kepda ruhani kita. Sangat benarlah sekiranya ada terdetik gerak hati yang tidak enak atas sesuatu perkara maka afdalnya dibatalkan daripada terus meneruskan hajat untuk berbuat sesuatu perkara itu. Tika ingin berbuat sesuatu tapi gerak hati tidak mahu mengizinkan maka batalkan sahaja.

Dan yang akhir sekali datok kita Nabi Adam AS berpesan bermusyuwarahlah sebelum mengambil sesuatu keputusan penting. Jangan pandai2 sendiri sahaja, ditakuti hawa nafsu dan cucukan syaitan menguasai diri. Bermusyuwarhlah pada hal-hal yang penting. Ajak berbincang mungkin dengan ahli keluarga sekelian, rakan2 seofis, atau di kalangan ahli jawatankuasa dan seumpamanya. Mintalah nasihat dan pandangan para alim ulama, para ustaz dan orang2 yang alim.

Semoga hari kita lebih baik daripada semalam, dan hari kita esok lebih baik daripada hari ini. Teruskan pencarian ilmu. Cintai ilmu, amalkan ilmu yang kita dapat dan sebarkan seluas-luasnya di muka dunia untuk manfaat umat sejagat jauh dan dekat.

@@@
 

No comments:

ISU PENDIDIKAN

Saya terbaca sebuah posting yg sangat baik yg berupa luahan rasa seorg guru yg dedikasi perihal sistem pendidikan di sekolah yg sudah acap k...