Wikipedia

Search results

Wednesday 23 March 2016

PRINSIP SYARIAH DALAM SAINS TEKNOLOGI DAN KEJURUTERAAN



5 PRINSIP SYARIAH 

i. Rabbaniah       =    [Ketuhanan]
ii. Wasatiah        =    [Keserdahanaan]
iii. Tawazun       =    [Keseimbangan]
iv. Mizan            =    [Kesetaraan]
v. Mutlak&Murunah  =  [Tetap&Anjal]

I .   RABBANIAH

Syariah islam adalah dicipta dan disusun oleh ALLAH SWT . Segala kandungannya yang meliputi aspek akidah, ibadah dan muamalat adalah sesuai dengan keperluan manusia . Alam yang terbentang luas dengan segala khazanah didalamnya boleh diterokai dengan mematuhi peraturan ALLAH SWT. Setiap kajian dan ciptaan hendaklah menjuruskan kepada pengabdian diri kepada ALLAH SWT dan menginsafi keagungan-Nya . Para saintis, jurutera dan semua manusia dan hamba tertakluk kepada prinsip ketuhanan dan bermatlamatkan kemakmuran semua.
  

II.  WASATIAH
Kesederhanaan dalam syariat adalah memberi makna segala hukum hakamnya adalah bersifat sederhana. Tidak esktrem kepada yang berlebihan atau berkurangan . Boleh berlaku perubahan dan penyesuaian tertentu pada pelaksanaan hukum mengikut keperluan yang tertentu. Contohnya solat fardhu hendaklah dilakukan secara berdiri. Diberikan kelonggaran untuk duduk bagi yang sakit . Wasatiah juga memberi makna pertengahan antara dua perkara. Mengambil tindakan antara dua kecenderungan. Contohnya antara kaya dan miskin. Maka mengambil pendirian sederhana dalam mencari harta lebih diutamakan.


III. TAWAZUN
Keseimbangan dalam syariat bermaksud segala kandungannya adalah mengimbangi antara            keperluan manusia di dunia dan akhirat.
Contohnya : mencari rezeki.
 Tujuan : Bagi menyara hidup diri dan keluarga.
 Kaedah Seimbang :-
·         Rezeki tersebut hendaklah dicari dengan cara yang halal dan baik.
·         Dilaksanakan secara paling terbaik.
        Impak :-
    •          Dapat gaji.
    •          Dapat pahala.
    •          Pengurusan kerja dihargai.


IV. MIZAN
Kesetaraan dalam syariat terlihat dalam hukum hakam yang memberikan nilai yang selayaknya bagi sesuatu perkara . Kesetaraan dalam syariat menuntut agar segala tindakan yang dilaksanankan hendaklah meraikan keperluan dunia dan akhirat. Kesetaraan dalam syariat menuntut agar setiap perkara yang dilaksanakan perlu ditimbang agar penyelidikan dan pembangunan mematuhi hukum hakam yang ditetapkan . Setiap perkara yang dilakukan hendaklah mengambilkan item-item yang digunakan benar menurut sukatan atau had yang ditentukan oleh syariat.
   


5. MUTLAK & MURUNAH
Tiada berlaku sebarang perubahan hukum seperti pengharaman arak. Pengharamannya boleh dikecualikan atau digugurkan seandainya ada keperluan yang syar'i untuk menggunakannya. Contoh :-
·  Arak terpaksa digunakan untuk tujuan perubatan. Kelonggaran ini boleh berlaku seandainya tiada  pilihan lain bagi mengubati penyakit yang merbahaya.

·   Kemutlakan dalam hukum diperlukan bagi memelihara kesucian prinsip syariat dan keanjalan wajar dilakukan


No comments:

Post a Comment