5 PRINSIP SYARIAH
i. Rabbaniah
= [Ketuhanan]
ii. Wasatiah
= [Keserdahanaan]
iii. Tawazun
= [Keseimbangan]
iv. Mizan
= [Kesetaraan]
v. Mutlak&Murunah
= [Tetap&Anjal]
I . RABBANIAH
Syariah islam adalah dicipta dan disusun oleh ALLAH SWT .
Segala kandungannya yang meliputi aspek akidah, ibadah dan muamalat adalah sesuai
dengan keperluan manusia . Alam yang terbentang luas dengan segala khazanah
didalamnya boleh diterokai dengan mematuhi peraturan ALLAH SWT. Setiap kajian
dan ciptaan hendaklah menjuruskan kepada pengabdian diri kepada ALLAH SWT dan
menginsafi keagungan-Nya . Para saintis, jurutera dan semua manusia dan hamba
tertakluk kepada prinsip ketuhanan dan bermatlamatkan kemakmuran semua.
II. WASATIAH
Kesederhanaan dalam syariat adalah memberi makna segala hukum
hakamnya adalah bersifat sederhana. Tidak esktrem kepada yang berlebihan atau
berkurangan . Boleh berlaku perubahan dan penyesuaian tertentu pada pelaksanaan
hukum mengikut keperluan yang tertentu. Contohnya solat fardhu hendaklah
dilakukan secara berdiri. Diberikan kelonggaran untuk duduk bagi yang sakit .
Wasatiah juga memberi makna pertengahan antara dua perkara. Mengambil tindakan
antara dua kecenderungan. Contohnya antara kaya dan miskin. Maka mengambil
pendirian sederhana dalam mencari harta lebih diutamakan.
III. TAWAZUN
Keseimbangan dalam syariat bermaksud segala kandungannya
adalah mengimbangi antara keperluan manusia di dunia dan akhirat.
Contohnya : mencari rezeki.
Tujuan : Bagi menyara
hidup diri dan keluarga.
Kaedah Seimbang :-
·
Rezeki tersebut hendaklah dicari dengan cara
yang halal dan baik.
·
Dilaksanakan secara paling terbaik.
Impak :-
- Dapat
gaji.
- Dapat pahala.
- Pengurusan kerja dihargai.
IV. MIZAN
Kesetaraan dalam syariat terlihat dalam hukum hakam yang
memberikan nilai yang selayaknya bagi sesuatu perkara . Kesetaraan dalam
syariat menuntut agar segala tindakan yang dilaksanankan hendaklah meraikan
keperluan dunia dan akhirat. Kesetaraan dalam syariat menuntut agar setiap
perkara yang dilaksanakan perlu ditimbang agar penyelidikan dan pembangunan
mematuhi hukum hakam yang ditetapkan . Setiap perkara yang dilakukan hendaklah
mengambilkan item-item yang digunakan benar menurut sukatan atau had yang
ditentukan oleh syariat.
5. MUTLAK & MURUNAH
Tiada berlaku sebarang perubahan hukum seperti pengharaman
arak. Pengharamannya boleh dikecualikan atau digugurkan seandainya ada
keperluan yang syar'i untuk menggunakannya. Contoh :-
· Arak terpaksa digunakan untuk tujuan perubatan.
Kelonggaran ini boleh berlaku seandainya tiada pilihan lain bagi mengubati penyakit yang
merbahaya.
· Kemutlakan dalam hukum diperlukan bagi
memelihara kesucian prinsip syariat dan keanjalan wajar dilakukan