INTERNATIONAL CARROM BOARD CERTIFIED BY INTERNATIONAL CARROM FEDERATION. PLEASE CALL +6019-6656101

Wednesday, April 9, 2014

PEMINAT KAROM DARI BANGI

Saya dihubungi seseorang melalui WhatApps pada 23 March 2014 bertanyakan papan karom antarabangsa. Kami berhubung melalui talian dan bercerita lebih kurang mengenainya. Beliau bersetuju untuk berkunjung ke rumah saya di Sungai Buloh pada hari rabu bersamaan 26 March 2014 untuk melihat sendiri papan karom antarabangsa dan cara permainannya. 

Seperti yang dijanjikan pada hari rabu 26 March 2014 lebih kurang jam 9.30 malam saudara Azahari daripada Bangi tiba tepat di rumah saya.... sudah tentu dengan bantuan GPS. Saya menjemput beliau masuk dan bersembang secara santai bermula dengan kisah keluarga secara ringkas untuk mengenali saudara baru secara lebih dekat.

Sebelum memulakan sesi latihan terlebih dahulu saya memberi penerangan secara ringkas bermula daripada peralatan permainan. Saya juga menunjukkan dua jenama papan karom yang bermutu tinggi yang selalu diguna pakai untuk kejohanan-kejohanan besar di peringkat dunia. Dua berjenama papan karom antarabangsa tersebut Precise dan Synco. Saya menunjukkan tiga model papan Precise iaitu Precise Elegant Rosy, Precise Elegant Bulldog dan Precise Elegant Champion. Manakala satu model lagi adalah berjenama Synco Premium Champion. Sekurang-kurangnya beliau mengetahui kriteria-kriteria papan karom antarabangsa yang terbaik untuk dimiliki. Pencerahan ini perlu supaya seseorang memperolehi papan yang terbaik walaupun harga agak lebih sedikit. Seperti kata orang-oang tua dahulu "Alah membeli, menang memakai".     

Beliau cukup berminat dengan permainan karom sehinggakan ingin memiliki papan karom sendiri. Saya juga mengatakan kepada beliau kalau setakat suka-suka tidak perlulah membelinya kerana harganya lebih sedikit daripada papan karom biasa, tetapi jika betul-betul berminat dan ingin melangkah jauh di dalam sukan ini, maka beliau boleh meneruskan hasrat murni itu. Pada malam tersebut saya memberi penerangan secara ringkas bermula dengan asas undang-undang permainan, latihan-latihan yang perlu dilakukan dan menunjuk cara bermain dengan betul. Penerangan yang diberikan sebagai permulaan sudah mencukupi dan saya kira beliau mampu melakukannya dengan terbaik. Insha Allah sesi yang akan datang ke arah peningkatan seterusnya dan sesi kami berakhir sekitar jam 1.00 pagi.

 Latihan mengunakan papan berjenama Precise Elegant Rosy.

Berdiri di sebelah papan berjenama Precise Elegant Champion yang beliau beli 

Saya cukup kagum dengan beliau walaupun masih tidak memahami dengan sepenuhnya karom antarabangsa tetapi beliau cukup berminat. Saya pasti beliau tidak akan mengambil masa yang lama untuk menjadi pemain yang bagus suatu hari nanti. Dengan sikap beliau yang meminati sukan ini dan komitmen yang ditunjukkan saya berkeyakinan beliau mampu menjadi penganti kami yang kian meningkat usia ini.

Saya akan cuba sedaya upaya membantu beliau sehingga berjaya di masa hadapan dan tahniah kepada beliau yang mempunyai semangat mencuba permainan karom antarabangsa. Teruskan usaha untuk meningkat keupayaan bermula dari merangkak-rangkak, bertatih-tatih, berjalan-jalan dan akhirnya dapat terus belari... 

Apa yang saya hendak katakan ialah "hanya jauhari mengenal manikam" dan anda di luar sana bagaimana? Adakah anda seberani saudara Azahari? Kepada yang ingin mencuba dan mencari papan karom antarabangsa yang terbaik boleh hubungi saya. Saya menyediakan "package" yang cukup menarik khas kepada peminat-peminat karom...

1 comment:

  1. Kalau saya nak beli papan carrom utk main dirumah... Nak beli brand yg mana? Dan dimana boleh sy dptkan... Sy dr nilai n9

    ReplyDelete