SELAMAT DATANG KE BLOG KOME ORANG SANGGANG

Tuesday, July 14, 2020

Budaya Persaudaraan

Kali ini koi nok tulis sikit pasal budaya, semuanya ini adalah pendapat koi belaka, kalau ade cakap-cakap koi nanti yang menyentuh perasaan, koi minta maaf laa yak. Mula-mula kita sama-sama difinasikan apa itu budaya, dalam Kamus Dewan ertikata budaya ialah 

 (1.) Tamadun , peradapan – Islam 

(2.) Kemajuan berfikir , akal budi (cara berfikir, berkelakuan ).


Apa yang koi nok ketengohkan buat kali ini iaitu nilai-nilai Budaya Persaudaraan pada masa dulu dan masa kini, dalam nilai –nilai budaya ini kita boleh bahagikan kepada dua :

Budaya persaudaraan Budaya Kejiranan / Kekampongan (Masyarakat)Budaya persaudaraan – bagi koi yang telah hidup lebih daripada 67 tahun Budaya Persaudaraan (*Tamadun/Peradapan) masa kini dan masa lampau adalah jauh berbeza dari segi perhubungan salatulrahmi – ( "Silaturahmi dimaksudkan untuk kerabat, yaitu yang punya hubungan nasab, baik saling mewarisi atau tidak, begitu pula masih ada hubungan mahrom ataukah tidak." ) – kalau kita toleh pada zaman tujuh pulohan dulu perhubungan kekeluargaan sangat boleh banggakan, dengan adanya perhubungan salatulrahmi, maka kita dapat mengenali perhubungan kekeluargaan dengan lebih intim, kunjung mengunjungi diantara kekeluargaan, lebih-lebeh lagi pada Hari Raya contohnya. Kalau dulunya kita boleh mengenali saudara-saudara jauh yang masih menpunyai perhubungan persaudaraan. Dan sekarang kita lihat pulak pada zaman kini, apakah perhubungan Salaturahmi ada terjalin saperti zaman dulu? Koi jawab!! Tidak ada lagi……. Ada kalanya ada diantara anak-anak kita atau kita sendiri tidak lagi mengenali anak-anak buah kita, saudara-saudara terdekat atau jauh. Sebagai contoh koi sendiri, anak-anak kepada dua pupu koi munkin dah tak mengenali koi lagi!!! dan banyak lagi contohnya yang ada ada diantara kita.


Deras lah kita fikirkan bersama akan budaya yang koi perkatakan sekarang. Kita sedia maklum akan peredaran zaman yang semakin moden maka Budaya Tamadun / Peradapan lama semakin terhakis dengan mengikut arus zaman, nilai –nilai budaya masa dulu semakin hilang dek zaman, seolah-olah nilai-nilai tersebut dah tak diambil endah oleh masyarakat masa kini sedangkan kita jangan lupa Budaya tersebut ada kaitannya dengan keagamaan kita yang tidak boleh ambil ringan dengan keadaan tersebut. 

Pada pandangan koi keadaan ini terjadi disebabkan oleh ego atau diambil ringan dengan peradapan tsb, adakalanya kehilangan peradapan itu disebabkan pada status seseorang itu, misalnya kalau dia seorang Dato' atau Doktor, apakah dia akan pergi kerumah saudara-saudara tua yang keadaan yang daif??? agaknya apa yang akan terjadi pada jenerasi yang akan datang kalau gejala ini tidak diperbetulkan dari sekarang, koi kira ini semua adalah tanggungjawab ibu/bapa, dengan tidak mengindahkan peradapan tersebut, hanya diambil ringan dengan keadaan tsb.

Wallahualam !!!!!




No comments:

Post a Comment