21 Februari 2013

Syarat Kelahiran Yang Layak Menjadi Warganegara

Tentunya ramai di kalangan kita kini masih belum jelas tentang syarat untuk menjadi warganegara. Sebagai contoh, adakah semua jenis kelahiran bayi di Malaysia diiktiraf sebagai wargenegara? Kita ikuti penjelasannya.


Pemberian Sijil Lahir Kepada Anak Warga Asing Bukan Pengesahan Warganegara - JPN

Pemberian sijil lahir kepada anak warga asing yang lahir di Sabah bukan pengesahan sebagai warganegara, kata Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Pendafataran Negara (JPN) Sabah Jainisah Mohd Noor.

Katanya, biarpun setiap kelahiran wajib didaftarkan dengan JPN, penentuan status warganegara adalah berdasarkan undang-undang, termasuk pengiktirafan perkahwinan ibu bapa di negara ini.

"Ramai yang menganggap anak warga asing yang memiliki sijil lahir JPN mendapat taraf warganegara secara automatik. Sebenarnya, ini tidak tepat.


"Sijil lahir yang diberikan sebenarnya tidak mengiktiraf anak warga asing sebagai warganegara. Tetapi sijil itu hanya sebagai akuan anak tersebut dilahirkan di negara ini," jelasnya.

Jainisah berkata anak pasangan warga asing boleh diiktiraf sebagai warganegara jika pasangan berkenaan bertaraf pemastautin tetap dan perkahwinan mereka diiktiraf di Malaysia.

Taraf warganegara juga diberikan kepada anak yang dilahirkan kepada pasangan berlainan kewarganegaraan dengan syarat seorang daripadanya merupakan warganegara dan perkahwinan mereka diiktiraf di Malaysia, katanya.

"Bagi anak yang dilahirkan kepada pasangan berlainan kewarganegaraan yang mana perkahwinan mereka tidak diiktiraf (di negara ini), anak itu menjadi warganegara jika ibunya adalah warganegara.

"Lain pula jika bapanya yang warganegara (bagi perkahwinan tidak diiktiraf), anak itu dianggap warga asing kerana kita melihat tanggungjawab anak adalah pada ibu yang melahirkannya," jelasnya.

Sumber: BERNAMA [21/02/2013]

0 comments: