Wednesday, February 17, 2010

Fakta yang Menarik utk Anak-anak

by Budak Ulu Cheka | 11:59:00 AM in | comments (0)

Cergas dengan secawan koko setiap pagi

Tidak semua makanan tambahan serasi, tingkat minda kanak-kanak

MEMILIKI anak pintar menjadi impian semua ibu bapa, lantaran itu tidak hairan jika ada segelintir melaburkan wang yang banyak untuk memastikan anak kecil mereka dapat dibentuk memiliki kemampuan mental (IQ) mengatasi rakan sebaya.

Tidak kurang juga yang leka membelek iklan mengenai produk yang digembar-gemburkan dapat meningkatkan keupayaan minda anak, membandingkan yang terbaik dan akhirnya membeli semua yang dipaparkan tanpa mengambil kira sejauh mana kebenaran ia boleh menjadikan seseorang kanak-kanak itu pintar.

Pakar pemakanan yang juga Pensyarah Fakulti Sains Makanan dan Bioteknologi Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Dr Suhaila Mohamed, mengakui makanan memang berupaya meningkatkan keberkesanan otak kanak-kanak tetapi tidak semestinya menerusi pengambilan makanan tambahan kerana apa yang penting ialah kesedaran ibu bapa memastikan anak mendapat makanan seimbang.

Katanya, tidak semua makanan tambahan serasi dengan kanak-kanak dan yang paling penting, ibu bapa mengetahui kandungan bahan yang diberikan kepada anak mereka.
"Memang ramai ibu bapa cenderung memberi makanan tambahan kepada anak mereka, terutama apabila ia dikatakan mengandungi pelbagai bahan yang dapat meningkatkan kecerdasan anak-anak. Saya tidak menolak keperluan membekalkan tumbesaran anak dengan makanan seimbang tetapi tidak perlu berhabisan.
"Ramai yang tidak mengetahui sekadar makanan berasaskan koko sebenarnya cukup berkesan mengembang dan menajamkan minda kanak-kanak. Secawan koko atau kopi ketika sarapan pagi sudah cukup membuatkan mereka cergas. Ia sudah terbukti secara saintifik.
"Nasihat saya, pastikan mereka mendapat vitamin A, B, C dan E mencukupi kerana ia berkaitan dengan otak. Minyak ikan juga penting, selain mendapatkan keperluan Omega 3," katanya.
Kata Prof Suhaila, kelulusan yang diperoleh daripada Kementerian Kesihatan seperti yang tertera pada label pelbagai makanan tambahan yang berlambak di pasaran tidak menjamin keberkesanan tetapi diberi pengiktirafan dari segi kebersihan dan keselamatan berdasarkan dos yang diberi.
Beliau turut mencadangkan ibu bapa membuat ujian sendiri untuk menentukan keberkesanan makanan tambahan yang diberi untuk mengukur kecerdasan minda anak.
"Buat ujian sebelum dan selepas memberi makanan tambahan yang didakwa boleh menajamkan minda anak-anak untuk mengenal pasti keberkesanannya. Apa yang perlu diberi perhatian oleh ibu bapa kepada makanan tambahan yang diambil ialah kandungan vitamin dan mineral.
"Saya cadangkan kepada ibu bapa supaya memberi kopi atau minuman berasaskan coklat sekurang-kurangnya sekali sehari kepada anak kerana ia secara saintifik sudah terbukti memperbaiki minda mereka.
"Kafein yang ada dalam kopi akan dinyah dengan sendiri dalam masa 12 jam. Katakan mereka minum kopi pada jam 7 pagi, menjelang 7 malam ia sudah tiada dalam badan. Seeloknya, kopi diberi minum pada awal pagi. Jika kanak-kanak mengantuk dalam kelas, berikan mereka gula-gula kopi," katanya.


Selain itu, makanan berasaskan kismis, buah-buahan seperti beri biru dan strawberi serta sayuran-sayuran yang berwarna juga baik untuk otak.

Prof Suhaila turut mencadangkan kepada ibu bapa supaya selalu melakukan latihan otak dengan membiarkan anak bermain permainan komputer pada waktu dan tempoh masa yang sesuai.

"Permainan komputer terutama permainan tenis atau badminton cukup baik menggerakkan minda kanak-kanak kerana mereka terpaksa mengerah otak untuk membalas setiap pukulan yang dibuat. Mereka perlu bertindak pantas. Namun pastikan mereka tidak terlalu asyik sehingga tidak melakukan senaman fizikal.


"Galakkan anak menghafal doa, surah al-Quran dan sifir kerana ia juga terbukti berkesan menajamkan minda. Begitu juga dengan permainan teka teki, bermain susun gambar yang memerlukan anak menggunakan otak untuk menyelesaikannya. Menggalakkan mereka mencari sendiri jawapan kepada soalan yang diberi juga membantu.
"Saya juga mahu mengingatkan ibu bapa supaya menggalakkan anak-anak melakukan pergerakan fizikal. Pastikan berat badan mereka tidak berlebihan kerana jika terlalu banyak lemak, otak memang lembap," katanya.

Sumber: Berita Harian 14/Feb/2010

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...