Monday, September 14, 2009

HADIAH UNTUK HANTARAN..

Alhamdulillah, bersyukur kehadrat Illahi kerana dikurniakan nikmat kesihatan yang baik untuk melaksanakan ibadah di dalam bulan yang mulia ini. sedar tak sedar bulan ramadhan hampir ke penghujungnya..walaubagaimanapun kita masih berpeluang untuk melakukan ibadah-ibadah sunat di bulan ini. semoga amal ibadah kita diterima Allah dan terus istiqamah untuk masa-masa akan datang.

Dah hujung-hujung ramadhan ini, mesti ramai yang sibuk dengan persiapan hari raya. sibuk nak buat kuih raya, beli baju raya, persiapan rumah dan sebagainya. tapi kita ingat jangan berlebih lebihan berbelanja. bak kata mak saya 'beli apa yang patut je'.hehe..

Selain dari persiapan hari raya, ada juga yang sibuk dengan persiapan untuk kenduri kahwin. ramai yang ambil peluang untuk buat kenduri di bulan syawal. keluarga saya turut terlibat.keluarga saya akan buat kenduri kahwin abang saya pada hari raya ke enam iaitu 26 september. persiapan pun ala kadar je.=)

Selalunya kalau kenduri ada la hantaran yang kene buat baik sebelah lelaki atau pun perempuan.kalau kita tengok hantaran yang biasa-biasa orang buat selalunya kasut, beg tangan, jam tangan, al -quran dan sebagainya. untuk hantaran abang, saya ada sponser satu barang untuk hantaran.sumbangan yang kecil untuk abang tersayang=). saya bercadang nak beli tafsir. bajet lebih kurang rm50 ke atas. minggu lepas saya ke kedai buku. tujuannya nak cari majalah i keluaran september dan tafsir. majalah i habis di jual. huhu..tapi dengan ehsan tukang kedai tu, dia bagi pada saya majalah i yang telah ditempah oleh sekolah-sekolah dan dia akan cari yang lain sebagai ganti.alhamdulillah.selain tu, dia ada promote pada saya satu majalah bertajuk SOLUSI terbitan telaga biru. majalah tu berkaitan dengan motivasi dan panduan hidup. saya pun belek-belek majalah tu dan saya lihat menarik juga isi kandungannya..banyak info yang menarik untuk dijadikan panduan.cuma harganya mahal sedikit RM9.


Saya teruskan misi mencari tafsir untuk buat hantaran. tapi tak ada yang sesuai. penjual kedai buku tunjukkan pada saya sebuah buku yang bertajuk INDAHNYA HIDUP BERSYARIAT karya Dato' Ismail Kamus dan Mohd Azrul Azlen Ab. Hamid. Isi buku INDAHNYA HIDUP BERSYARIAT ini merupakan panduan untuk diri sendiri (fardu ain), seisi keluarga, masyarakat dan umat sejagat (fardu kifayah). Ia merangkumi syariat ketika kelahiran, fardu ain kanak-kanak, penekanan pendidikan remaja, hukum-hakam muamalat (jual beli), munakahat (nikah kahwin dan rumah tangga) serta amalan zikir, doa dan adab. Semua ilmu bersumberkan al-Quran dan hadis sahih. Teknik penyampaian buku ini ringkas dan tepat dalam bentuk carta, jadual dan rajah. saya buat keputusan untuk beli. harganya RM55 tapi saya dapat diskaun rm5.pelaburan yang baik saya fikir. buku tu bagus untuk abang saya dan isterinya, insyaALLAH..


BUKU YANG TELAH SIAP DIHIAS DI DALAM BAKUL UNTUK HANTARAN UNTUK PENGANTIN PEREMPUAN..cantik tak?=)

Kepada kawan-kawan yang akan berkahwin nanti, boleh beli buku ini untuk jadikan hantaran kn? =) . semoga ia bermanfaat untuk kita dunia dan akhirat, insyaALLAH..kepada sahabat saya shahirah hanim, yang bakal menjadi isteri pada bulan depan, semoga ukhti dan suami bahagia hingga ke syurga..panjang umur,saya akan ke kenduri enti, insyaALLAH..

No comments:

Post a Comment