Sunday 7 April 2013

Masihkah ada CiNtA?

Setelah penat menanti, aku terfikir adakah ini ujian untukku. Bukannya penantian yang gitu-gitu. Aku menanti sahabat yang dibimbangi tidak kunjung tiba. Terpacak aku depan Bus Stop 30 minit. Fuh, memang terasa panas juga. Dok asyik aku menunggu, tetiba aku teringat perbualan aku dengan seorang kakak yang aku hormati dan segani. Hah ceritanya lebih kurang gini:
"Kak pernah bertanya kat seorang sahabat ni. Kak tanya, 'Adakah kak masih disayangi Allah?' Sahabat tu pun tanya balik, 'Kenapa cakap macam tu?' Kak jawablah, 'Bukankah tanda Allah menyayangi hamba-Nya dengan menghantar ujian kepada hamba tersebut? Sekarang ni, semua urusan aku dipermudahkan Allah. Aku bimbang, Allah sudah tidak sayang kat aku sebab tu lah Allah bagi semua benda jadi senang kat aku.' Sahabat tu pun jawab, 'Cuba semak semula. Pasti akan ada terselit sedikit ujian kat kau. Kau tunggu kereta untuk pergi ke pekan buat tempoh yang lama pun kira ujian juga.' Jadi, kalau adik-adik mahu tahu sama ada diri disayangi Allah ataupun sebaliknya, tengoklah peristiwa yang terjadi kat kita setiap masa. Adakah kita sering diuji ataupun tidak?" (Dialog diubahsuai)
Lepas tu, aku cuba nilai balik. Adakah penantian ini boleh diambil kira sebagai ujian? Sebab sejak kebelakangan ni semua benda pun boleh dikatakan mudah untuk aku. Takut juga, andai kesenangan yang diberi kepada aku akan membuatkan aku lebih jauh dari Allah (Nauzubillah). Tipulah kawan, kalau kita cakap kita tidak perlukan Allah dalam kehidupan kita. Tanpa belas kasih dan ihsan dari Allah, teramat mustahil untuk kita wujud kat dunia ni dan teramat mustahil juga untuk kita masih bernafas hingga ke saat ini.

Bila-bila masa saja, bila Allah kata "Si fulan akan mati hari ini seperti yang tertulis di Luh Mahfuz." Maka secara automatiknya kita juga akan menjadi jenazah saat itu juga. So, sebelum kita menjadi jenazah kenalah kita siapkan diri dengan memperbanyak bekalan amalan untuk di hari kemudian.

~ JoM jAdI bUdAk BaIk

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...