Translate

Followers

EZ Q

Selasa, 30 Mac 2010

Muslim .. Jangan Cakap Belakang

Assalamualaikum .. salam ukhuwah

rata-rata dalam masyarakat perkara yang tak boleh nak dielakkan dan dihindarkan oleh kita ialah suka cakap belakang atau dengan istilah yang mudah mengumpat. Bab mengumpat dan mengata hal yang tidak baik sememangnya sudah lama menjadi adat dan ulser dalam kehidupan bermasyarakat. Baik yang tinggal di kampung mahupun di bandar, Di rumah teres mahupun dirumah pangsa . 


Kebiasaan yang kita lihat gejala mengumpat ini selalu dilakukan oleh kaum wanita yang tidak bekerja atau suri rumah sepenuh masa. Bukan nak mengata mana-mana pihak tapi ianya realiti. Antara guru-guru dan pelajar pun tak kurang hebat, asal balik dari mana-mana tempat ada saja cerita yang dibawa .. ntah berita tu betul atau tidak sahih atau tidak tak dapatlah nak dipastikan. Ala kullihalnya , Mengumpat bukan lah satu amalam yang baik bagi seorang muslim.

Perumpamaan yang dibuat didalam alquran khusus bagi orang yang mengumpat ialah "seseorang itu memakan daging saudaranya yang lain hidup-hidup". Ini sepertimana yang dinyatakan dalam alquran. Bahkan ada yang menganggap mengumpat sudah dijadikan rutindan budaya dalam kehidupan. Bukankah mengumpat itu salah satu daripada perkara yang membuang masa dan sia-sia 

Firman Allah SWT dalam Surah Al-Asr yang bermaksud Demi Masa, Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh, mereka yang berpesan-pesan kepada kebenaran dan kesabaran. Oleh yang demikian bak kata ulama " Jumpa ahli aqidah , jaga percakapan ... jumpa ahli feqah jaga perlakuan dan perbuatan .. jumpa ahli tasawuf jaga adab sopan dan perlakuan .

Tiada ulasan: