Oktober 30, 2008

DIY - 20 Barang Permainan Kanak-kanak Yang Tidak Perlu Anda Beli

Lilypie 1st Birthday Ticker

by Colleen Moulding

Bosan kerana terpaksa membayar harga yang tinggi bagi mendapatkan barang permainan plastik yang terkini? Balaslah soalan “Apa yang kami boleh lakukan sekarang Emak?” dengan membuat barang-barang permainan dari bahan-bahan yang sememangnya telah tersedia disekeliling rumah.

1. Kedai. Simpan kesemua kotak / bekas kosong dari perbelanjaan runcit anda selama seminggu atau lebih dan tidak lama kemudian anda akan mempunyai “sebuah kedai runcit” (olok-olok) yang boleh anda banggakan. Lekatkan semula penutup kotak-kotak bijiran, pembungkus jelly dsb. Kelihatan seperti tidak pernah dibuka. Pakaian, kasut, dan barang-barang mainan boleh dijadikan sebagai “stok”. Beg plastik dan wang betul mahupun wang mainan boleh ditambah untuk menjadikannya lebih menyeronokkan.

2. Bola-bola kertas. Apabila anak-anak mencadangkan untuk melontar “sesuatu” diantara satu sama lain! Bebola kertas adalah mudah diperonyokkan daripada helaian majalah yang dikoyak keluar bagi membuat “peluru”. Apabila tiba masa untuk mengemas, letakkan sebuah bakul sampah ditengah-tengah bilik dan lihat siapa yang mampu melontar masuk kedalamnya paling banyak. Majalah yang digulung boleh menjadi “kayu pemukul” yang baik juga.

3. Doktor/Jururawat. Segulung tisu tandas yang putih boleh membuatkan permainan ini lebih seronok apabila ayah, datuk dan nenek, anak patung di”mumia”kan dihadapan mata anda. Sudu ubat plastik dan katil-katil hospital yang dibuat dari kotak kadbod sebagai baran mainan merupakan prop tambahan bagi mempastikan permainan ini berlanjutan lebih lama lagi.

4. Tiub. Tiub kadbod dari gulungan foil atau tisu dapur boleh dijadikan sebagai teleskop segera bagi kegunaan kelasi atau lanun, atau sebagai terowong untuk dilalui oleh guli. Kanak-kanak kecil suka melihat benda-benda yang dihilangkan dan kemudiannya muncul semula dibawah. Walau bagaimanapun, jangan biarkan mereka bersendirian bersama-sama tiub kadbod tersebut kerana mereka mungkin akan memasukkannya kedalam mulut.

5. Kotak-kotak kadbod merupakan permainan percuma yang terbaik untuk anda. Masukkan hujung sebuah kotak kadbod kedalam sebuah kotak kadbod yang lebih besar sedikit untuk membuat terowong dan gua supaya kanak-kanak boleh merangkak melaluinya. Lukiskan bentuk tingkap dan pintu dengan menggunakan pen mata besar untuk membuat sebuah rumah, tambahkan bendera dan tingkap bulat kecil atau pinggan-pinggan kertas untuk sebuah bot dan stering untuk kereta.

6. Taman-taman mini. Bekas-bekas foil yang menempatkan pai atau makanan yang dibeli merupakan bekas-bekas yang cantik untuk mewujudkan taman-taman mini. Anak-anak boleh berseronok dengan berjalan-jalan disekitar taman permainan dan kebun untuk mencari ranting-ranting kayu untuk membuat pokok, lumut untuk membuat padang, batu yang disusun sebagai batu-batu ataupun air terjun. Lekatkan ranting-ranting dan batu-batu ditempat yang sepatutnya dengan menggunakan paku tekan biru kecil atau plastesin. Tambahkah orang atau binatang mainan dan mungkin sedikit air sekiranya bekas tersebut kedap air. Ia boleh menjadi suatu latihan yang kreatif dan menyeronokkan sekiranya anda mempunyai anak-anak yang terdiri dari kumpulan umur yang berbeza untuk dilayan. Untuk menambahkan variasi, anda boleh menggunakan pasir mainan (bukannya pasir sebenar – ia akan meninggalkan kesan kekuning-kuningan kelak) untuk membuat pemandangan sebuah pantai, mungkin boleh ditambah dengan kulit-kulit cengkerang, batu-batu dan laut yang dibuat dari kertas biru.

7. Boneka-boneka kertas. Tidak mengira apa-apa gambar – samada gambar burung yang berwarna-warni, muka pelawak, karektor binatang atau kartun, dipotong dengan cermat oleh orang dewasa dan dilekatkan keatas sekeping kad berjalur lebih kurang lima inci panjang dan satu setengah inci lebar akan menjadi boneka yang mudah dan ringkas. Ini boleh memberikan keseronokan dan sangat mudah untuk dibuat sehingga akhirnya anda mungkin telah berjaya membuatnya berdozen-dozen banyaknya. Gambar-gambar dari majalah boleh juga dilekatkan diatas kad yang berlipat untuk membuat latar belakang set teater dan kepak.

8. Pencetak ubi kentang. Selepas memotong ubi kentang kepada dua bahagian (separuh), lukislah suatu bentuk yang mudah. Mungkin bentuk tiga segi, bulatan mahupun bentuk bintang. Potong dan buangkan bahagian lain ubi kentang tersebut, meninggalkan satu bentuk yang boleh dicelup kedalam cat warna dan dicetak (dicop) keatas kertas.

9. Pemancang. Pemancang boleh digubah daripada botol plastik minuman ringan yang besar ataupun botol-botol air lemonade. Sedikit pasir atau air dibawahnya mampu menstabilkan kedudukannya. Suatu permainan yang bagus untuk belajar mengira.

10. Jerumun (‘Tempat persembunyian’). Membina jerumun sudah pastinya merupakan salah satu kenangan indah dialam kanak-kanak ketika kita teringat semula kepada keselesaan kain cadar diatas rak terbuka ditaman ataupun dibelakang kerusi-kerusi didalam rumah. Malah kanak-kanak sofistikated masa kini juga merasakan ia lebih menyeronokkan daripada terus membeli rumah mainan plastik dikedai. Saya rasa rahsianya ialah dengan hanya memberikan nasihat berkenaan struktur pembinaannya supaya ia dapat berdiri tegak, tetapi kemudiannya membiarkan anak-anak melakukan pembinaannya sendiri seberapa yang boleh. Kotak-kotak yang bersaiz sangat besar seperti kotak yang menempatkan mesin basuh dan peti sejuk boleh diperolehi dengan mendapatkannya daripada pembekal barang-barang elektrik dan ianya amat berguna sebagai “bilik” untuk jerumun kita. ‘Indoors’ merupakan salah satu jenis jerumun yang paling ringkas dimana ia boleh dibina dengan meletakkan kain cadar yang besar atau ‘duvet’ menutupi sebuah meja. Kusyen, lampu suluh, biskut dan buku-buku komik akan diperlukan semasa majlis meraikan ‘rumah’ tersebut.

11. Tali. Kanak-kanak mendapati beribu-ribu kegunaan tali, dari mengikat barang-barang mainan yang ‘jahat’ ke tali ampaian bagi menggantung pakaian anak patung. Ia boleh diikat ke kaki-kaki kerusi untuk melompat, dicelup kedalam cat dan diputar diatas kertas, dianyam, dipintal, dibuat menjadi payung terjun atau perhiasaan gantungan, digunakan sebagai alat pengukur atau untuk belajar bagaimana untuk mengikat tali kasut dan reben.

12. Kad yang dijahit. Lekatkan gambar diatas sekeping poskad atau lukiskan satu gambar itik, kereta atau bentuk beruang yang ringkas. Dengan menggunakan jarum besar, buatkan lubang-lubang kecil dari cucukkan jarum tersebut disekeliling rekabentuk anda dalam anggaran satu inci diantara satu lubang ke lubang yang lain. Gunakan tali benang yang berwarna cerah atau tali kasut yang panjang pada jarum tersebut dan jahitkan melalui lubang-lubang tersebut.

13. Jangkungan. Anda perlu melakukan sedikit kerja menggerudi untuknya. Ambil dua tin yang kuat, tin kopi atau tin cat yang telah dibersihkan adalah antara tin-tin yang sesuai, dan gerudi sebuah lubang bersaiz satu inci di bahagian atas penutup tin tersebut. Masukkan tali panjang melaluinya dan simpul dengan kemas. Periksa tali pemegangnya supaya ia berada dalam kepanjangan yang selesa bagi anak anda sebelum menyimpul hujung tali yang satu lagi. Ia merupakan suatu permainan yang popular, tetapi jangan tinggalkan anak-anak kecil bersendirian dengannya terutama sekali sekiranya berdekatan dengan tangga.

14. Café. Set minum petang kanak-kanak adalah diperlukan didalam permainan ini, tetapi set berpiknik atau barangan memasak microwave juga sudah memadai. Berikan kepada pelayan sebuah buku catatan kecil dan pensil untuk mengambil pesanan dan buatkan sebuah topi tinggi berwarna putih dari kertas yang dibuat silinder untuk tukang masak bagi mewujudkan suasana yang lebih realistik. Dudukkan anak patung dan patung beruang disekeliling termasuklah pakcik-pakcik dan makcik-makcik yang sudi menjadi pelanggan.

15. ’Playdough’ (doh mainan). Campurkan dua cawan tepung, secawan garam, secawan air, sesudu makan minyak masak dan beberapa titisan pewarna makanan bagi menghasilkan doh yang ringkas dan boleh disimpan selama tiga minggu sekiranya anda membalutnya dengan polistirena dan disimpan didalam peti ais. Apa yang anda hanya perlu lakukan ialah menguli campuran tadi sehingga sebati. Bahagi-bahagikan doh tersebut sebelum anda menambah pewarna untuk mendapatkan lebih dari satu warna doh.

16. Permainan ‘berhalangan’. Permainan ‘berhalangan’ boleh menukar hari hujan kepada hari yang menyeronokkan. Gunakan apa sahaja yang ada. Bangku untuk berjalan diatas kayu, kusyen sebagai batu loncatan melalui laut yang penuh dengan ikan jerung ganas, melalui terowong kotak kadbod, menaiki gunung kerusi atau melalui gua ‘duvet’. Semakin tinggi imaginasi anda, anak-anak anda akan semakin menyukainya.

17. Bot ringkas. Kitar semula bekas margerin anda yang telah kosong. Gunakannya sebagai bot untuk tub mandi atau kolam. Ia adalah sangat mudah hinggakan kanak-kanak kecil juga boleh membuatnya. Gunting keluar bentuk tiga segi layer daripada kertas putih atau berwarna. Buatkan lubang kecil pada bahagian atas dan bawah layar tersebut supaya anda boleh meletakkan sebatang kayu melaluinya sebagai tiang layar. Biarkan anak-anak anda.

18. Mantel. Jururawat, raja, permaisuri, Batman, Superman – semuanya memerlukan mantel atau sehelai kain yang tergantung dibelakang. Nasib baik ia mudah dibuat dengan mengikat sehelai riben pada sehelai kain yang sederhana panjangnya mengikut warna kegemaran anak anda berdasarkan karektor kegemarannya. Tetapi sentiasa perhatikan mereka kerana apa-apa sahaja yang terikat di leher biasanya adalah membahayakan.

19. Seni ‘daun’. Kumpul beberapa helai daun dan lukis disekelilingnya. Ia amat menyeronokkan bagi kanak-kanak kecil dan merupakan permainan pengenalan pokok bagi kanak-kanak yang lebih tua. Warnakan dengan terperinci menggunakan krayon atau perwarna. Daun-daun tersebut kemudiannya bolehlah dilekatkan keatas kertas stail kolaj ataupun mencelupkannya kedalam pewarna dan kemudian menekannya kemas-kemas keatas sekeping kertas bagi mendapatkan ‘cetakan’ daun yang menarik.

20. Membuat ‘puzzle’ (susun gambar). Lekatkan gambar kegemaran anda diatas sekeping kad dan biarkan ianya kering dengan meletakkan sebuah buku tebal diatasnya. Gunting kepada beberapa bahagian, bergantung kepada umur anak anda, untuk menghasilkan suatu permainan ‘puzzle’ yang segera dan peribadi.

Sumber: www.ezinearticles.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan