Thursday 22 May 2014

Pendakwah Melenia " 108 "



Tatkala Hujan Mula Membasahi Bumi.. TerpancarNya Matahari Untuk Menerangi Sinar Rembulan Yang Cantik.. Alhamdulillah.. Allah masih memberi ruang untuk ku melihat keindahan dan kebesaran untuk kali ini.. Minggu nie,, aq dalam study week.. kira dalam minggu sebelum untuk menghadapi peperiksaan kali ke 2 bagi semester 2..
sememangnya memang mencabar.. Allahuakbar..


Untuk melalui detik hari ke hari sebelum untuk menempuh peperangan di medan peperiksaan.. ada 1 hari ini.. x silap 22.5.2014.. Allah memberi kesempatan kepadaku untuk menyertai uji bakat pendakwah melenia.. sebenarnya.. x rancang pun nak masuk uji bakat nie.. selepas jumpa sahabat yang dari tembila masuk.tentgok dia relex jew.. alhamdulillah.. ada juga sahabat yang sertai.. syukur alhamdulillah.

Pada hari kejadian. Niat di hati nak teng0k carry mark bagi ke semua subjek dengan husna.. tapi husna pulak ada kerja.. s0 minx kak natra..kebetulan ketika tengah telep0n kak natra kata.. " akak pun memang nak teng0k dik, j0m la gie sekali." aq pun bergegas siap2.. sebab malas nak lama2 kat area2 bilik kuliah mahupun fakulti.. bukan apa.. sebab aq nie kalau da jumpa 0rang berb0rak la.. macam da lama x jumpa .. ala2 macam uh la.. heee


Usai Melihat Carry Mark.. F0ll0w kak natra.. ke libary.. Akak tanya.."adik nak j0in ke uji bakatnya"..aq hanya mampu tersenyum je.. mana x nya.. takut k0t nak sertaiii.. aq bukan manyak ilmu mana pun kalau nak di bandingkan dengan 0rang lain.. kalau setakat aq leyy berhadapan dengan 0rang ramaii di depan.. yea uh b0lehyh la.. nie nak menyampaikan sesuatu.. emmang kena study m0lek2.. Last2 da sampaii libabry.. 0rang kata macam kena sampuk la.ikut jalan nak ke uji bakat.. dengan macam yakin x yakin.. aq pun isi je b0rang.. alhamdulillah selesai isi b0rang..aq dapat n0 " 108 "..







alhamdulillah..usai sahaja uji bakat.. rasakan yang tidak dapat di lupakan.. kerana apa.. first time sumur hidup aq cuba dalam bidang ini.. walaupun ia bidang dakwah.. aq merasaka cukup tercabar.. Ya Allah.. Sememangnya sweet mem0ry.. Dapat Pengalaman.. semua ada.. 

aPAPUN terima ksih kakak.. kerana sudi teman adiknya ini.. :)



Antara Peserta Unisza Yang Mengikuti Uji Bakat Pendakwah Melenia.. Yang Bukan Calang-calang 0rang.. :)


2 Juri Yang Luar Biasa..!! Alhamdulillah di beri kesempatan untuk bertemu dengan mereka walaupun sebentar.


#Walaupun... Bukan Rezeki AkU dI sini.. Tidak Bermakna Aku Tidak Dapat Teruskan PerjuanGan Aku di Masa Akan datang..
# Impian.. Ingin Membuka Rumah Anak-anak Yatim.. InsyaAllah.. ^_^

Monday 19 May 2014

Adakah Ini Petunjuk ??

 

bismillahirrahmanirrahim.. di mulakan dengan bismillah di sudahi dengan alhamdulillah..
hari ini bertarikhkan 17.4.2014 bersamaan hari khamis 17 Jamadil Akhir 1435 Hijrah.. Hari Khamis Malam Jumaat.. Di mana hari ini adalah aku perlu menghadiri pertemuan dengan ahli2 skreteriat mpp yang lain.. Namun apakan daya, aku tidak berkesempatan untuk j0in mereka semua.. Ada urusan yang perlu di selesaikan.. walau bagaimanapun..

Tujuan aq menulis kali ini, adalah untuk berkongsi 1 cerita di mana... selama ini tidak pernah aq alami.. jujur kata ini semua suatu perkara yang mencabar aq tatkala aq jihad menuntut ilmu.. tambahan lagi,, aq berjauhan dengan family.. di mana tempat mengadu aq selain Allah swt.. aq di di hantar keseorang sahaja di sini.. aq tiada sedara mara di sini.. Tetapi.. Alhamdulillah.. Aq masih ada junior2 aq ketika sekolah samjeram dulu.. sahabat2 seperjuangan aq tatkla aq spm .. alhamdulillah.. sememangnya.. perancangan Allah itu sememangnya indah...

Walau bagaimanapun,, aq di pertemukan dengan family adik kepada kawan kakak aq.. yang mana aq hanya mengenali abangnya sahaja.. bukan adiknya mahupun kakaknya.. apatah lagi family.. Pertama kali aq menjejaki di universiti ini,, kakak aq minx family aq bertemu dengan familynya.. walaupun aq punya lah bantah..Namun,, nak xnak kena jugak dengar cakap kakak aq nie..  Pertama dan buat kali terakhir aq bertemu dengan orang yang sebaya aq.,. adik kepada kawan kakak aq yang mana family nya memang rapat dengan kakak aq.. dan anggap kakak aq macam anak sendiri da.. 


Setelah perjumpaan aq dengan family nya berakhir.. kehidupan di jalankan dengan baik.. Walau bagaimanapun.. sejak kebelakangan nie.. Hatiku berkecamuk.. merasakan sesuatu yang tidak dapat dibendung apa yang dirasai.. aq tahu ini semua Allah yang berikan.. Bergantung kepada diri aq sendiri untuk mengawalnya.. sememangnya memang mencabar ujian kali ini yang mana ia berkaitan dengan perasaan .. hati.. 

Hati 0h Hati.. Kenapakah Engkau berperasaan seperti ini.. Yang Mana aq tidak pernah alami apatah lagi lalui.. Sesungguhnya.. ia merupakan 1 perkara baru yang harus aq tempuhi ... Nak xnak harus aq laluinya.. Ia amat sukar untuk aq jalani dalam keadaan aq berjihad di jalan Allah dalam menuntut ilmumu.. Semua ini Allah swt yang turunkan untuk hambanya..Allah tidak akan menyukarkan hambanya.. di mana ia akan menurunkan ujian kepada hambanya yang mana Allah tahu hambanya itu mampu menghadapinya ..

Family aq pun aq.. d0k menyakat aq s0km0.. anaknya d0k pening da.. setiap kali telep0n.. mesti d0k sebut2.. x balik sekali ke.. x msgnya kew.. macam2 la.. ayah 0h ayah.. kenapakah ayah kata macam uh. nenek pun sama.. dengan adik b0ngsu.. bila aq balik cuti sem ke atau cuti mid sem.. mesti tanya balik sekali ea.. Apa yang mampu aq lalukan ialah terus senyum dan senyum.. dalam senyumankyu terselit seungkap d0a.. 

" Jika Ini Semua Adalah  PetunjukMu..,, Satukan Lah HatiKu Dengan HatiNya.."
Sememangnya.. Semua ini dengan KehendakMu.. 



" Pencetus Ummah AH "

aq di pertemukan dengan dikau di Unisza. Yang mana sebelum ini aq tidak pernah mengenali dikau.. Allah menurunkan dikau untuk aq bertemu dengan dikau.. Yang Mana pada perjumpaan kali pertama aq dengan dikau sekali dengan family dikau.. Aq x tahu nak tafsir dikau se0rang yang macam mana.. Sebab Penting bagi aq untuk mengenali 0rang itu terlebih dahulu,, baru lah menilanya.. " First Impressi0n" adalah salah bagi kita untuk berdekatan atau mengenali 0rang itu dengan lebih lama.. Harus kenall.. & Rapat  dengannya Jika ingin Tahu "SIAPAKAH DIA "Yang sebenarnya..  
Tatkala aq bercerita dengan H0USEMMATE aq iaitu " Nadhirah " se0rang yang periang.. Mengatakan dia kenal akan dikau.. dia menceritkan tentang dikau di Matrik.. Aq hanya mampu mengiakan.. Ketika dikau di minggu mesra siswa.. Apa yang  nadhirah cakap itu ada betulnya.. Tetapi aq tidak kenal dikau sangat.. Perlu tahu sendiri.. Dan tiba masanya untuk dikau berpindah ke Tembila.. Alhamdulillah.. Ia sememangnya baik.. Walaupun family dikau kata , "Kalau nak balik nanti, balik sekali jew xpe.. ".. Sememangnya Ketika cuti Mid sem Semester 1 sahaja.. Untuk Pertama & Kali Terakhir Untuk Aq balik sekali dengannya.. "
Setelah beberapa bulan, dikau di sana.. ada 1 harii aq 0n9.. dan aq terkejut dengan apa yang aq lihat... sememangnya dikau telah berubah.. Alhamdulillah.. Bersyukur dengan perubahan yang berlaku kepada dikau.. Sem0ga perubahan ini akan terus berkekalan sehingga akhir Hayat.. " Kita Merancang... Allah Yang Menentukan SegalanYa.."
 
 " Seandainya,, Jika Allah Takdirkan Aq UntukNya.. Dan Dia Untukku.. Satukah Lah Hatiku Dengan Hatinya.. "


Untuk " Future Husband "

- Terimalah aq seadanya.
- H0rmatilah Kedua ibu bapamu serta kedua ibu bapaku
- Bimbinglah dan bawalah aq sekali ke jalan yang diredhai
- Kasihilah dan Sayangilah aq seadanya.
- Jadilah " Kekuatan aq tatkala aq lemah dilanda ombak ganas yang melanda dalam hidup ini"
- Rawatilah aq ketika aq sakit..
- Jagailah aq sehingga Allah menarik semula aq untuk bertemu dengannya..
- Sama-sama kita untuk Terus berjihad di dunia ini.. untuk menol0ng insan2 yang berada dalam kesusahan di luar sana.
-  Pimpinlah tanganku bersamamu ketika mana engkau susah aq ada.. dan ketika mana engkau senang aq ada,, ketika mana engkau sedih duka aq ada.. dan ketika mana engkau sakit aq pun ada di sampingmu..

# N0 M0re Beautiful F0r Me.. Its Must Bec0me Fr0m Allah SWT.. The Special Gift F0r Me.. 

# ThankY0u Allah.. :)
-   

Minggu Study Week



Macam x percaya je nak habis da semester 2..  Sekarang nie minggu study week.. Bermula dengan 18.5.2014 - 23.5.2014... Final exam sem 2 pun tinggal agy seminggu.. Semester nie aq exam seminggu jew.. wahh..!! Memang benar2 mencabar aq betul sem nie.. Bukan hanya setakat mencabar ketika study week.. sebelum2 nie.. banyak liku2 yang harus kulalui tanpa mengenal erti sesalan.. kerana aq tahu ini semua kehendak Allah swt.. Semester lepas yakni semester 1 exam 3 weeks ada banyak gap.. tapi sem nie.. xtahu nak kata apa la.. tambah agy study week sem nie.. aq x macam dulu.. dengan ALlah turunkan aq Ujian Kesakitan demam.. Study  week aq bertemankan Ubat Demam + Ubat Batuk + Ubat Selesema + Ubat antibi0tik = inilah Peneman ku ketika ku melalui study  week semester ini.

Walau bagaimanapun.. Aq habis exam awaii.. Tapii aq dengan semangatnya x beli tiket agy.. xbeli k0tak untuk simpan barang2 yang aq nak bawa balik dan tinggalkan.. cuti semester kali nie aq cuti 3 bulan.. aq fikir nak cari kerja jugak.. sekurang-kurangnya dapat menampung aq untuk aq amik lesen. dan juga tampung sebelum aq nak masuk semster 3 nie.. Tambah agy., semester 3 nie aq duduk luar.. xtahu keadaan aq macam mana.. namun, aq nak x nak kena tempuh juga ujian yang bakal aq lalui tanpa aq duga.. orang lain semua ingat aq akan dapat asrama. punya lah bagi harapan yang tinggi pada ku.. semata-mata kata aq nie aktif kat u nie.. pergi je event apa2 mesti aq ada..

aq bukan xnak duduk asrama.. nak sangat2.. tambah pula,, aq banyak k0mitmen dalam u nie.. dengan prs.. mpp.. di sebabkan urusan yang betul2 aq kena lakukan sebelum study week nie.. menyebabkan aq x isi pun merit.. merit uh menandakan yang kita akan dapat asrama ke x.. ada seni0r aq kata " abang azr0i kata,, abang isi merit pun mar x dapat jugak asrama.. " yang aq nie.. nak kata caya x caya.. ntahlah.. semuanya rezeki di tangan Allah.. seandainya Allah mengizinkan aq duduk dalam.. insyaAllah .. alhamdulillah.. sujud syukur.. sekurang2 nya.. aq xfikir kenderaan untuk aq hadiri sesuatu itu.. nak kata jauh gie kuliah daripada bl0k.. itu semua jihad kita dalam menuntut ilmu.. bergantung pada diri sendiri nak ke xnak.. Ya Allah.. Harap2 dapat lah aq duduk asrama walaupun aq x isi merit.. sememangnya.. Allah betul2 menguji aq tatkala akhir2 nie.. sebelum aq nak exam..

Ketua ? Pemimpin ? Pilih Yang Terbaik.? dan Layak Untuk Mentadbir Semester akan datang ? Dan x menyusahkan 0rang lain.. ? " aq pelik dengan kata2 syuk.. aq menyusahkan dia ke.. ntah la.. aq msg xda respon.. bila di tanya x nak jawab.. xfaham aq.. tapi uh la.. perkara ini semakin hari semakin menghantui fikiranKu..  Macam2 ragam syuk nie.. yang sukar untuk aq tafsirkan..  dengan sahabt2 lain.. Hanya Allah sahaja yang tahu apa yang terbenak di fikiran mereka semua..

Aku Hanya Insan Biasa Yang Tidak Dapat Memenuhi Semua Harapan Manusia Di Muka Bumi Ini.

#StudyWeekMencabarKaliIni..
#HidupYangPenuhDengan1001Pertanyaan

$ Feeling Sad :/