Perhatian

Kepada Sesiapa Yang Berkenaan.Sebelum mengambil, mencetak, memfotokopi, memplagiat atau apa sahaja yang sewaktu dengannya diminta anda tinggalkan pesanan, komen atau meminta kebenaran pada setiap bahan yang dimasukkan oleh Admin. Kerjasama anda amat-amat dihargai dan didahului dengan ucapan Terima Kasih

Kedudukan Liga

Monday, July 6, 2009

Salam Dari SMU ( A) DARUS SALAM

Assalamualaikum, terlebih dahulu ribuan ampun dan maaf ku pohonkan kepada semua pembaca dan peminat setia tulisanku, diatas kekangan tugas yang makin bertambah menyukarkan ku untuk mencoret sekelumit lembaran di Pahlawan Merah ini. Terima kasih atas sokongan dari rakan semua yang tidak jemu-jemu untuk menziarah blog ini, walaupun tidak ada isu atau cerita baru yang ku samapaikan.


Tanpa ku sedari sudah hampir sebulan aku memikul amanah dan tugas sebagai seorang pendidik. Walaupun jawatanku ini hanyalah kontrak, namun akun tetap gembira dengan tugasan yang diberikan pada ku ini. Beretugas di SMU (A) Darus Salam, Kampung Sg. Peria Kuala Krai ternyata menghadirkan 1001 makna buat hidupku. Pertama sekali sewaktu aku menerima surat petempatanku aku terkejut dan agak bimbang sebab sekolah tersebut jauh dari rumahku. Pelbagai-bagai persoalan yang timpun dibenak fikiranku menyebabkan aku tidak lena tidur dibuatnya.


Benarlah kata orang tua “ Tak Kenal Maka tak Cinta”. Pertama kali aku menjejakkan kaki ke sekolah tersebut aku sudah menjangkakan betapa besar dan berat tanggungjawab yang akan ku galas, ternyata tekaanku tepat apabila aku diarahkan untuk menjadi guru disiplin. Terkedu aku menerima jawatan tersebut. Alhamdulillah aku dapat laksanakan tugas tersebut dengan jayanya, berkat kepercayaan dan tunjuk ajar yang diberikan ditambah dengan pengalamanku sewaktu menjadi pengawas sewaktu di zaman persekolahan.


“ Tak Kenal Maka tak Cinta”. Tepat untuk aku gunakan, kini aku sudah mulai jatuh cinta dengan tempat aku menaburkan bakti. Sayangku semakin hari semakin menebal, ditambah pula dengan kerenah anak-anak muridku yang nakal dengan kerenah malasnya. Kerenah anak didikku tidak melemahkan harapakanku untuk membetuk mereka supaya menjadi “ Insan Yang Kamil”. Alhamdulillah aku sudah pun Berjaya menemuai punca kemalasan anak didiku, sebanarnya mereka inginkan perhatian dari guru. Dan kini aku datang untuk memberikan perhatian sepenuh kepada mereka.


Jika dulu semasa zaman persekolahanku aku fikir kerja guru nih mudah, tapi bila aku dah jadi guru, barulah aku tahu betapa besarnya pengorbanan dan tanggungjawab sebagi seorang guru. Pengorbanan yang tidak menuntut sebarang balasan dari anak-anak didiknya, tetapi hanya mengharapkan anak-anak didiknya menjadi insan yang berguna.


Ya Allah, besarnya pengorbanan seorang guru. Jasamu tidak mungkin dapatku balas. Terima kasih cikgu….benarlah kata guruku dulu “ Kalau nak kaya jangan jadi guru, kerana guru hanya kaya dengan pengalaman”

No comments: