Wednesday, May 14, 2008

:: Hutan Royal Belum


Rahsia Belum

Oleh Wan Noriza Meor Idris dan DJ Dolasoh rencana@nstp.com.my


MELIHAT kehidupan masyarakat Orang Asli dengan mata sendiri membuatkan hati kagum dengan ketabahan mereka menempuh cabaran hidup di Hutan Royal Belum yang menyimpan seribu satu rahsia.

MELIHAT kehidupan masyarakat Orang Asli dengan mata sendiri membuatkan hati kagum dengan ketabahan mereka menempuh cabaran hidup di Hutan Royal Belum yang menyimpan seribu satu rahsia.Penulis diberitahu Orang Asli di sini adalah dari suku kaum Semai dan Jahai yang memburu harimau belang untuk makan malam satu ketika dahulu.

Cerita ini membuatkan penulis ghairah untuk mengenali suku kaum yang dianggap berani ini. Pulau Banding di utara Perak bersama 20 pulau kecil di Tasik Banding menjadi pintu masuk ke Hutan Royal Belum, satu daripada hutan simpan yang masih kekal terpelihara, tetapi berusia lebih 130 tahun. Penulis yang gemar alam semula jadi tidak melepaskan peluang apabila dijemput Yayasan Emkay untuk menikmati keindahan anugerah Ilahi itu selama tiga hari dua malam. Di Hutan Royal Belum, mata penulis terpaku dengan keindahan alam semula jadi, suasana hutan hijaunya yang mendamaikan dan bunyi unggas rimba yang menghibur kan. Selesai makan malam, kami mendengar taklimat Ketua Promosi dan Publisiti Pulau Banding, Roslan Ali dan Pengurus Besar Resort Hutan Royal Belum, Rostam Mu hammad sebelum beradu di katil empuk di bilik masing-masing yang berdindingkan kayu hutan.
Esoknya, seawal jam 7.30 pagi, kami menaiki bot ke Sira Tersau, lokasi yang dikenali sebagai sungai air panas. Sepanjang perjalanan menaiki bot, saya mengintai kebiruan air tasik yang indah, umum diketahui dihuni ikan toman, kelah, kaloi dan molek. Sesekali mata menjeling Hutan Royal Belum yang masih dara, cantik dan memukau.Jurupandu kami, Mohd Afzaimi Mohd Shah atau Mie memberitahu kadangkala pelancong boleh melihat pelanduk, kijang, harimau belang, gajah atau badak Sumatera di tebing tasik menghirup air. Selepas setengah jam perjalanan, kami singgah di Pulau Batu Putih, pusat sarang lebah dan sarang helang. Kira-kira 15 minit kemudian kami meneruskan perjalanan ke Sira Gajah, kawasan pasir berbukit yang ditarah hidupan liar terutama gajah untuk mendapatkan bekalan garam galian dan mineral semula jadi. Baru membuka langkah, kami dikejutkan dengan kesan cakaran harimau di sebuah pokok dan kesan tapak kaki beruang. Mie yang bekerja sebagai jurupandu pelancong di Hutan Royal Belum lebih dua tahun dan anak jati Gerik men tenteramkan kami dengan mengatakan kesan itu berusia hampir setahun. Sira berlopak, kering atau berair di situ turut ‘ditandakan’ gumpalan sisa najis gajah yang dikatakan singgah di situ beberapa bulan lalu. Garam galian berkenaan yang menghasilkan sumber mi neral semula jadi penting bagi hidupan liar sebagai sumber tenaga alternatif. Gajah umpamanya, memakan pasir sira, menjilat dan meminum air daripada celahan pepasir yang dikorek haiwan berkenaan sebagai suatu sumber keperluan tenaga.
Puas menjejaki lokasi Sira Gajah, perjalanan diteruskan ke Sira Tersau dengan menaiki bot.Sepanjang perjalanan kami dijamu dengan beberapa pulau kecil yang dihuni dua rumah Orang Asli dipercayai kaum Jahai, yang menetap secara nomad iaitu berpindah-randah.Kami turut melalui permukaan kawasan Kampung Belum lama yang ditenggelami air dan melihat Empangan Chen deroh.Asalnya, sebahagian Lembah Belum ditenggelami air ekoran pembinaan Empangan Temenggor pada 1974. Nama hutan itu diambil daripada nama asal perkampungan Melayu iaitu Kampung Belum Lama meliputi enam per kampungan kecil yang wujud sejak 1952.Kampung Belum itu sendiri pula dikatakan mendapat nama sempena bunyi ‘belum...belum...’ daripada sejenis belalang hijau besar yang banyak menghabiskan masa di pucuk pokok rotan. Lembah Belum juga pernah disenarai sebagai kawasan hitam pada 1948 kerana aktiviti pengganas komunis. Hutan hujan tropika yang tertua dan hutan dara yang terbesar di Semenanjung Malaysia itu diisytihar Royal Belum oleh Sultan Perak, Sultan Azlan Shah di Kuala Sungai Kejar, Banding pada Julai 2003. Sampai di Sira Tersau, kedatangan kami disambut seekor pelanduk yang kemudian melompat melarikan diri gara-gara terkejut dengan deruan enjin bot.
Puas dengan bahang kehangatan Sira Tersau kami me neruskan perjalanan ke perkampungan Orang Asli Kampung Chueh. Saat-saat manis bila berkesempatan menikmati makan tengah hari di tepi air terjun Sungai Nam. Kemudian, kami mendaki puncak bukit Sungai Nam untuk melihat keindahan air terjunnya. Di Kampung Chueh, penulis mengambil kesempatan men cuba sumpit buatan tangan Pak Ahim, 56, yang katanya menjadikan koleksi sumpitnya untuk didagangkan di bandar Gerik selain tongkat ali dan gaharu.Menurutnya, dengan satu sumpitan, seekor gajah dewasa dapat ‘ditumbangkan’ apatah lagi Pak Belang. Penulis melihat masyarakat Orang Asli menggunakan ung gun api dalam rumah untuk memasak dan menghangatkan suasana malam. Ekspedisi diteruskan ke Pulau Besar iaitu lokasi bunga Rafflesia Azlanii yang dikatakan unik. Namun, kami kurang bernasib baik kerana gagal melihat Rafflesia berkembang. Ekspedisi hari terakhir, kami dibawa ke perkampungan Orang Asli Sungai Tiang dan ditemani Pengerusi Eksekutif Yayasan Emkay, Tan Sri Mustapha Kamal. Di Sungai Tiang, kami dikejutkan 415 penduduknya yang mesra serta didedahkan dengan dunia pendidikan oleh pihak Emkay. Kanak-kanak Orang Asli asyik bermain di taska pertama dibina syarikat Emkay. Sebelum berangkat pulang, kami beramah mesra dengan masyarakt Orang Asli yang nyata menerima kehadiran kami dengan baik. Pengalaman bersama mereka meninggalkan seribu ke nangan yang sukar dilupakan apatah lagi saya tidak pernah berada di perkampungan mereka sebelum ini. Orang Asli dan Hutan Royal Belum adalah sinonim kerana kedua-duanya saling memerlukan antara satu sama lain. Dan, inilah uniknya rimba yang menjadi khazanah negara.

>Bagaimana Ke Sana

Untuk ke Hutan Royal Belum, anda perlu ke Hulu Perak sama ada melalui jalan raya (bas di Hentian Duta sekiranya daripada Kuala Lumpur dan teksi), kereta api atau udara.Jika melalui jalan raya, anda perlu menyusur Lebuhraya Selatan-Utara jika dari Kuala Lumpur dan selatan serta melalui Jalan Raya Timur-Barat jika dari Kelantan atau pekan Baling, Kedah dan Pengkalan Hulu jika dari utara. Pengunjung mempunyai pilihan sama ada untuk memilih mendirikan khemah ketika bermalam di tepi tasik atau menginap di Resort Hutan Diraja Belum. Sebarang maklumat diminta melayari laman web www.belumresort.com