Rabu, 29 Oktober 2014

Hari Ku Yang Penuh Dengan Warna-warna Kehidupan



Assalamualaikum buat semua sahabat-sahabat yang dikasihi dan dirahmati ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala.

Bismillahirrahmanirrahim. Segala Puji Bagi ALLAH, TUHAN sekelian Alam yang menghidupkan kita, dengan kurniaan-NYA dan nikmat-NYA mengizinkan nadi kita untuk berdenyut, jantung kita untuk berdengup, kaki kita untuk berjalan, mata kita untuk melihat, telinga kita untuk  mendengar dan segala-segalanya penuh dengan keistimewaan. 


Selawat dan salam ke atas junjungan besar kita, Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam ( صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد ). Pengorbanan dan kasihnya pada kita tak akan lekang sepanjang zaman. 

Hari ini masuk pejabat jam 1.30 tengahari. Tidak berapa sedap badan. Rasanya bakal menghidapi selsema dalam masa terdekat ini. Mengapa saya beranggapan sedemikian? Biasanya saya ini kalau nak selsema akan pasti hidung i terasa pedih dan tidak selesa. Pasti berjangkit dengan Zul (roomate) sebab 2-3 hari lepas, dia batuk dan selsema. 

Kisah Suka Hari Ini



Masuk sahaja pejabat, ada seorang kakak cantik di Sales and Marketing Department berikan Red Velvet Cupcake. Comel. Pastinya sedap. 


Comelkan? Pada mulanya memang rasa tidak sampai hati nak makan cupcake ini. Tapi - dugaan iman - akhirnya habis semua ditelan. Terima kasih Kak Dora a.k.a Kak Lola a.k.a Kak Adoi. Air tangan Kak Dora sememangnya yang terbaik bak kata Dato' Aliff Syukri - "terlajak laris". 

Kak Dora yang comel , fashionista dan fasih berbahasa Urdu, Tamil, Myanmar dan Pakistan

Itu tak penting! Yang penting bagi mereka yang berminat, sila hubungi Dora Cupcake Gojes di talian 012-344 XXXX (tekan-tekan handphone melekat) untuk tempahan.

Mengapa Perlu Menipu?

Perbualan diantara Fatin dan Kak Ila yang mencuri perhatian saya
 
Selepas tamat lunch hour, terdengar perbualan Fatin dan Kak Ila. Nampak serius sahaja perbualan mereka. Oleh kerana perasaan ingin tahu amat meninggi, saya cuba bertanya kepada Fatin. Rupa-rupanya berkaitan dengan kes seorang pelajar yang dikatakan mendapat tawaran Diploma Separa Perubatan Kementerian Kesihatan Malaysia (permohonan melalui SPA) namun dihantar untuk membuat kursus tersebut di Mahsa University.

Pada mulanya saya merasakan isu ini seperti sengaja diperbesarkan kerana sebelum ini sememangnya pihak KKM pernah menghantar pelajar-pelajar mereka untuk belajar dimana-mana IPTS

Contoh terdekat adalah Vision College. Batch pertama Diploma Kejururawatan adalah merupakan pelajar-pelajar tajaan KKM. Disamping itu, sepupu saya juga dihantar belajar Diploma Kejururawatan di UCSI University walaupun dia merupakan pelajar tajaan KKM.

Kemudian apabila ditunjukkan surat tawaran tersebut, membuatkan saya menjadi semakin ingin tahu. Terdapat banyak keliruan pada surat tersebut seperti yang ditunjukkan oleh pelajar. 

Surat yang didakwa dari Kementerian Kesihatan Malaysia

Apa yang mengelirukan dan boleh dipersoalkan tentang surat yang didakwa diserahkan kepada pihak sekolah pelajar tersebut yang berasal dari Temerloh, Pahang:

1. Surat ini tiada kepala surat (letter head) Kementerian Kesihatan Malaysia.
2. Mengapa perlu dikenakan bayaran ketika pendaftaran?
3. Dimaklumkan oleh pelajar, dia dikehendaki untuk membayar uniform, membayar elaun sara hidup kerana duit tersebut floating, membayar untuk pengiktirafan dan akreditasi. 
4. Duit perlu dibayar kepada pihak sekolah dan baki dibayar ketika pendaftaran. 
5. Keputusan SPM pelajar tersebut hanya 3 Kredit. Bagaimana boleh melepasi syarat ditetapkan SPA untuk program Separa Perubatan?

Oleh kerana tidak berpuas hati, saya menghubungi terus Bahagian Latihan Kementerian Kesihatan Malaysia dan bercakap dengan Cik Rukiah Baba berkaitan isu ini. Pelbagai soalan saya kemukakan kepada Cik Rukiah, dan ini apa yang telah beliau maklumkan kepada saya:

1. Pihak KKM tidak pernah menghantar mana-mana pelajar mereka dari KSKB Sungai Buloh untuk belajar di Mahsa University.
2. Sekiranya ada sekalipun, tiada charge dikenakan kepada mana-mana pelajar KKM kerana mereka terikat dengan kontrak perjanjian KKM iaitu kesemua tanggungan adalah percuma ketika latihan.
3. Beliau meminta saya faks atau emailkan semua surat-surat tawaran pelajar tersebut kepada beliau untuk siasatan dan tindakan.
4. Beliau turut meminta saya melaporkan dan membuat aduan kepada Kementerian Pendidikan Malaysia.

Seperti yang diminta saya telah emaikan kesemua surat tawaran pelajar berkenaan kepada beliau. Namun saya tidak membuat sebarang aduan kepada pihak KPM, sebaliknya saya menghubungi terus pihak Mahsa University untuk kepastian.

Bagaikan dapat dijangka dari awal lagi, tindakan pihak pengurusan Mahsa University sememangnya tidak profesional. Panggilan telefon saya di'passed'kan dari satu jabatan ke satu jabatan lain. Namun persoalan saya tidak langsung dijawab. Mereka bagaikan cuba mencari alasan untuk melepaskan diri. Bak kata pepatah 'sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga'. 

Apa yang membuatkan saya berasa annoyed dengan pihak Mahsa University adalah mereka janji akan meminta pengawai bertanggungjawab untuk menghubungi saya bagi memberikan penjelasan, namun sehingga jam 12.00 tengah malam ini, satu panggilan pun saya tidak terima daripada pihak mereka.  

Apa yang mereka cuba sembunyikan? Adakah kerana inginkan pelajar bagi kemasukan Oktober 2014, mereka sanggup menipu dengan menggunakan nama Kementerian Kesihatan Malaysia dan Kolej Sains Kesihatan Bersekutu Sungai Buloh? Pelbagai soalan timbul dalam hati saya berkaitan isu ini.

Mungkin ramai yang bertanya mengapa saya 'busy body' dengan isu ini? 

Ini jawapan saya - sebagai seorang education counselor yang terlibat 100% dalam pengambilan pelajar di Vision College, tugas saya ini bukan semata-mata hanya untuk memastikan bahawa setiap kali pengambilan akan ada pelajar yang datang mendaftar untuk menyambung pengajian mereka. Tetapi saya turut bertanggungjawab di atas masa depan pelajar tersebut. Haruskah kita menggadaikan masa depan mereka semata-mata untuk memuaskan tembolok sendiri? 

Untuk makluman pelajar tersebut datangnya dari keluarga yang kurang berkemampuan, ibunya menderita penyakit jantung dan dia telah kematian ayahnya. Tergamak kah kita untuk menipu duit seorang anak yatim?

ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala berfirman di dalam Al-Quran, Surah An-Nisaa' ayat 10:


Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu hanyalah menelan api kedalam perut mereka dan mereka pula akan masuk ke dalam api neraka yang menyala-nyala.
(Surah An-Nisaa': 10)

Perbuatan mempergunakan anak-anak yatim untuk kepentingan diri sendiri adalah satu perbuatan yang amat keji dan tercela. Islam sentiasa menyuruh umat-umatnya supaya mengasihi dan bersikap baik terhadap anak-anak yatim seperti melayan anak sendiri, bukan menganiaya serta mempergunakan mereka. Sedangkan setiap kebaikan akan dibalas dengan kebaikan, tentu sahaja setiap keburukan juga akan dibalas dengan keburukan. Doa anak-anak yatim adalah antara doa-doa yang mudah dimakbulkan.

Oleh itu, hendaklah orang yang berakal itu takut kepada TUHANnya dalam memelihara anak yatim dan hartanya. Dalam tafsir al-Qurthubi, dari Abi Said al-Khudri, dari Nabi
Sallallahu Alaihi Wasallam, baginda bersabda :
 

Di malam aku diisrakkan, ku lihat sekelompok kaum, bibirnya seperti bibir unta dan ada orang yang ditugaskan membukanya lalu memasukkan batu-batu dari neraka ke mulutnya hingga keluar dari bawah (dubur) nya. Aku bertanya, "Wahai Jibrail, siapakah mereka itu?" Jibrail menjawab, "Itulah orang-orang yang memakan harta anak yatim dengan aniaya".


Di dalam Islam itu sendiri telah ditekankan bahawa menganiaya anak yatim mahupun memakan harta mereka adalah ciri-ciri seorang yang munafik. Nauzu billahi min zalik, kami berlindung dengan ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala dari perkara-perkara buruk tersebut daripada menimpa kami. 

Apa yang berlaku hari ini saya akan jadikan pengajaran bagi saya sebagai seorang education counselor yang profesional dan mencari nafkah berdasarkan tuntutan Islam, agar di masa hadapan saya perlu bersikap amanah dalam melaksanakan tugas saya. Isu sebegini walaupun bagi sesetengah individu boleh dianggap sebagai remeh namun kerana isu inilah saya memperingati diri sendiri, menganiaya anak yatim dan hartanya merupakan antara dosa-dosa besar yang perlu kita elakkan. 

Sebagai renungan buat diri saya yang serba kekurangan ini, rezeki hasil daripada penipuan adalah HARAM. Ini bersandarkan kepada firman ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala:


Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.
(Surah Al-Baqarah: 168)

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam menguatkan lagi hakikat ini menerusi sabdanya:
Sesungguhnya daging yang dibesarkan dengan perkara haram, maka nerakalah yang lebih utama untuknya.
(HR at-Tabrani)
Wallahu a'lam bish-shawabi.

Majlis Perpisahan

Jam 6.00 petang masing-masing sibuk thumb print balik kerja. Namun bagi kami di Sales and Marketing Department bersama-sama dengan Registrar dan staf Student Service Department bergerak ke Seoul Garden, Paradigm Mall untuk sambutan Majlis Perpisahan seorang sahabat saya yang juga merupakan salah seorang senior education consultant di department saya merangkap roomate saya sekarang dan juga merupakan alumni USM (budak Restu ambil course science physics). 

Jumaat ini adalah hari terakhir dia akan bertugas di Vision College kerana beliau ditawarkan jawatan Pegawai Sains C41 di Kementerian Kesihatan Malaysia.

Bergerak ke Seoul Garden satu kereta bersama-sama Amir, Kak Dora, Fatin dan Buya. Setibanya di Seoul Garden, tanpa menunggu orang yang sepatutnya diraikan, kami berlima terlebih dahulu meraikan perut masing-masing yang kelaparan.



 Gambar menjadi saksi, meraikan perut dahulu sambil menunggu insan yang diraikan tiba

Majlis perpisahan yang dihadiri oleh kakitangan Sales and Marketing Department (kecuali Kak Ila, Abang Adam dan Qida), Cik Zu (Registrar Vision College), Layyean (Student Service Coordinator / Counselor), Zara (Accomondation Counselor) dan Leonard (Account Coordinator). 

Namun agak menyedihkan apabila salah seorang staf IT tidak dapat hadir kerana dia telah diwardkan di ICU Hospital Asunta setelah menjalani neuro surgery. Semoga Liew cepat sembuh.

Insan yang diraikan Mohd. Zulfadli Zaini (Education Consultant Vision College) bersama Kak Dora dan Sylvie (Education Counselor/ Opticianry)

Bermula jam 6.00 petang sehingga jam 9.30 malam, sememangnya kami semua menjamu selera semampu yang boleh. Buffet makanan Korea, diberi 10 jam sekalipun masih tetap mampu bertahan. Dari kimchi bokkeumbap (볶음밥), makanan bergril, kimchi jjigae stew (김치 찌개), Joagetang (조개탕), sushi, ramyun, patbingsu (팥빙수) sehingga ke semua jenis minuman telah dicuba sepanjang masa 3 jam setengah tersebut. 

Itu baru dikatakan 'makan'! Tiada langsung pembaziran.

Saya serahkan gambar-gambar sebagai bukti kepada anda untuk menilai kesahihan entri saya ini. 




Nampak? Ini lah suasana mereka makan sehingga tidak fokus kepada paparazi yang sibuk mengambil gambar mereka untuk dijadikan bahan di dalam blog.

3 jam berlalu...

Inilah hasilnya.

Amir yang kekenyangan

Zul yang masih memikirkan makanan seterusnya

Sememangnya majlis ini happening, disamping meraikan Zul yang bakal berkhidmat dengan Kerajaan, majlis ini dapat mengeratkan lagi hubungan diantara semua kakitangan terutama sekali di kalangan staf Sales and Marketing dan hubungan bersama department lain terutama sekali hubungan dengan registrar (saya tahu dia mesti baca blog saya, oleh itu saya sengaja mentioned nama dia). 

Tak aci, masa saya sibuk ke tandas baru nak ambil gambar sekumpulan

Kumpulan K-pop 4 Minutes Sales & Marketing: Buya, Sylvi, Fatin dan Kak Dora

Dari Kiri: Layyean, Leanord, Cik Zu dan Zara (tudung purple)

Aktiviti seterusnya dan mungkin juga menjadi aktiviti terakhir bersama-sama Zul akan diadakan pada Sabtu ini (1 November 2014). Perancangan kami adalah untuk mengadakan BBQ dan Family Day bagi Sales and Marketing Department.

Akhir kata dari saya...

Saya sudah kenyang. Alhamdulillah

Nota Kaki: Buat Sahabat ku Mohd Zulfadli Zaini.

Sahabatku, usah ditangisi perpisahan yang berlaku, sememangnya itu lumrah kehidupan, perjuangan tetap perlu diteruskan biar dimana pun kita, walau kemana pun kita, mungkin tempat dan haluan kita berbeza, tapi ingatlah bahawa perjuangan kita sama untuk menuju kepada matlamat yang satu; ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala, bertunjangkan roh aqidah islamiah. Sememangnya ia amat pahit untuk melaluinya tetapi kepahitan itu akan berlalu dan akan disusuli dengan kemanisan insha Allah, kuatkan semangat dirimu untuk menghadapi cabaran dan dugaan yang mendatang, ketahuilah sahabat ku, di luar sana makin kuat dugaan dan ujian yang terpaksa ditempuhi, itu medan kita yang sebenar, disitu banyak mengajar kita erti kehidupan dan sebagainya. Kadang-kadang mungkin kita merasakan kuat kerana adanya teman seperjuangan disisi kita, tapi sampai bila ianya akan kekal, seandainya dia tiada usah kau merasa lemah, seharusnya engkau kena kuat, kerana masih ada yang sentiasa menemanimu dalam setiap detik nafasmu yakni ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala.

Sahabatku, ingatlah, masih akan tetap utuh ikatan ukhuwah islamiah fillah yg dibina sepanjang kita berada di medan perjuangan ini, walaupun tiada di depan mata akan sentiasa diingati dalam setiap doa.  

Sahabat, usah kau merasakan kehilangan tongkat tempat engkau bergantung, kerana masih ada yang lebih kuat untuk menongkat dirimu sepanjang perjalanan hidupmu. 

Sahabat, mungkin mulut senang untuk bebicara dan meluahkan kata-kata, hakikatnya itulah yang sebenarnya yang perlu kita tempuhi, walaupun ia terlalu menguji iman kita. Ingatlah wahai sahabatku, pergantungan kita dengan ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala adalah yang paling utama, sejauhmana keimanan kita padaNYA. Bilamana kita jauh dariNYA, makin jauhlah DIA dengan kita.

Sahabatku, perjuangan kita ini bukan berlandaskan pada semangat yang tinggi dan kata-kata semata-mata tetapi bagaimana kita melaksanakan dan mengamalkan segala ilmu yang kita perolehi dalam perjuangan ini. Ingatlah sahabat, mengadulah padaNYA kerana DIAlah sebaik-baik tempat pengaduan, sebaik-baik tempat unuk kita meminta pertolongan dan sebaik-baik tempat untuk semua masalah yang kita hadapi. Jadikanlah Al-Quran dan Sunnah itu pegangan hidup kita.

Sahabatku, janganlah dipinta untuk ALLAH menghilangkan segala bebanan dan masalah yang kita hadapi, tetapi mintalah untuk ALLAH memberi kita kekuatan untuk menghadapi semua itu. Sesungguhnya dalam perjuangan tiada kesenangan dunia yang akan kita perolehi, melainkan nikmat kesenangan yang kekal abadi yang telah ALLAH janjikan buat hamba-hambaNYA di akhirat kelak, insha Allah.
Terima kasih Ya ALLAH kerana menghadirkan sahabat seperti dia dalam hidupku.

2 ulasan:

  1. Harga homestay antara yang termurah di Shah Alam & Klang hanya RM180 untuk 2H1M termasuk FREE internet UNIFI 24jam sehari

    Rumah teres setingkat dan lot tepi berdekatan taman permainan kanak2 dan boleh parking kereta lebih dari 2 buah kenderaan.

    Nak tahu lebih lanjut komen kat bawah post ni.

    BalasPadam