Sunday, September 9, 2012

Si Cantik Dan Si Hodoh


 Seorang profesor berwajah hodoh berjalan ke serata tempat untuk mencari pasangan hidup. Pada suatu hari dia bertemu dengan seorang gadis jelita tetapi tersangat bodoh lagi dungu. Gadis itu memikat hati kecilnya, dia telah jatuh cinta!

 Profesor itu segera pulang memberitahu ibu bapanya tentang gadis pujaan hatinya itu bagi urusan meminang.

"Saya bercadang menjadikan gadis cantik itu sebagai isteriku. Alangkah beruntungnya kerana hasil perkahwinan nanti, kami akan dapat anak-anak yang cantik sepertinya dan cerdik seperti saya," ujar profesor kepada kedua-dua orang tuanya dengan girang dan sungguh meyakinkan.

Jawab ayahnya:

" Bagus betul cadangan itu tetapi bagaimana nanti jika anak kamu itu hodoh seperti kamu dan bodoh macam dia?"

Profesor itu diam berfikir kata-kata ayahnya memang ada benar juga.

MORAL CERITA:

* Kita selalu berfikir sesuatu perkara secara sehala

*Kita jarang nampak sesuatu yang berbeza apabila kemahuan memuncak.

*Pandangan orang lain amat diperlukan apabila bagi mengimbangi pandangan kita.

*Ingatlah Allah itu yang menentukan jodoh anda.Bukan anda sendiri.Sentiasa kembali kepada Allah.

*Anda adalah hamba Allah, berlagaklah seperti hamba. Bagaimana jika ditakdirkan kedua-duanya mandul? siapa mahu dipersalahkan.Kembalilah kepada Allah, jangan ikut nafsu semata-mata.

AllahuA'lam Bissowab....


Penyalahgunaandadah Membawa Padah

*ekoran berita sinar harian yang bertarikh 6 september 2012
*Apabila dadah menguasai akal & iman berkurangan, maka tiada yang dapat mengawal akal, perbuatan justeru perkara yang tidak diingini berlaku.La Haula Wala Quwwata Illa Billah...:-(



kes 1) Tukar siaran televisyen, pemuda maut ditikam abang



KEMAMAN – Perkelahian antara dua beradik yang hanya disebabkan berebut siaran televisyen (TV) berakhir dengan kematian, setelah si adik dipercayai ditikam abang sulungnya ketika bergelut dalam kejadian kira-kira jam 8 malam kelmarin, di rumah mereka di Kampung Telaga Papan, Kerteh, dekat sini.


Abdul Hisham Ahmad, 23, yang merupakan anak bongsu daripada empat beradik menghembuskan nafas terakhir di Klinik Kesihatan Kerteh, kira-kira setengah jam selepas kejadian dan terdapat kesan kecederaan pada dada mangsa.


Bapa mereka yang juga nelayan, Ahmad Din, 59, berkata, ketika anak bongsu dan anak sulungnya yang berusia 37 bergelut, dia menjerkah sebelum mengarahkan anak sulungnya yang masih bujang keluar dari rumah untuk mengelakkan pergaduhan lebih teruk.


Katanya, ketika kejadian, dia berada di atas katil di ruang tamu kira-kira dua meter dari kedua-dua anaknya yang berada di depan TV.


"Kedua-dua mereka saling memaut leher ketika bergelut dan selepas dijerkah, anak sulung saya keluar dari rumah manakala yang bongsu pula terhuyung-hayang sebelum terjatuh di atas pasu seramik panjang, di penjuru rumah menyebabkan pasu itu pecah.


"Selepas itu Hisham bangun dan beritahu dia tidak boleh bernafas sebelum keluar ke beranda rumah dan rebah pula di situ. Kemudian dia masuk semula ke dalam rumah dan terlanggar kipas meja sebelum jatuh dan terkencing dalam seluar serta meminta ibunya mengambil segelas air kerana haus," katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.


Sejurus diberikan air oleh ibunya, Asiha Ngah, 55, Abdul Hisham tidak sedarkan diri.


"Dia cakap ‘mok kita dahaga tolong ambil air’, selepas diberi minum air, dia pengsan dan tidak sedarkan diri," katanya sambil memberitahu anak sulungnya bekerja sebagai buruh.


Katanya, anak bongsunya yang bekerja sebagai nelayan dan telah berkahwin serta memiliki seorang anak itu, meninggal dunia kira-kira jam 8.30 malam ketika tiba di klinik.


Menurut Ahmad, dia tidak menyedari arwah ditikam.


"Saya tidak nampak luka atau darah di badannya kerana ketika itu arwah memakai baju berwarna hitam ditambah penglihatan saya yang kabur," katanya.


Sempat ajar suami mengucap


Sementara itu, isteri arwah, Ruhil Amani Shaharuddin, 17, tidak menyangka insiden pergaduhan itu menyebabkan dia kehilangan suaminya apatah lagi suaminya itu tidak menunjukkan sebarang kelakuan pelik.


Katanya, suaminya berulang kali menyebut 'sakit' ketika dia memangku arwah  di dalam kereta sewaktu dalam perjalanan ke klinik.


"Sebelum dimasukkan ke dalam kereta bibirnya pucat. Perutnya di bahagian kanan berdarah dan ketika sampai di klinik keadaannya nyawa-nyawa ikan. Saya sempat ajarnya mengucap dan dia ikut," katanya sebak.


Kata Ruhil Amani, semasa suami dan abangnya iparnya bertelingkah dia masuk ke dalam bilik ibu mentuanya yang ketika itu baru selesai solat Maghrib.


"Ibu kemudiannya meminta bapa mentua meleraikan pergaduhan sebelum dia menjerkah kedua-dua anaknya itu," katanya.


Menurutnya, suami dan abang iparnya itu mula bertengkar waktu petang lagi disebabkan motosikal dan beberapa jam kemudian mereka bertelingkah kembali ketika menonton televisyen hingga menyebabkan suaminya menemui ajal.


Jenazah dituntut keluarga kira-kira jam 1 tengah hari semalam dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Gelugor selepas Zuhur.


Dada mangsa ditikam dengan senjata tajam


Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Terengganu, Asisten Superintendan K Manoharan berkata, kejadian yang dipercayai berpunca daripada si adik mahu menukar siaran TV itu menyebabkan tercetus pergelutan dan ketika bergelut suspek mencapai senjata tajam lalu menikam dada adiknya.


"Selepas kejadian suspek menghilangkan diri, tetapi kira-kira 7 jam selepas kejadian iaitu pada jam 4.15 pagi, suspek berjaya ditangkap di tepi jalan di kampung itu. Hasil ujian air kencing yang dilakukan mendapati suspek juga positif dadah jenis methamphetamine," katanya.


Katanya, mayat mangsa dihantar ke Hospital Kemaman dan hasil bedah siasat mendapati mangsa meninggal dunia disebabkan tikaman objek tajam di bahagian dadanya.


Sehubungan itu, suspek ditahan reman sehingga 12 September ini dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.

sumber:click this

Kes 2) Suspek bunuh guru al-Quran ditahan

KOTA BHARU- Polis Kelantan berjaya menahan seorang lelaki berusia 27 tahun dipercayai terlibat dalam kes bunuh seorang guru al-Quran di Kampung Jebak, Jeram di Pasir Puteh kira-kira jam 1 pagi semalam.

Timbalan Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim berkata, suspek ditahan ketika berada di rumahnya di kawasan kampung terbabit dalam serbuan yang dilalukan sepasukan anggota polis Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kelantan (IPK) dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD).
“Di percayai lelaki itu yang merupakan anak saudara mangsa melakukan perbuatan berkenaan secara berseorangan, di bawah pengaruh dadah.                          

Selepas melakukan ujian air kencing terhadapnya, dia disahkan positif dadah jenis ‘Meth”,” katanya kepada pemberita pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kelantan (IPK) semalam.

Mazlan berkata, hasil siasatan, suspek dipercayai masuk ke rumah terbabit, semasa tingkap rumah itu terbuka dan kediaman berkenaan, ditinggalkan kosong apabila keluarga mangsa menghadiri majlis hari raya di kawasan berdekatan.

“Dipercayai sebelum kejadian, suspek berada di belakang rumah mangsa memberi makanan kepada kera, yang dipelihara oleh keluarganya. Suspek juga pernah mempunyai kesalahan lampau di bawah seksyen 15 (1) (a) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952.

"Setakat ini, kita menahan reman lelaki itu, selama tujuh hari, bermula hari ini (semalam) sehingga 11 September ini untuk siasatan lanjut," katanya.

Dalam kejadian pagi kelmarin, Wan Kalthom Wan Hussin, 68, yang dikatakan membantu kerja memasak di salah sebuah rumah jiran di kawasan terbabit dalam majlis sambutan hari raya, menemui ajal di rumah anaknya, selepas meninggalkan majlis itu, bagi tujuan untuk mengambil sudip yang terletak kira-kira 100 meter dari majlis itu.
Warga emas berkenaan, ditemui tertiarap dengan berlumuran darah oleh cucunya, Nik Mohd Irhami, 13, yang meninjau keadaan neneknya di dalam rumah selepas tiga jam tidak muncul di kawasan berkenaan.

sumber: click this

Semoga Allah melindungi keluarga mereka yang terlibat, dan semoga Allah memberi Hidayah kepada mereka ke jalan yang diredhaiNya..ameeen Ya Robb..






Sunday, July 15, 2012

۞ Penyakit Waswas ۞


Waswas berasal daripada bahasa Arab "Waswasa" "Yuwaswisu" yang bererti membisik jahat, manakala perkataan "Was waa sun" bermakna bisikan syaitan atau apa-apa sahaja yang berlaku dalam diri manusia, amalan keji dan tiada kebaikan padanya.Perkataan tersebut khilaf(berlawanan) dengan ilham yang mencetuskan kebaikan.

 Waswas bukan setakat menyerang semasa berwuduk dan solat, bahkan dalam semua ibadah lain seperti puasa, haji, membaca al-Quran, berzikir dan sebagainya. Lebih parah lagi, serangan waswas dalam bab aqidah.Namun semua itu ada jalan penyelesaiannya.

 Sememangnya syaitan merupakan agen pembawa bisikan dan penyakit waswas. Menurut perubatan moden, penyakit ini dipanggil Obsessive Compulsive Disorder(OCD) dab tergolong dalam kumpulan penyakit kerisauan(anxiety disorder). Teori di belakang penyakit ini ialah ketidakseimbangan bahan kimia dalam badan.



 Penjelasan al-Quran berkaitan dengan penyakit waswas adalah seperti firman Allah SubhanAllah Ta'ala  yang bermaksud :

"Setelah itu maka syaitan membisikkan(hasutan) kepada mereka berdua(Adam dan Hawa) supaya (dapatlah) syaitan menampakkan aurat mereka yang (sekian lama) tertutup daripada pandangan mereka.."(surah al-A'raf:ayat 20)

Allah juga berfirman yang bermaksud:

"Dan demi sesungguhnya, Kami menciptakan manusia dan Kami mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya.."(Surah Qaf:ayat 16)

Tip dan Amalan Untuk Mengatasi Penyakit Waswas.


  •   Berikhtiar dengan sabar dan solat ialah formula daripada Allah  dalam usaha memohon pertolongan. Pastikan segala syarat solat diterima ditekankan di samping meningkatkan kesabaran dan beristiqamah dalam mengerjakannya.



  •  Memohon perlindungan daripada hasutan syaitan setiap kali hendak memulakan ibadah seperti anjuran Allah SubhanAllah kepada Baginda Shallallahu 'Alaihi Wasallam  dalam firmanNya yang bermaksud:


" Dan katakanlah, wahai Tuhanku aku berlindung kepadaMu daripada hasutan syaitan-syaitan."(suratul Mu'minun:97)



 Uthman bin Abi Al-'Ash pernah mengadu kepada Rasulullah  Shallallahu 'Alaihi Wasallam tentang syaitan yang menganggunya ketika solat dan Baginda Shallallahu 'Alaihi Wasallam  bersabda:

"Itulah syaitan yang bernama Khinzib. Jika kamu merasakannya mohonlah perlindungan kepada Allah daripadanya ('Azubillahi minay syaitonirrajiim) dan tiuplah ke arah kirimu tiga kali."

Dia(Uthman) berkata:"Aku pun mengamalkannya dan Allah telah menghilangkannya daripadaku."(Hadis Riwayat Muslim)

 Lakukan dengan penuh penghayatan, semat dan pasakkan maknanya sekukuh-kukuhnya dalam hati dan fikiran. Godaan dan bisikan syaitanlah yang menjadikan punca-punca yang lain turut menjelma dan penyebab kepada penghidap waswas, walaupun sudah menuntut ilmu agama. Oleh itu, usaha untuk menggagalkan misi syaitan hendaklah dipandang serius kerana kejayaan mengawasi syaitan akan menutup semua jalan waswas.

 Sekiranya gagal dalam usaha ini, cuba dapatkan perubatan alternatif daripada mereka yang mahir dalam bidang perubatan jin dan yang berkaitan dengannya ataupun orang soleh dan warak. Kadang-kadang jin atau saka juga boleh mempengaruhi penyakit ini.


  •  Seimbangkan perasaan takut(khauf) dan harap(raja'). Takut yang keterlaluan dalam amalan dan ibadah tidak diterima oleh Allah adalah salah satu punca waswas. Seharusnya dalam semua amalan, perasaan mengharap agar amalan diterima oleh Allah  dan pada masa yang sama miliki rasa ketakutan jika amalan akan ditolak oleh Allah  setelah ditunaikan dengan sempurna menurut pelaksanaan sahih.



  •  Dalami permasalahan fiqah dengan bertanya kepada ustaz. Pastikan pemahaman yang tepat bukan sekadar dengan membaca kitab tetapi tanyalah kepada ustaz sehingga beroleh kefahaman yang sahih lagi jelas tanpa sebarang keraguan.


 Sebagai contoh, kes yang kerap melanda meraka yang waswas adalah soal niat. Waswas dalam niat menyebabkan seseorang itu mengambil masa yang terlalu lama semasa takbiratul ihram.

 Secara ilmiahnya, niat bukan sesuatu yang payah malahan amat mudah. Niat solat semasa takbiratul ihram adalah ketika melafazkan "Allahu Akbar", dengan sekadar niat dalam hati sahaja. Adapun lafaz niat itu hanyalah sunat.

 Sememangnya banyak lagi tip dan amalan yang boleh menghapuskan penyakit waswas. Mudah-mudahan beberapa tip dan kaedah yang dikemukakan di atas boleh menjadi asbab hilangnya penyakit waswas.

 Sekiranya masih gagal, disyorkan supaya berjumpa kaunselor atau ahli psikologi kerana kemungkinan penyakit ini berpunca daripada masalah genetik atau masalah peribadi yang dihadapi dalam kehidupan. Bersabar dengan ujian tanpa berputus asa malahan redha dengan takdirNya amat disukai Allah .

[Oleh:Ustaz Syed Mohd Fazli al-Yamani,Majalah Solusi 30]

Sunday, April 29, 2012

╰⊰⊹✿ JiHaD HaTi╰⊰⊹✿ *


 .رجعنا من الجهاد الأصغر الى الجهاد الأكبر,قالوا:وما الجهاد الأكبر؟ قال:جهاد القلب 


Maksudnya: "Kita pulang dari jihad yang kecil kepada jihad yang lebih besar".Para sahabat bertanya:"Apakah jihad yang lebih besar?" Nabi Muhammad menjawab:"Jihad hati(memerangi hawa nafsu."


Ulasan Sarjana



  • Ibnu Taimiyah dalam Majmuat al-Fatawa berkata:
        "Hadis ini tidak ada asal usulnya dan tidak ada seorang pun dari kalangan ahli 
       ilmu yang mengatakan hadis ini daripada perkataan dan perbuatan Rasulullah ."
  • Al-'Ajluni dalam Kash al-Khafa' menukilkan kata-kata al-Hafidz Ibn Hajar: Hadis ini terkenal di kalangan orang ramai dan adalah perkataan Ibrahim bin 'Ablah.
Dalam hadis lain disebutkan ketika sampai kepada Nabi Muhammad satu kumpulan yang pulang dari perang Jihad, beliau berkata:"Kamu kembali dengan sebaik-baik kembali dari jihad yang kecil kepada jihad yang lebih besar"

Beliau ditanya:"Apakah jihad yang lebih besar?" Nabi Muhammad menjawab:"Mujahadah seorang hamba terhadap hawa nafsunya."

Al-Baihaqi dalam al-Zuhd al-Kabir, selepas meriwayatkan hadis ini menyebut:

"Terdapat kelemahan pada sanad hadis."

Ini kerana pada sanad hadis ini terdapat pelapor yang bernama Laith bin Abi Sulaim. Ibn Hajar dalam Taqrib al-Tahzib berkata bahawa dia adalah : 'Saduq' dan bercampur aduk akalnya(nyanyuk) serta tidak dapat membezakan hadisnya, maka dia ditinggalkan.






Saturday, April 28, 2012

Islam Tidak Bersalah

In suratul Ali Imran, ayatul 19 :
"Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam."
OR
"Indeed, (a true and acceptable) in Allah's sight is Islam."







AllahuAkbar..La Tahzan Inna Allaha Ma'ana!!!!!!



Friday, February 3, 2012

Anak Zina Tidak Memikul Dosa Ibu Bapa ?

 Dalam Islam dosa yang dilakukan oleh seseorang itu tidak akan ditanggung oleh orang lain. Jika anak zina tidak dapat masuk syurga disebabkan kesalahan zina yang dilakukan oleh ibunya, ini jelas bertentangan dengan prinsip islam seperti yang dinyatakan dalam beberapa potongan ayat dalam al-Quran, antaranya dalam surah al-An'am, ayat 164:


"Katakanlah: "(Sesudah aku mentauhidkan Allah dan berserah diri kepadaNya) patutkah aku mencari Tuhan selain Allah, padahal Dia lah Tuhan bagi tiap-tiap sesuatu? Dan tiadalah (kejahatan) yang diusahakan oleh tiap-tiap seorang melainkan orang itulah sahaja yang menanggung dosanya; dan seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja); kemudian kepada Tuhan kamulah tempat kamu kembali, lalu Ia menerangkan kepada kamu akan apa yang kamu berselisihan padanya."

Bahkan hal ini turut diperkukuh lagi dengan hadis yang disampaikan oleh Aisyah RodhiAllahu 'Anha:


"Anak zina tidak menanggung sedikit pun daripada dosa ibu bapanya."
(Direkodkan oleh Tabrani, al-Sakhawi berkata sanad hadis ini baik)


*Allahu A'lam Bisshowab

Sunday, January 29, 2012

Anak Zina Tidak Masuk Syurga

لا يدخل الجنّة ولد زنا,ولا ولده ولا ولده

"Tidak akan masuk syurga anak zina, tidak masuk juga anaknya dan anak kepada anaknya(cucu)."

Ulasan Sarjana

  •  Dalam sanad hadis ini terdapat seorang pelapor haadis iaitu Abu Israil dan dia seorang yang lemah.


Terdapat satu hadis lain yang bertaraf lemah yang menyebut perkara yang hampir sama, iaitu:


لا يدخل ولد الزّنا ولا شىء من نسله الى سبعة آباء الجنّة

"Tidak akan masuk syurga anak zina dan begitu juga keturunannya sampai tujuh keturunan."

  • Hadis di atas ini pula dihukum lemah disebabkan ada dua orang pelapor yang lemah dalam sanad tersebut iaitu Ibrahim bin Muhajir al-Bajali dan Muhammad bin Abd al-Rahman bin Abi Zubab.


  •  Beberapa pakar hadis memberikan komen mereka terhadap kedua-dua pelapor ini. Antaranya ialah al-Hafidz Ibn Hajar yang mengatakan Ibrahim bin Muhajir adalah seorang pelapor yang benar tetapi lemah hafalannya. Manakala Abd Rahman bin Abi Zubab pula, Ibn Hajar memasukkannya dalam pelapor yang tidak dikenali (majhul).
 **Allahu A'lam Bisshowab,pokoknya orang lain tidak menanggung dosa yang lain.Allah SubhanAllah Ta'ala itu Maha Adil.

Wednesday, January 11, 2012

Himpunan Doa Dalam Surah Ali Imran



"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya."(8)




"Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah beriman, oleh itu, ampunkanlah dosa-dosa kami dan peliharalah kami  dari azab neraka;       (Dan  juga) orang-orang yang sabar (dalam menjunjung perintah Allah), dan orang-orang yang benar (perkataan dan hatinya), dan orang-orang yang sentiasa taat (akan perintah Allah), dan orang-orang yang membelanjakan hartanya (pada jalan Allah), dan orang-orang yang beristighfar (memohon ampun) pada waktu sahur "    


 "Tuhanku! Sesungguhnya aku nazarkan kepadaMu anak yang ada dalam kandunganku sebagai seorang yang bebas (dari segala urusan dunia untuk berkhidmat kepadaMu semata-mata), maka terimalah nazarku; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui."



"Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku telah melahirkan seorang anak perempuan (sedang yang aku harap-harapkan ialah anak lelaki), - dan Allah memang mengetahui akan apa yang dilahirkannya itu - dan memanglah tidak sama anak lelaki dengan anak perempuan; dan bahawasanya aku telah menamakannya Maryam, dan aku melindungi dia dengan peliharaanMu, demikian juga zuriat keturunannya, dari godaan syaitan yang kena rejam (yang dikutuk dan disingkirkan)"


"Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan.."


"Wahai Tuhan kami! Kami telah beriman kepada apa yang telah Engkau turunkan, dan kami mengikut RasulMu;oleh itu suratkanlah kami beserta orang-orang yang menjadi saksi (yang mengakui keesaanMu dan kebenaran RasulMu)"


 "Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa-dosa kami dan perbuatan kami yang melampau dalam urusan kami,dan teguhkanlah tapak pendirian kami (dalam perjuangan); dan tolonglah kami mencapai kemenangan terhadap kaum yang kafir."


"Wahai Tuhan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami, dan hapuskanlah daripada kami kesalahan-kesalahan kami, dan matikanlah kami bersama orang-orang yang berbakti.." 


"Wahai Tuhan kami! Berikanlah kepada kami pahala yang telah Engkau janjikan kepada kami melalui Rasul-rasulMu,dan janganlah Engkau hinakan kami pada hari kiamat; sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji.." 

Selamat Beramal...=)